הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



שבוע מורשת בישראל - חנוכה תשע''ו 2015


השנה יתקיים שבוע המורשת בסימן מנורת שבעת הקנים המסמלת את החיבור בין עבר הווה ועתיד. הציבור מוזמן ליהנות משפע פעילויות באתרי המורשת החשובים בארץ וכך להכיר את הארכאולוגיה ואת ההיסטוריה של הארץ ושל גיבוריה

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: חנוכה תשע''ו 2015


הטיילת החדשה ליד נחל ציפורי, צילום: אלון לויטה - באדיבות רשות ניקוז ונחלים קישון

מאז ומתמיד הייתה ארץ ישראל מוקד להתרחשויות היסטוריות שהשפיעו על האנושות כולה. כאן קמו ונפלו עמים, כאן נתגבשו ונולדו הדתות המונותיאיסטיות וכאן קמה מדינת ישראל. כל אתר, ממצא ומונומנט הם חלק מפסיפס ההיסטוריה של ארץ ישראל, וכולם יחד משרטטים את תולדות הארץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

רשות הטבע והגנים, משרד ירושלים ומורשת המשרד להגנת הסביבה, רשות העתיקות והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל התכנסו לפני שנה ויצרו את שבוע המורשת בישראל בחג החנוכה, כדי להעלות את מודעות הציבור למורשת ולחשיבות שמירתה. גופים אלו משקיעים מאמצים רבים בפיתוח האתרים ובשימורם, וכן בהעמקת הקשר בין תושבי הארץ לאתריה מתוך הכרה בחשיבותה של המורשת לחיינו היום ולחינוך ילדינו בעתיד.

השנה נבחרה מנורת שבעת הקנים לסמל את החיבור בין עבר להווה ולעתיד, בין חומר לרוח ובין חורבן לתקומה. המנורה מסמלת שילוב של שלושה יסודות: יהודי, ציוני ואזרחי. בכל הדורות עמדה המנורה במוקד המורשת היהודית, החל ממקומה בבית המקדש, בחירתה למרכיב עיקרי בסמל המדינה, וכלה בשימושיה בחיי היומיום שלנו.

בשבוע זה הציבור מוזמן ליהנות משפע פעילויות באתרי המורשת החשובים בארץ וכך להכיר את הארכאולוגיה ואת ההיסטוריה של הארץ ושל גיבוריה, במטרה שאלו יגבירו את מחויבות הציבור לשמירה על המורשת.

כל הפעילויות הן ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, אלא אם צוין אחרת.

וידאו מאפינג במתחם ביאליק ובגן מאיר - ת''א
שבוע המורשת יפתח באירוע מרכזי שיתקיים במתחם ביאליק ובגן מאיר בתל אביב ובמרכזו: מיצג Video Mapping מרהיב שיוקרן על ארבעה בניינים במתחם ביאליק, בית העיריה הישן של תל אביב, שייקח את הצופים למסע קסום בזמן ובשבילי ההיסטוריה והמורשת של ישראל תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ההופכת את הצופה לחלק מההתרחשויות ההיסטוריות. ארבעת הבניינים בכיכר ביאליק ומתחם גן מאיר בתל אביב יהפכו לזירה מרכזית של התרחשויות ציוריות ומוסיקליות שיעניקו חוויה סוחפת לצופים. מייצג מרהיב ומרתק שמביא את אתרי המורשת בישראל לתל אביב מורכב  מחמישה קטעים מרכזיים שהמוטיב החוזר בהם הוא מנורת שבעת הקנים. בכל קטע ישולבו דימויי טיפוגרפיה, פסיפסים, ארכיטקטורה של אתרי המורשת, תבליטים, סמלים ואלמנטים מהאתרים השונים ובמיוחד מגן לאומי בית שערים שהוכרז השנה כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסקו. במיצג ישולבו מעברי מוסיקה חיה שתנוגן על ידי מארש דונדורמה.
לצד המיצג יערך בגן מאיר פסטיבל חגיגי ובו דוכני אמנים העוסקים בנושאים הקשורים בחנוכה, חנוכיית ענק של משחקי אש ומוסיקה, סדנאות יצירה ומופעי רחוב.

