הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



טיול בשביל האורנים ביער כוכב יאיר


השביל עובר בינות לעצי אורן וברוש ובחלקו על הגדה הדרומית של נחל אלכסנדר. לקראת סוף החורף ותחילת האביב ניתן לחזות לאורכו בפריחת רקפות, כלניות ופרחי בר רבים אחרים. השביל נוח להליכה, חלקו סלול ומתאים אף לילדים קטנים ולעגלות

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


שביל האורנים, צילום: מקומית כוכב יאיר-צור יגאל

יער כוכב יאיר, המוכר גם בשמו יער צור נתן, או יער ספיר ע"ש שר האוצר המיתולוגי פנחס ספיר, הוא יער נטוע של קק"ל, בצמוד וממערב ליישוב כוכב יאיר. ביער סומנו מספר שבילי הליכה, המשמשים בעיקר את תושבי היישוב, אך מומלצים לביקור גם למבקרים מבחוץ. שביל האורנים נמצא בחלקו הצפוני של יער כוכב יאיר, ויחד עם שביל אלוני התבור הם מהווים מסלול הליכה אטרקטיבי ויפה במיוחד.

על שביל האורנים

הישוב כוכב יאיר ממוקם על המורדות המערביים של הרי השומרון, בכניסה אל עמק המרזבה המזרחי של השרון. שביל האורנים עובר בחלקו על הגדה הדרומית של נחל אלכסנדר, המגיע מהשומרון. מאזור כוכב יאיר פונה הנחל בחדות לכוון צפון-מערב ונשפך לים התיכון ליד מכמורת. מבחינה היסטורית, לאורך שנים רבות הווה קו הגבעות מוקד משיכה להתיישבות עקב יתרונותיו הכלכליים והאסטרטגיים, כגון, קירבה לדרכים ראשיות (בעיקר דרך הים הקדומה), קירבה לאדמות נוחות לחקלאות מסלע גיר וקירטון המאפשר חציבה נוחה, יכולת הגנה ותצפית ועוד.

השביל עובר ביער עצי אורן וברוש שניטע ע"י קק"ל לפני כמה עשרות שנים. ביער גם נציגים רבים של חורש ים תיכוני טבעי ועצי שיטה מכחילה. לקראת סוף החורף ותחילת האביב ניתן לחזות לאורך השביל בגושי פריחה גדולים של רקפות, כלניות ופרחי בר רבים אחרים. סמוך לתוואי השביל שרידי ישוב עתיק, ח'רבת אל-מזרעה. זהו כפר בת של כפר ג'אמאל שבשומרון שהיה מיושב במאות 16-19. במקום שרידי מבנים, מתקנים חקלאיים ובורות מים.

איך מגיעים ?

במחלף אייל בכביש 6 פונים לכביש 551 לכיוון קיבוץ אייל וכוכב יאיר. נוסעים עד צומת טי, שבו פונים שמאלה לכביש 444. נוסעים כ- 1.8 ק"מ ופונים ימינה לכוכב יאיר. עולים בכביש, חולפים על פני מחסום הכניסה, חולפים על פני כיכר גדולה, לאחר 700 מטר מגיעים לכיכר נוספת וגם על פניה חולפים. בכיר הבאה פונים שמאלה לרחוב "הגלעד", עוברים את הפנייה הראשונה שמאלה לרחוב "בית אל" ומחנים את הרכב כמה עשרות מטרים לאחר מכן בצד הכביש. ניתן לראות את היער והכניסה לשביל מצד ימין. בנקודת ההתחלה יש שלט של קק"ל - "שביל האורנים".

מסלול ההליכה

השביל נוח להליכה, חלקו סלול ומתאים אף לילדים קטנים ולעגלות (לא לאחר גשם). לאורך השביל מספר נקודות גישה לתוך הישוב. מסלול ההליכה משלב שני שבילים, "שביל האורנים" החולף למרגלות בתי כוכב יאיר, ו"שביל אלוני התבור" המעגלי, היוצא משביל האורנים מערבה וחוזר אליו. שביל האורנים הוא שביל של קק"ל, המסומן בעמודוני עץ קטנים ועליהם סימון כחול.

נתחיל את ההליכה בשביל סלול, החולף בשולי מטע אבוקדו. עד מהרה מתרחק השביל מהמטע וחולף בשולי יער אורנים. ביער זה נמצא ריכוז פריחה גדול ומרהיב של רקפות. השביל הופך לדרך עפר וממשיך בכיוון כללי צפון-מערב, כאשר לצד הדרך נמצא "בית עץ" מושקע. אלמנט נוסף הבולט לאורך הדרך הוא ריכוז גדול של העץ הפולש שיטה כחלחלה, שהתפשט בשולי היישוב ומאיים על הצמחייה הטבעית במרחב.

