הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



צריף בן גוריון: יש חדש בצריף הישן


שלושה חדרי תצוגה חדשים לצד הצריף המקורי של ראש-הממשלה הראשון דוד בן-גוריון ואשתו פולה, בהם פריטים נדירים של בן-גוריון וראשוני המתיישבים בקיבוץ שדה בוקר, סרט תיעודי מרתק, פעילות אינטראקטיבית, וחיבור לימים צנועים יותר

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


הצריף המקורי של ראש הממשלה הראשון ורעייתו, צילום: באדיבות אתר צריף בן גוריון

בשנת 1953 התפטר דוד בן גוריון, ראש-הממשלה הראשון של מדינת ישראל,  ופרש לחייו בשדה-בוקר שבנגב, בצריף שנבנה עבורו בקיבוץ. צריף בן-גוריון הוא ביתו המקורי של בו-גוריון אשר האמין כי יש להפריח ולאכלס את הנגב והאמין לא פחות במתן דוגמא אישית. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בצוואתו ביקש להשאיר את ביתו כפי שהיה, ועד היום ניתן לראות את הצניעות הרבה בה חי בצריף עם אשתו פולה. בן גוריון אף אירח בצריף אישים וראשי מדינות במשך 20 השנים בהם חי במקום, עד למותו בשנת 1973.  כיום משמש הצריף כאתר מורשת מודרני ברמה בינלאומית, שבו מוזמנים המבקרים להציץ אל חייו הפרטיים של ראש-הממשלה הראשון של מדינת-ישראל.

באתר המבקרים, סמוך לביתם של דוד בן-גוריון ואשתו פולה נבנו לאחרונה שלושה חדרי תצוגה חדישים המציגים בדרכים שונות את משנתו ואת דמותו של דוד בן גוריון:

בית הגבס –  הבית הראשון שנבנה בקיבוץ שדה בוקר, בו נמצא כעת מוזיאוןהקיבוץ, הממחיש באופן מרתק את התפתחות הקיבוץ מיום הקמתו ועד היום. בחדר זה נפתחה גם תצוגה מרגשת החושפת את המבקרים לאותם חלוצים אשר הקימו את הקיבוץ ולחזון הנגב של דוד בן-גוריון.


חדרי התצוגה החדשים, צילום: באדיבות אתר צריף בן גוריון

משנתו של בן גוריון במבחן הזמן - החדר השני הוא חדר שולחנות פעילות ממוחשבים עם מיצג אינטראקטיבי המאפשר למבקרים להיות שותפים פעילים בנושאים שהיו קרובים וחשובים לבן-גוריון - הנגב, צה"ל ותפקידו של הנוער בישראל. מייצג זה מאפשר למבקרים להתחבר וללמוד על מורשתו של דוד בן-גוריון ולקחת נושאים אלו לאקטואליה של ימינו. בחדר מוצגות גם קריקטורות של בן-גוריון, ואסופת מכתבים מרתקת בינו לבין בני נוער.

סרט על גבי מסך ענק - בחדר השלישי מוקרן, על גבי מסך ענק, הסרט "איזהו מנהיג" המציג רגעים מכוננים בהם נדרש דוד בן-גוריון לקבל החלטות מדיניות הרות גורל, לצד התמודדותו עם משפחתו, בזמנים בהם היה רחוק ועסוק בניהול המאבק להקמת המדינה ולביסוסה. כדוגמה לכך מוצג מכתב שכתבה לו פולה, בו בישרה לו על הולדת בתם הבכורה ובו כתבה "למרות דמיונה אליך היא חמודה מאוד."

לצד החדרים החדשים נמצא הצריף המקורי, אשר נשמר כפי שהיה לפני למעלה מ-40 שנה, בו חדרי השינה הנפרדים, המטבח הצנוע שבו תלתה פולה את התפריט היומי של בעלה, וחדר העבודה המרשים ובו למעלה מ-5,000 ספרים (המהווים רק רבע מספריו של בן-גוריון) במגוון רחב של נושאים כמו יהדות ותנ"ך, פילוסופיה, היסטוריה וגיאוגרפיה, צבא וביטחון ועוד. בחדר העבודה כתב את ספריו ומאמריו הרבים, וכן את זיכרונותיו, אותם ייעד לדור הצעיר של ישראל.


צילום: באדיבות אתר צריף בן גוריון

ברחבי הבית פזורות גם המתנות שקיבל בן-גוריון מאישים וממוסדות שונים, ושבהן בחר לקשט את ביתו, ומשקפות את שהיה קרוב ללבו יותר מכל: תמונת סמל המדינה, המכילה בתוכה את תמונתו ואת תמונת חברו, יצחק בן-צבי; מגילת העצמאות - שקיבל מראש הממשלה לשעבר, גולדה מאיר, וגם חנוכייה המנגנת את "התקווה" ומפת ארץ ישראל.

אתר צריף בן גוריון - שדה בוקר
ראשון עד חמישי 8:30-16:00
שישי וערבי חג 8:30-14:00
שבת 10:00-16:00
יש להגיע עד שעה לפני הסגירה.
פרטים נוספים באתר www.shimur.org או בטלפון 08-6560469