אל מערות המנורה
גן לאומי בית שערים, שהוכר השנה כאתר מורשת עולמית, מזמין אתכם לבוא ולחוות הצצה מרתקת לסיפורו העתיק של העם היהודי - בארץ ישראל של לפני 1800 שנים. בואו לבקר במערות התת-קרקעיות, המעוטרות בתבליטים ובכתובות מרתקים.
איפה? גן לאומי בית שערים- אתר מורשת עולמית
מתי? בימים שישי ושבת 11-12.12 בשעות 10:30 ו – 11:30
מחיר: ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר, חינם למנויים
בהרשמה מראש בטלפון 04-9831643

חגיגת סיורים ומוזיקה
עיר מושבו של ראש הסנהדרין רבי יהודה הנשיא, קוראת לכם לבוא ולגלות בליוויה של דמות היסטורית, את סיפורן של מערות עתיקות וסמלים יהודיים. בואו לסייר במתחמי המערות התת קרקעיות העתיקות ולהאזין למוזיקת עולם באתר המורשת העולמית, בשבוע המורשת.
איפה? גן לאומי בית שערים- אתר מורשת עולמית
מתי? שבת 12.12 בשעות 10:00 , 11:00 , 12:00
מחיר: ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

לגלות אוצר בסיור קצר
סיירו במעיינות המרפא העתיקים, אליהם ירד רבי שמעון בר יוחאי להירפא. בקרו בחמאם התורכי ובבית הכנסת עם רצפת הפסיפס, מהיפות שנתגלו בארץ, המעוטרת בציורי מנורת שבעת הקנים. זאת ועוד בשבוע המורשת בחמת טבריה.
איפה? גן לאומי חמת טבריה
מתי? שבת 12.12 בשעה 11:00
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.
עוד באתר: הרפתקה חווייתית לכל המשפחה בחוברת הפעלה עצמית - פעילות חקר ומשימות במהלך הביקור (בתשלום סמלי).

אוצרות אשקלון
סימנים רבים של אלפי שנות התיישבות בעיר מבוססת ועשירה מסתתרים מתחת לאדמת גן לאומי אשקלון. במהלך שבוע המורשת בישראל , יוצגו לקהל הרחב בתערוכה ייחודית ממצאים מיוחדים שהתגלו בשנים האחרונות בחפירות. התערוכה באדיבות משלחת החפירות באשקלון ע"ש לאון לוי.
איפה? גן לאומי אשקלון
מתי? בימים שבת עד שני 5-14.12 בשעות 09:00 – 15:00
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.


גן לאומי אשקלון, צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים

גבורה ותחבולה
סיפורי נס פח השמן וגבורת המכבים, מעטים מול רבים, במקום שבו חנו המכבים. לכאן יצאו היוונים באישון לילה כדי לארוב לצבאו של יהודה המכבי שחנה במקום, אך זה הקדימם וארב להם במחנה שלהם באמאוס. במהלך שבוע המורשת, אתם מוזמנים לסיור ולטקס הדלקת נרות, שיתקיים בשעה 16:30, עם החנוכייה שבה הדליקו נרות בכותל המערבי - לראשונה לאחר שחרורו.
איפה? פארק (גן לאומי) נבי סמואל
מתי? בימים שני עד חמישי 7-10.12 בשעות 11:00, 13:00, 15:00
מחיר: ללא תשלום
עוד באתר: דף פעילות משפחתית הכולל חידות ומשימות - כל ימי החג!

יום עיון בנושא ההרודיון ומחקריו של פרופ' אהוד נצר
בואו ליום עיון בהשתתפות מיטב החוקרים בארץ, לזכרו של הפרופ' אהוד נצר, במלאת חמש שנים למותו. פרופ' נצר שהיה מבכירי הארכיאולוגים בישראל, הקדיש עשרות שנים לחקר ההרודיון, בו חשף את תגלית חייו - קבר הורדוס, ולבסוף מצא בו גם את מותו. לאחר יום העיון נערוך סיורים מודרכים ונסיים בהדלקת נרות חגיגית.
איפה? פארק (גן לאומי) הרודיון
מתי? יום ראשון 13.12 בשעות 10:00 - 17:00
הפעילות והכניסה להרודיון לבאי יום העיון בהרשמה בלבד וללא תשלום בטלפון - 02-9935133
*הסעות להרודיון יצאו מתל אביב וירושלים

בעקבות אוצר המנורה
יש לכם אומץ לב וחושים חדים? אתם מוזמנים לבוא ולהוכיח במשחק משימות תחרותי ונושא פרסים - לכל המשפחה: שודדי עתיקות נמלטים החביאו את חלקי פסיפס מנורת שבעת הקנים, שנלקח מבית הכנסת העתיק "שלום על ישראל" ביריחו. בין העתיקות מוצפנים רמזים, חידות ומשימות המובילים אל חלקי הפסיפס... בסיומו של המשחק יתקיים טקס חלוקת פרסים והדלקת נרות מסורתית.
איפה? אתר השומרוני הטוב
מתי? שישי 11.12 בשעות 09:00 – 14:00
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.
שימו לב: למעוניינים להשתתף, יש להירשם בעמדת ההרשמה באתר עד השעה 10:00, ניתן להירשם מראש באתר השומרוני הטוב, בטלפון 02-6338230

