הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



ביקור חווייתי במערת הנטיפים המתחדשת


רשות הטבע והגנים מזמינה את הקהל הרחב להתרשם מחווית ביקור חדשה ומשופרת במערת הנטיפים. המערה הונגשה למוגבלי הליכה ונוספה בה תאורה אמנותית ואקולוגית שבעזרתה תוכלו לראות את המערה באור חדש, כפי שלא ראיתם מעולם

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 9-8-2012

התאורה
מערת הנטיפים, צילום: רשות הטבע והגנים

מערת הנטיפים מתחדשת ומציעה לכם חווית ביקור ייחודית. המערה נפתחה בימים אלו לקהל הרחב, לאחר שבוצעו בה עבודות פיתוח מיוחדות. ברשות הטבע והגנים מזמינים אתכם להגיע ולהתרשם מייחודיותה ויופייה.

במסגרת העבודות שהבצעו במקום, הותקנה תאורה חדשה, אקולוגית ואמנותית, שהחליפה את התאורה הישנה, אשר גרמה לפגיעה באבן ולהתפתחות אצות על הנטיפים. התאורה האקולוגית עושה שימוש בטכנולוגית LED ייעודית אשר אינה מייצרת חום ובעלת הרכב אורכי גל המונע את התפתחות האצות. בנוסף לפן האקולוגי, היא אף מיטיבה עם הנטיפים והזקיפים ומצליחה להדגיש את יופיים ואת החללים המעניינים הנוצרים בניהם. בעזרת התאורה החדשה תוכלו לחזות בצורות מעניינות ולתת דרור לדמיון בזיהוי הדמויות שנוצרו במקום.

במסגרת העבודות לשדרוג המערה ושיפור חווית הביקור בה, הוחלפו גם המעקות לאורך השביל ובוצעו עבודות שמשפרות את הנגישות למוגבלי הליכה; הותקנו מאחזי יד, הודגשו אלמנטים בנויים כגון ספסלים ומעקות, והותאמה תאורה לאורך השביל ובמבואה.

מערת הנטיפים התגלתה במקרה בשנת 1968, בעת פיצוץ שיגרתי במחצבה סמוכה, אשר חשף מערה שאורכה כ-82 מטרים ורוחבה כ-60 מטרים. למרות ששטחה קטן יחסית, קיים בה עולם מופלא של נטיפים וזקיפים במגוון שלא היה מבייש מערות גדולות בהרבה. במערה זוהו נטיפים וזקיפים שגילם 300 אלף שנים לפחות. מדענים נעזרים בהם כדי לעקוב אחר שינוי האקלים באזורנו מאז ועד היום. אין זה אומר כי אין נטיפים "קשישים" יותר, אך שיטות המדידה בימינו אינן מסוגלות לאמוד את גילם במדויק.

הנטיפים היורדים מתקרת המערה מגיעים לאורך של עד ארבעה מטרים. יש נטיפים בקוטר של מילימטרים אחדים, ויש נטיפים שעוביים מטרים אחדים. לעיתים נפגשים הנטיפים עם זקיפים שעולים מן הקרקע. אזורים רבים במערה עדין פעילים והנטיפים והזקיפים המצויים בהם עדיין גדלים.

בנוסף, ניתן למצוא במערה צורות השקעה נוספות כמו אלמוגי מערה, הלקטיטים, מדפים ואשכולות. למעשה, מלבד הנטיפים שצורתם מוגדרת היטב, יוצרים משקעי המערה שלל צורות כיד הדמיון הטובה על הטבע.

המערה שומרת על חום ולחות קבועים, 22-23 מעלות, מעל 90 אחוזי לחות. טוב לראותה בכל עונות השנה ואולם בחורף, כשטיפות המים מתנפצות על הקרקע ברסיסים רעשניים ומבריקים, ניתן להרגיש כי עולם שלם ממשיך לצמוח לנגד עיננו.