הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



'הארטישוק של נועם' פותח שעריו למבקרים


נועם יעקובא, מגדל הארטישוק הגדול ביותר בישראל, לקח על עצמו את המשימה ללמד את הישראלים לגלות את סגולותיו של הארטישוק. בימי שישי ושבת עד סוף העונה בחודש אפריל, הציבור מוזמן למגוון פעילויות במשק במושב ניר בנים. מתאים למשפחות ולמחפשי חוויות הקרובות לטבע

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: ינואר עד אפריל 2014


שבת בשדות 'הארטישוק של נועם' במושב ניר בנים

עונת הארטישוק החלה, ומשק "הארטישוק של נועם", מגדל הארטישוקים הגדול בישראל, פותח את שעריו ואת שדות הארטישוק למבקרים. נועם יעקובא, בעל המשק שנמצא במושב ניר בנים, לקח על עצמו את המשימה ללמד ולחנך את הישראלים לגלות את סגולותיו של הארטישוק. בימי שישי ושבת עד סוף העונה בחודש אפריל, הציבור מוזמן למגוון פעילויות שמתאימות למשפחות ולמחפשי חוויות הקרובות לטבע.

ארטישוק (Artichoke) הוא שמו של ירק ששמו העברי הוא חוּרְשָף וגם צ'ינר. מוצאו של הארטישוק מאתיופיה, ומשם נדד למצרים ובהמשך לכל ארצות אגן הים התיכון. מספרד הגיע הארטישוק לאמריקה האינדיאנית במאה ה-17, ואילו באיטליה תפס הארטישוק מקום של כבוד במטבח ובתפריט האיטלקי. האיטלקים מרחיקים לכת, ומייצרים ממנו ליקר ממשפחת הביטר הנקרא צ'ינר (Cyner). הרומאים, והיוונים לפניהם, ייחסו לארטישוק סגולות, החשיבו אותו כצמח האהבה, והאמינו שיש בו סגולה לבן זכר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הערך התזונתי ל-100 גרם של ארטישוק הוא 53 קלוריות, 2.89 גרם חלבון, 10.5 גרם פחמימות, 5.4 גרם סיבים תזונתיים, 0.34 גרם שומן, והוא עשיר בברזל, ויטמין B 1 ו-C, סידן, מגנזיום, זרחן ואשלגן. בין השאר, הארטישוק מסייע לכבד בניקוי רעלים ומגן עליו, מסייע במניעת חסימות בדרכי המרה, עוזר בעיכול ןמסייע בהורדת לחץ דם.

נועם יעקובא מספר, כי כבר במיתולוגיה היוונית מוזכר ערכו הרב של הארטישוק, ושם אף מסופר איך הגיע הארטישוק לעולם: מלך האלים, זאוס, שהיה ידוע בחולשתו למין היפה, יצא לפגוש את אחיו, אל הים פוסידון. כאשר נפגשו האחים בחוף הים של האי זינרי (Zinari) , נערה צעירה מקומית צעדה על החוף ועסקה באיסוף צדפים. זאוס פתח ללא היסוס בחיזור נמרץ, וזכה בליבה של הנערה אשר נקראה צ'ינרה. הוא העלה אותה אל הר האולימפוס, ואף העניק לה מעמד של אלה, ובלבד שתוותר על חייה הקודמים עם בני התמותה. הנערה שמחה על השינוי החברתי, ועל האהבה והתהילה להם זכתה, אך לא עבר זמן רב עד שהגעגועים אל הוריה ואל הכפר הקטן ממנו באה היו גדולים מנשוא. היא חמקה ממאהבה למספר שעות וחזרה לכפר לחבק את הוריה. כשחזרה, כעס מאוד זאוס על כך שהמרתה את פיו. כעונש החזיר אותה אל הכפר בו נולדה, אבל הפעם בצורת שיח קוצני ומכוער – הארטישוק (צ'ינר - Cynar).

אז מה בתוכנית ?

הפעילות של "הארטישוק של נועם" כוללת ארוחת בופה עשירה וטרייה, כולל שתייה קרה וחמה ומנות אוכל המבוססות על טהרת הארטישוק (כל המנות צמחוניות), וסיור חקלאי עם מגפיים, תרמיל איסוף ומקל, בשדות הארטישוק, כולל קטיף.

בין המנות המיוחדות המוגשות במקום: סלט פרוסות ארטישוק בבלסמי, סלט ארטישוק ובצל מוקפץ ברוטב טריאקי, שיפודי ארטישוק וירקות ברוטב צי'לי מתוק, פסטה ארטישוק ועגבניות שרי, נודלס אסיאתי בתוספת רצועות ארטישוק.

בימי שישי מתקיים בראנץ ברוח "מאמא איטליה", כאשר בתפריט סלטים טריים עם צמחי תבלין, ארטישוק חלוט עם טחינה סגולה או לבנה, ממרחים על טהרת הארטישוק, פוקאצ'ות ארטישוק ופלפל, אנטיפסטי ירקות ברוח החורף, לחם כפרי, חלות של שבת, ריבות ביתיות, שתייה קרה וחמה.
שעות פתיחה 9:30-15:00, סיורים בשעה 11:00 ו-13:00.
המחיר 80 ₪ - בראנץ' למבוגר, 40 ₪ - בראנץ' ילדים.

בשבת הפעילות כוללת סיורים המיועדים למבוגרים ולילדים ב- 11:30 ו-14:30
שעות פתיחה בין 10:30-16:30 . ארוחה + סיור מבוגר- 100 ₪, ארוחה + סיור ילד (גילאי 3-13) - 50 ₪, סיור בלבד מבוגר - 40 ₪, סיור בלבד ילד - 20 ₪
ניתן לרכוש במקום ארטישוק טרי, שמן זית תוצרת המשק, צימוקים.

מדי חמישי יתקיימו סדנאות ארטישוק בשיתוף בין נועם יעקובא לאיריס לוי, שפית פרטית. הסדנא תיערך עם שישה משתתפים ומעלה, המחיר 300 ₪ למשתתף.

לפרטים נוספים: מחירים, בירורים והזמנת מקום לארוחות, סיורים וסדנאות - www.artishoke.co.il