יש חדש בבית הכנסת הקדום
טכנולוגיות חדישות הפיחו חיים במגילה שרופה שנמצאה לפני 45 שנה בחפירות ארכאולוגיות בעין גדי, והן מאפשרות לקרוא ולפענח קטע מתחילת ספר ויקרא. תגלית מרעישה זו מצטרפת לממצאים שהתגלו בחפירות בראשית שנות ה-70: קופת הקהילה ובה כ-5,000 מטבעות, רצפת פסיפס ייחודית, כתובות ומנורת שבעה קנים מברונזה.
איפה: שמורת טבע עין גדי
הדרכה מיוחדת של הארכאולוג החופר ספי פורת.
מתי: בימים רביעי וחמישי 9-10.12 בשעות 11:00, 13:00, 15:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.
עוד באתר: כל ימי החג סרטון על פיענוח המגילה (באדיבות רשות העתיקות והאוניברסיטה העברית), מתחם משחקים "עתיקים" ללא תשלום וסדנת יצירה ברוח החג בתשלום סמלי.

"הבריחה מהחושך אל האור" במחנה המעפילים עתלית
בואו לראות את תכנון פריצת הפלמ"ח למחנה המעפילים בעתלית ולהשתתף בשחזור הפריצה, שבמהלכו תקבלו מפות ומידע שנאסף על ידי הש"י (שירות המודיעין של ההגנה) ותתכננו את הפריצה אל המחנה בעצמכם! הפעילות תלווה בסיור בשטח המחנה ובביקור בתצפית לימור. נסיים ביחד את יום הפעילות בהדלקת נרות, בחנוכייה שהוכנה על ידי מעפיל.
איפה? מחנה המעפילים עתלית
מתי? יום רביעי, 09.12.15 בין השעות 13:30-11:00
מחיר: ילד מגיל 6 25 ₪, מלווה מבוגר 15 ₪. פעילות מיוחדת "הפריצה" - ללא עלות נוספת
פרטים נוספים: טל': 04-9841980 דוא"ל: hadracha-atlit@shimur.org.il


מחנה המעפילים בעתלית - צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים

"ימים של אור" במוזיאון העמק
אתם מוזמנים לסדנאות יצירה חגיגיות לילדים, במהלך שבוע המורשת, במסגרתן יהנו הילדים מבניית חנוכיות בנגרייה, קישוט חנוכיות, הכנת נרות דונג, יצירות מטפטופי נרות, טיגון סופגניות על פתיליה ועוד... במסגרת הפעילות נקיים טקס הדלקת נרות חלוצי לכל המשפחה וסיורים מודרכים במוזיאון, בדגש על חג החנוכה. במקום תתקיים פעילות חופשית בפארק הטרקטורים ג'ונדיר.
איפה? מוזיאון העמק קיבוץ יפעת
מתי? ימים שלישי – רביעי, כו'-כז' כסלו תשע"ו, 8-9/12/15 בין השעות 15:00-10:00
הדלקת נרות תתקיים בשעה 12:30
מחיר כניסה: 20 ₪ למבוגר ולילד מגיל שלוש, כל הסדנאות ללא תשלום נוסף
סיורים מודרכים בקבוצות של 15 איש או בהזמנה מראש.
פרטים והרשמה בטלפון: 6548974- 04 ׀ www.pioneers.co.il

פארק קצרין
עלו צפונה אל קצרין, שם תוכלו לראות אתר התיישבות יהודית מתקופת המשנה והתלמוד ולסייר בבית הכנסת העתיק ובמבני המגורים שהתגלו בחפירות האתר. עוד תוכלו לחוות בקצרין: פארק פעיל שבו ניתן להכיר ולחוות את הוואי חיי היהודים בגולן, השתתפות בחפירה ארכיאולוגית ועוד.
איפה? פארק קצרין
מתי? יום שני, 14/12/2015, בין השעות: 15:00-10:00
מחיר: הפעילות כלולה במחיר הכניסה לפארק
לפרטים נוספים ולהרשמה: 04-6962412

החיפוש אחר קבר המכבים
יודעים היכן קבורים המכבים? אגדות וסיפורים שנרקמו סביב אתר חורבת הגרדי שבקרבת העיר מודיעין, קשרו את המקום עם מקום קבורתם של המכבים. לאחרונה יצאה משלחת של רשות העתיקות, בשיתוף תושבים ובני נוער מאזור מודיעין, לחפש אחר מקומו האמיתי של קבר המכבים - בחפירה ארכיאולוגית מרתקת ויוצאת דופן. בואו במהלך שבוע המורשת, לשמוע את סיפור הממצאים המרתקים, מהארכיאולוגים שחקרו את המקום. תוכלו להשתתף גם בסדנה ליצירת מטבעות בדוגמאות עתיקות, להכין נרות חרס בדגמים חשמונאים ולעטרם, להפיק שמן זית ולסייר באתר.
האירוע בשיתוף רשות העתיקות עם קק"ל והמועצה המקומית חבל מודיעין.
איפה? חורבת הגרדי, יער בן שמן
מתי? ימים חמישי, שישי וראשון, 10-11,13/12/2015, בין השעות 10:00 – 13:00
ללא תשלום


עתיקות בית שאן - צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים

עין אל חניה
בפתחו של נחל רפאים בין בוסתנים ומסילת הרכבת נחשפות בימים אלו מערכות מים עתיקות. אתם מוזמנים לבוא ולהצטרף לסיור ולסדנאות שיתקיימו במקום - לכל המשפחה.
איפה? עין אל חניה (חנייה מצד ימין של הכביש)
מתי? יום שני, 14/12/2015, בין השעות: 15:00-13:00
ללא תשלום
לפרטים נוספים ולהרשמה: 02-99211362
במקרה של גשם הפעילות תבוטל

סיורים וסדנאות במעון נירים
בואו והכירו את הסמלים היהודיים ואת עיטורי בעלי החיים שהתגלו על רצפת בית הכנסת מעון. חיזרו בזמן וגלו את חיי הקהילה היהודית שהתגוררה כאן בתקופה הביזנטית. השתתפו בסדנת פסיפסים, בהכנת נרות חרס חשמונאיים ועיטורם ועוד... כל זאת בבית הכנסת העתיק במעון - במסגרת שבוע המורשת.
איפה? צומת מעון – בנגב המערבי (שילוט לבית הכנסת מעון, בקרבת קיבוץ נירים)
מתי? יום ראשון, 13.12.2015, בין השעות 13:00-10:00
ללא תשלום
לפרטים נוספים: אורית אפללו 052-4284406
במקרה של גשם, הפעילות תבוטל
במקום גישה לנכים, חניה ואזור לפיקניקים


בית הכנסת העתיק במעון ליד קיבוץ נירים - צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים

סודות תמנע נחשפים
רוצים להפוך לארכיאולוגים אמתיים ליום אחד? לחשוף אוצרות עתיקים? לגלות את סודות הפרעונים שהיו קבורים תחת החול למעלה מ-3,000 שנים? בחפירות בהשתתפות משפחות שהתקיימו בשנה שעברה בפארק תמנע, התגלו: חרוזים, פיסת בד שזורה בחרוזים, ועוד... ומה תגלו אתם? בואו בשבוע המורשת להצטרף לארכיאולוגים של רשות העתיקות, לחפור, לנפות, לתעד ולמיין את סודותיה הנסתרים של תמנע. לצד החפירה הארכיאולוגית, יפעלו סדנאות בנושאים: כלי חרס קדומים, הגנת נרות חרס ודגם פסיפס מנורה. בסיומה של הפעילות תחולק לכל משתתף מזכרת מהחוויה.
איפה? פארק תמנע
מתי? ימים רביעי וחמישי 9-10/12/2015, בין השעות 16:00-10:00 וביום שישי 11.12 בין השעות 9:00 – 14:00
מחיר: הפעילות כלולה במחיר הכניסה לפארק
לפרטים נוספים: אורית אפללו, 052-4284406

שבוע המורשת בבית זינאתי בפקיעין
אתם מוזמנים להצטרף לסיור חווייתי בין אתרי פקיעין העתיקה, בליווי שחקן מנגן ובשיתוף בני הכפר. לטעום טעימות גליליות ולצפות במיצג אורקולי ובמופע תאטרון. בימי שבוע המורשת, תתקיים סדנת תכשיטנות ייחודית בעקבות מנורת הזהב ואבני המקדש ותיערך הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת העתיק, עם שירי החג ומופע מוזיקלי מרגש, בהשתתפות מרגלית זינאתי - שומרת הגחלת
מדורי דורות.
איפה? בית זינאתי פקיעין
מתי? ימים שלישי-חמישי, כ"ו-כ"ח בכסלו תשע"ו, 8-10.12.15 ׀ בין השעות 14:00-17:00
מחיר: לילד 40 ₪ למבוגר 50 ₪ סדנת התכשיטנות ללא עלות נוספת
פרטים נוספים: טלפון: 04-9997197 דוא"ל: beitzinati@gmail.com