במרחק 650 מ' מנקודת ההתחלה נגיע לצומת שבילים בנקודה המערבית ביותר של שביל האורנים. שביל רגלי יורד מערבה ומקשר את שביל האורנים עם שביל אלוני התבור. בירידה נפגוש בתחילת החורף מקבצי נרקיסים ריחניים, ועד מהרה נגיע למפגש עם דרך עפר.

כאן נגיע לעיקול בשביל מסומן ירוק של הוועדה לשבילי ישראל - שביל אלוני התבור. זהו מסלול מעגלי באורך כקילומטר אחד, החוזר לנקודה זו. אנו נמשיך מערבה עם הסימון הירוק, וניכנס לאזור קרחת יער. אזור זה הינו עיי חורבות - שרידי האתר הארכיאולוגי ח'רבת אל-מזרעה. מעט מדרום לשביל נמצא מבנה מקומר ציורי, ולצד השביל גם בור מים ומאגר מקומר. אין להיכנס למבנים בשל סכנת התמוטטות, ומומלץ שלא לרדת מהשבילים הקיימים בשל בורות ואבנים לא יציבות מתחת לצמחייה הגבוהה. שם המקום (מזרעה) מעיד על כך שכנראה היה זה יישוב שתושביו עיבדו את האדמות הפוריות המשתרעות ממערב לנו.

מח'רבת אל-מזרעה ממשיך השביל לצפון-מערב, ויוצא לגבול היער במפגש עם דרך מסומנת אדום (מדרום למפגש נמצא קידוח מים).

מצפון לנו בולט רכס צור נתן, ובראשו נראים מגדלי מגורים בעיירה החדשה צור יצחק. אנו נפנה ימינה אבל כמעט מייד נפנה שוב ימינה ונזהה את המשך הסימון הירוק, החולף עתה לאורך הגבול הצפוני של היער. באזור זה נמצאת שורה יפה של עצי אלון התבור, שנתנו לשביל את שמו. נמשיך בגבול היער ומטע האבוקדו, ונגיע לעיקול גדול בגבול היער והמטע. הסימון הירוק פונה כאן שמאלה ומקיף חלקת יער, ואילו ימינה מסתעף שביל קצר ולא מסומן (ולחסרי הסבלנות, ניתן לפנות בשביל זה כדי לשוב לנקודה בה נכנסנו לשביל הירוק).

בסוף חלקת היער, ניפרד ממטע האבוקדו ונמשיך דרומה לתוך היער. במרחק עשרות מטרים נפגוש את שביל הקיצור, ואחרי עשרות מטרים נוספים נזהה את הנקודה בה נכנסנו לשביל אלוני התבור. עתה נפנה שמאלה ונחזור בשביל הקישור אל שביל האורנים. כעת נמשיך בחלקו הצפוני של שביל האורנים. חלק זה ארוך יותר מהחלק הדרומי. בתחילה נלך צמוד לבתים, אך עד מהרה מתרחק השביל מהבתים ועובר בנוף מיוער עם ריכוזי פריחה של רקפות ונרקיסים. לאחר כקילומטר, יוצא השביל מהיער ומגיע לקרחת יער גדולה בגבול אזור המגורים. כאן ניצב שלט מידע בקצה הצפוני-מזרחי של שביל האורנים.

מכאן נצא לקצה רחוב דרגות, ובעיקול הראשון נזהה שביל ציבורי בין הבניינים, הפונה ימינה ויוצא לצומת הרחובות גלבוע - דן - הגלעד. נמשיך כחצי ק"מ ישר ברחוב הגלעד ונגיע לרכב הממתין.

על היישוב כוכב יאיר

כוכב יאיר הוא יישוב קהילתי בשרון המזרחי, שנוסד ב-1986 ואוחד ב-2003 עם היישוב צור יגאל, שהוקם ב-1991. בתכנון היישוב הושם דגש על איכות סביבה וחיים, כאשר כל הבתים הם צמודים לקרקע, חלק גדול מהרחובות הם "רחובות הולנדיים" שקטים ללא מוצא, התשתיות עוברות מתחת לפני-האדמה והיישוב התברך בחורשות ובגנים רבים שבהם שוכנים מספר אתרים ארכיאולוגיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

להצעות ללינה כפרית באזור לחצו כאן