הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



''שבוע אדם וים'' - ים של חיים שלא הכרתם


רשות הטבע והגנים והמועצה לישראל יפה מקיימים לראשונה, בסמוך ליום האוקיינוסים הבינלאומי, את שבוע המודעות לחשיבות השמירה על הסביבה הימית והחופית. הציבור הרחב מוזמן בשני סופי שבוע בחודש יוני לשפע של פעילויות בחופי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 7-15.6.2013


צילום: רינת רוסו - באדיבות רשות הטבע והגנים

לשמירה על אוצרות הים והחוף ישנה חשיבות גדולה. הים הכחול האדיר תופס כ-70% משטחו של כדור הארץ. הוא פועל גם כמנגנון המרכזי לוויסות האקלים על פני הגלובוס, לקביעת הרכב האטמוספרה, ולקליטת עודפי הפחמן הנפלטים אליה. חשוב לא פחות: הים מציע אתרי בילוי, נופש, תיירות וספורט.

"שבוע אדם וים" יתקיים השנה לראשונה בישראל, במקביל ליום האוקיינוסים הבינלאומי שיצוין ברחבי העולם.  בין התאריכים 7-15/6 תקיים רשות הטבע והגנים, בשיתוף המועצה לישראל יפה, פעילויות מיוחדות לציבור הרחב, זאת במטרה להגביר את המודעות לחשיבות השמירה על הסביבה הימית והחופית. הפעילויות תשלבנה הנאה ולמידה, לצד המודעות וההכרה בכוחה של האחריות האישית של כל אחד ואחת מאתנו לשמירה על אוצרות הטבע שמציע הים.

הפעילויות לכל המשפחה יכללו סיורים מודרכים בסופי שבוע בחופי הגנים הלאומיים: אכזיב, בית ינאי, פלמחים ואשקלון. בשמורת טבע חוף האלמוגים באילת יתקיימו  סדנאות יצירה, הפעלות, סרטים, הרצאות והדרכות בחוף הים, במסגרת יום המודעות לשמירה על הסביבה החופית והימית בים האדום. הפעילות המרכזית, שתתקיים בשמורת טבע חוף הבונים, תכלול עמדות הסברה, סיורים מומחזים, תערוכת צילומי ים ייחודית ועוד.

כמו כן, בכל ימות השבוע תתבצע פעילות מאורגנת של ניקוי חופים שיסומנו מראש. במקביל, ייפתח באופן רשמי שבוע פסטיבל סרטי ים וחוף של "אקולנוע"

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שמורת טבע חוף דור הבונים
בימי שישי 7.6 , 14.6 בשעות 14:00-19:00, ובימי שבת 8.6 , 15.6 בשעות 10:00-15:00.
הסברה בחופים: מדריכי רשות הטבע והגנים יספרו על הנעשה בחוף הים בעמדות הסברה מיוחדות: שמירה על צבי הים, איסור נסיעה בחופים, זיהום אור בים, התכלות פסולת.
"משחק חוזר" - משחקים חווייתיים לכל המשפחה: הורים וילדים ישחקו יחד במשחקים ספורטיביים, משחקי שולחן, משחקי חשיבה ומשחקים אתגרים אשר עשויים כולם משימוש חוזר מפסולת אשר נפלטה מהים.
פיראט מספר סיפורים – בואו לשמוע על צבי הים ממקור ראשון – הפיראט שפגש אותם בים וביבשה, מספר את סיפורם של צבי הים
סיור פיראטים שומרי החוף - הפיראטים נפלטו אל החוף ומחפשים את ספינתם, בעזרת המדריך - הקפטן של הספינה. הילדים (והמבוגרים) יתחפשו לפיראטים בעזרת בנדנות שחורות עם סמל הגולגולת, ויצאו למסע חיפוש אחר הספינה האבודה. בדרך יצפו להם משימות קשות הדורשות אומץ רב ועוסקות בנושאים שבחוף: מי חי בחוף, מאיפה מגיע החול, הצדפים, צבי הים וכמה זמן לוקח לפסולת להתכלות. האם ימצאו את הספינה? בואו להיות פיראטים ולגלות.
בימי שישי 7.6, 14.6 בשעה 15:00 בימי שבת 8.6, 15.6 בשעות 11:00 ו-12:00
תערוכת צילומים: 'ים – מעל ומתחת' - התערוכה תציג צילומים מתחרות "נוער אדם וים" המתקיימת כבר 3 שנים ומהווה כר לפעילות ימית לתלמידי כיתות ט-י"ב בנושאים ימיים מגוונים בקטגוריות - קולנוע, טכנולוגיה, מדעי הים, וצילום. תחרות הצילום שמטרתה לקרב את בני הנוער לתחום הים, ערכי הטבע שבו והאתגרים שהוא מזמן לנו, מנוהלת ע"י עמותת דולפין יחד עם משרד החינוך ורשת אורט ובתמיכת רשות הטבע והגנים וגופים נוספים. הגופים התומכים והמעודדים תחרות חשובה זו מאמינים שתלמיד היוצא לצלם את הים ומקדיש זמן להתבוננות בו הוא גם זה שימשיך לתהות על שיש בו, ימשיך לחקור אותו ואולי אף בעתיד נראה אותו משולב בפעילות בתחום הימי, מחקר ימי אקדמי, תעשייה, חינוך, עמותות ימיות ועוד. לרגל יום האוקיאנוסים הבינלאומי תוצג התערוכה לציבור הרחב בשמורת חוף דור הבונים.

גן לאומי אכזיב
העולם שעל שפת הים - סיור שכולו הרפתקה. על כל מה ומי שהטביעו ומטביעים את חותמם בנוף של חוף אכזיב, נגלה דרך טיול, משחקים ומשימות חקר וגם... סוד בבקבוק. המילה 'הצילו' נמצאה כתובה על פתק שהוכנס לבקבוק. הים פלט את הבקבוק ועלינו לגלות מי שלח את המסר. במהלך הסיור נפגוש כמה "חשודים", אך רק בסיום הסיור נגלה את הסוד וכמובן נתגייס למבצע ההצלה. חשוב להצטייד במים, כובע ונעליים נוחות להליכה.
ימי שישי 7.6, 14.6 16:00-18:00. ימי שבת 8.6, 15.6 בשעות 11:00-13:00 ו-13:30-15:30

גן לאומי נחל אלכסנדר (חוף בית ינאי)
סיור להכרת החוף ועל תשתיות ימיות. הסיור יצא מתחנת ההצלה.
מתי: בימי שישי 7.6 , 14.6 בשעה 17:00, ובימי שבת 8.6 , 15.6 בשעה 19:00

גן לאומי חוף פלמחים
סיור להכרת החוף ועל תשתיות ימיות. הסיור יצא ממרכז השירות למטייל.
מתי: בימי שישי 7.6 , 14.6 בשעה 17:00, שבת 8.6 , 15.6 בשעה 19:00

גן לאומי אשקלון
בא בימים- סיורים לרגל יום האוקיינוסים והימים. סיור על המצוק בהקשר להשפעת הים עלינו והשפעותינו עליו. הסיור יצא מהשער הכנעני.
מתי: בימי שישי 7.6 , 14.6 , ובימי שבת 8.6 , 15.6 בשעות 10:00 ו- 12:00

שמורת טבע חוף האלמוגים באילת
יום מודעות לשמירה על הסביבה החופית והימית בים האדום הכולל סדנאות יצירה, הפעלות, סרטים, הרצאות והדרכות בים.
מתי: שבת 8.6 החל משעה 10:00

כל הפעילויות ללא תשלום למעט דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים
מידע שוטף בנושא ניתן למצוא באתר רשות הטבע והגנים www.parks.org.il.

כמה עובדות על הימים והאוקיינוסים

• כל נשימה שניה שלנו מתאפשרת בזכות הים - הימים והאוקיינוסים בעולם מייצרים מחצית מכמות החמצן שאנו נושמים.
• ללא הים היה פה הרבה יותר חם - ממוצע הטמפרטורות היה עולה בשתי מעלות. ללא 'קבורת' עודפי הפחמן בימים ובאוקיינוסים, העולם היה מתחמם ב-40% יותר ממה שהתחמם עד כה.
• רבע מהנפט המשונע בעולם עובר בים התיכון, שמהווה פחות מאחוז משטח הימים והאוקיינוסים.
• לכלכת? ייקח לים התיכון 100 שנה לנקות את זה - מכיוון שהים התיכון הוא "אגן סגור", טיפת מים נשארת בים בין 80-100 שנים, ותחשבו מה קורה אם הטיפה מזוהמת.
• הים התיכון כמקור מזון עבורנו - בים התיכון מתבצע דיג יתר של דגים, שרובו מרוכז על מדף היבשת בים, ושלל הדגה נע בין מליון וחצי לשני מיליון טונות דגים בשנה.