צריף בן-גוריון ברוח החנוכה
במהלך שבוע המורשת, מזמין אתכם צריף בן גוריון לעלות אל הנגב ולהשתתף בסדנת ציור ופיסול חנוכיות מיוחדת, לצאת לסיור בצריף מגוריהם של פולה ודוד בן-גוריון ולבקר בשלושת חדרי התצוגה החדישים, המציגים את משנתו ואת דמותו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל.
איפה? צריף בן-גוריון בקיבוץ שדה בוקר
מתי? הפעילות בצריף בן-גוריון תתקיים בימים ב'-ה', כ"ה כסלו תשע"ו-כ"ח כסלו תשע"ו, 7.12.15-10.12.15. בין השעות 11:00-13:00.
מחיר כניסה: ילד-15 ₪ מבוגר-20 ₪
פרטים נוספים: טל': 08-6560469 מייל: zrif.bg@gmail.com


צריף בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר - צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים

סיפור החנוכייה בראש פנה
בואו להשתתף במרוץ במושבת ראשונים - ראש פנה, ולגלות היכן מסתתרת החנוכייה... במהלך שבוע המורשת תוכלו להשתתף בסיורים מומחזים, לצפות בחיזיון האורקולי ולהשתתף ב-"ראש פִּנָה קליפ"- סיור אינטראקטיבי שישלב פעילות חוץ וצילומי קליפ. ביום שני ה-14.12 יתקיים אירוע בתים פתוחים לציון יום התלם הראשון של המושבה.
מתי? הסיורים יתקיימו בימים- שלישי, רביעי, חמישי, כ"ו-כ"ח בכסלו תשע"ו 8-10.12.2015 בשעות : 11:30, 13:30
מחיר:
השתתפות במשחק המירוץ – 15 ₪
השתתפות בסיורים- 15-20 ₪
ראש פנה קליפ – 25 ₪
אירוע בתים פתוחים – הכניסה חופשית
הפעילויות מותנות בהרשמה מראש בטלפון: 04-6936913

בית העצמאות
המנורה, סמל המדינה - בבית העצמאות בתל אביב
הילדה הראשונה של תל-אביב, אחוזת בית וייס, מזמינה את הילדים לצאת למסע מרתק ומשעשע בבית העצמאות, במהלכו נדליק כולנו ביחד את חנוכיית העיר הנפלאה. במהלך הסיור, נשמע את סיפור הקמתה של תל אביב ונגלה מיהן הדמויות ומהם המקומות הקסומים שלה. כל סיפור יתרום לנו עוד נר לחנוכיית העיר הייחודית. בסיום הסיור תקבל כל משפחה מגילת עצמאות על קלף.
איפה? בית העצמאות, שד' רוטשילד 16, תל- אביב
מתי? כ"ו בכסלו- ב' בטבת 8-11/12/15 ו 13-14/8, בשעה 11:30, (לא פתוח בשבת)
מחיר: עלות לילד ולמבוגר: 25 ₪ קבלת קלף המגילה – ללא עלות נוספות
כניסה חינם לסבא וסבתא שמגיעים עם הנכדים (רק הילדים משלמים)
פרטים נוספים: טלפון: 03-5173942

חלוצים ליום אחד - במצפה גבולות
בואו להשתתף בבנייתה של חנוכיית ענק מ"אדובה" – חומר הבנייה המקומי במצפה גבולות
במהלך שבוע המורשת יערכו באתר סיורים מודרכים הכוללים -
סדנאות להכנת פוקצ'ות בתנור הלבנים המקורי שבמקום, פינת תמונות היסטוריות בה נתחפש לחלוצים, וניצור תמונה משפחתית חלוצית, את התמונות תקבלו הביתה - מודפסת על מגנט.
הצגת תאטרון לחנוכה.
איפה? מצפה גבולות
מתי? ימים רביעי-חמישי, 9-10/12/15 בשעה 11:00 13:30
מחיר כניסה : 10 ₪ לאדם, הרשמה מראש.
פרטים נוספים והרשמה: 054-7919000