הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



ליל העטלף הבינלאומי 2013


רשות הטבע והגנים מזמינה את הקהל הרחב לקחת חלק בפעילויות מרתקות משעות אחר הצהריים אל תוך הלילה, בגנים הלאומיים בית גוברין, חורשת טל, אשכול וקומראן. ליל העטלף הבינלאומי יתרחש בישראל ובכ-30 מדינות ברחבי אירופה והמזרח התיכון, ומוקדש כולו לקבוצת בעלי-חיים מסתורית ומרתקת

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 22.8.2013


עטלף יזנוב קטן צילום עזרא חדד

מה הופך את העטלפים לבעלי חיים כה מרתקים והאם הם מסוכנים ? כיצד הם מנווטים בחשכה? כמה יתושים עטלף מחסל בלילה? מדוע תרדמת החורף שלהם כה חשובה? כיצד שומרים עליהם מפני הכחדה והיכן ניתן לצפות בעטלפים בטבע בארץ ? אתם מוזמנים לגלות את כל זאת ועוד בליל העטלף הבינלאומי, שיצוין ע"י רשות הטבע והגנים ביום חמישי 22 באוגוסט 2013 בגנים הלאומיים ירקון, בית גוברין, חורשת טל, אשכול וקומראן. לילה ייחודי זה מתרחש בו זמנית בישראל ובכ-30 מדינות ברחבי אירופה והמזרח התיכון, ומוקדש כולו לקבוצת בעלי-חיים מסתורית ומרתקת.

מסקר שערכה רשות הטבע והגנים עלה כי 60% מהציבור בישראל חושב כי אין תועלת בקיום העטלפים. סברה זו מוטעית ביסודה. ד"ר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים מסביר את חשיבותם של העטלפים למערכת האקולוגית "בין היתר, עטלפים הניזונים מחרקים משמשים להדברה ביולוגית המהווה תחליף לחומרי הדברה רעילים. כמו כן, עטלפים הניזונים מפירות עוזרים בהפצת זרעים באופן יעיל ומהיר, בזכות העובדה הפשוטה כי הם עפים למרחקים. הסיבה היחידה שעדיין קיימים מעט יערות גשם באזורים הטרופיים היא כי עטלפים עוזרים להפיץ את זרעי היער ולחדשו".

במסגרת הפעילויות, שיתקיימו החל משעות הערב יערכו סיורים ליליים, הרצאות מרתקות, סיורים לשמיעת עטלפים בעזרת גלאים מיוחדים, התנסות בזיהוי עטלפים בשטח והסברים על חשיבות היונק המעופף.

לילה לבן בגן לאומי ירקון וגן לאומי בית גוברין
הפעילות תתקיים במסגרת לילות העטלף המתקיימים השבוע בכל אירופה לרגל שנת העטלף הבינלאומית. הפעילות כוללת הרצאת מומחה וסיור בעקבות העטלפים במקום. הפעילות מומלצת לבני נוער ומבוגרים.
מתי: חמישי 22.8
בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

מי מפחד מהעטלף? חורשת טל
פעילות לילה מיוחדת בעקבות סיפורם העלום של העטלפים. שמי הלילה מהווים תפאורה מרהיבה לפעילותם. הרצאה מרתקת וחיפוש עטלפים מעופפים, כולל תצפית בטלסקופ.
מתי: יום חמישי 22.8
בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

ליל העטלפים בגן לאומי קומרן
פעילות לילה בעקבות חיי העטלפים בצפון מדבר יהודה.
נתחיל בהרצאה מרתקת על עטלפים, מלווה בתמונות מרהיבות, ומשם נצא לעיינות צוקים לסיור לילי בשטח הכולל שימוש במכשירים להערכת מיקומם של עטלפים והגדרתם. יהיה מעניין!
מתי: חמישי 22.8
בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

להתעלף על העטלף בפארק אשכול
פעילות לילית מעשירה לכל המשפחה לרגל יום העטלף הבינלאומי. נסייר עם גלאי ונחשף לחייהם המרתקים של היונקים המעופפים המצליחים לחמוק מחוש השמיעה שלנו. בתוכנית: סיור שקיעה בפארק, פעילות חווייתית עם הילדים, התארגנות לקמפינג וארוחת ערב משפחתית, התכנסות להרצאה מרתקת, סיפורים ומצגת וכמובן התנסות בזיהוי עטלפים באמצעות הגלאים. הפעילות תתקיים בגן לאומי הבשור (פארק אשכול) במתחם חניון הלילה
מתי: יום חמישי 22.8 החל משעה 18:00
הפעילות ללנים בחניון הלילה בלבד, ללא תשלום למעט התשלום עבור הלינה.
מרכז הזמנות לחניון הבשור: 08-6280404 שלוחה 1
מחיר לינת שטח: מבוגר 50 ₪, ילד 40 ₪. מנויים: מבוגר 35 ₪, ילד 30 ₪
מחיר לינה במגורון: 350 ₪, מנויים זכאים ל-10% הנחה
ניתן לשכור במקום אוהלים ומזרונים.

כל מה שרציתם לדעת על עטלפים ולא העזתם לשאול:

1. הם היונקים היחידים שמעופפים ויודעים לנצל עולם תלת-מימדי.
2. הם בעלי חושים שאינם מוכרים לנו- כמו סונאר - חוש התמצאות מדהים שאת סודותיו מנסים לחקות למטרות האדם.
3. תרומתם האקולוגית בחיסול חרקים מזיקים היא אדירה. עטלף חרקים ששוקל 5 גרם וכל גודלו כקופסת גפרורים מחסל 1000 יתושים בלילה, והם נעים להקות של מאות או אלפים. בארה"ב כימתו את תרומתם של העטלפים לחסכון של כ-4 מיליארד דולר בשנה בצמצום שימוש בחומרי הדברה קטלניים שמגיעים למזון, למים ולאוויר שאנו נושמים.
4. לעטלפי פירות יש תרומה חשובה בהאבקה ובהפצת זרעים.
5. רשות הטבע והגנים עורכת פעילויות מחקר כדי לעקוב אחר מצבם של עטלפי החרקים בארץ ולהגן על מקומות המחייה שלהם.
6. מידי שנה, רשות הטבע והגנים סוגרת בפני מבקרים מערות עטלפים שונות ברחבי הארץ החל מחודש נובמבר עד לתחילת אפריל וזאת בכדי לאפשר לעטלפים שנת חורף. ההפרעה ליונקים הללו מניסה אותם, גורמת להם לבזבוז קטלני של אנרגיה, ואף פוגעת בהריון התקין של הנקבות.
7. בישראל ניתן לראות עטלפים בין היתר במערות לוזית, מערת התאומים, מערת עלמה, מערת שרך, מערת נמר, מערת ברניקי, מערת הוטה 6 שבשמורת הר מירון, ומערת אורנית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק