הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



בין חורף לאביב - שני מסלולי טיול בגולן


אחרי סופת השלגים ולקראת האביב, שתי המלצות לטיול פסטורלי בגולן - חורבה עתיקה ובתוכה חידה ושמורת טבע גמלא בחורף. הרבה ירוק רענן, פריחות נפלאות, שילוב של טבע, היסטוריה ונוף, ומים מים מים...

תיירות גולן
תאריכים: 18-3-2011

צילום: אתי בן שמעוןסופת הגשם והשלג הסתיימה ואנו בפתחם של ימים אביביים, לפניכם שתי המלצות לטיול מדהים, יפהפה ופסטורלי. כזה שירנין את הלב וימלא אתכם באושר. לא לשכוח נעלים להחלפה .

חורבת עתיקה ובתוכה חידה

הליכה קצרה מכביש 98 (כביש מזרח הגולן) תוביל אתכם בינות לרקפות, כלניות והרבה ירוק רענן, לתל פארג' ולחורבה שבראשו. חפשו את "בית המנורות" - שם מקומי שקיבל מבנה חרב מהתקופה הביזנטית, שהאבנים המעוטרות ממנו נבנה, נלקחו ממפולת של מבנים קדומים יותר. האבנים שנמצאו במקום מעוטרות בצלבים, עוגנים, לולבים וגם מנורות - שילוב מדהים מבחינה ארכיאולוגית, שכן הוא מעיד על יישוב מעורב של יהודים ונוצרים. במאה ה-19 התיישבו במקום צ'רקסים ובמלחמת ששת הימים ננטש הישוב. חפשו את המנורות! (פנס בהחלט יעזור) ובינתיים שימו לב ל"בנייה החורנית", סגנון בנייה שהגיע לגולן מחורן השכנה וכך קיבל את שמו. הרימו מבט לקשתות האבן, לזיזים הבולטים, לחלונות המרובעים ולתקרת האבן המדהימה.

מזרחית לחורבות הכפר נמצאת בריכת פארג'. בריכה בזלתית מוקפת גדרות אבן המתמלאת רק בימי החורף לאחר הגשמים. אם הגעתם בזמן הפריחה של נורית המים וורוניקה סורית (פברואר עד אפריל) ואולי אפילו תספיקו לראות גם כמה ברכיות שטות בנחת - אז המראה באמת מדהים ומשובב נפש.

הכניסה חופשית.

שמורת טבע גמלא

"היינו... ראינו... מכירים..." אז הרשו לי להזכיר לכם, דברים שרואים מכאן לא רואים משם וגמלא של הקיץ (כמו כל אתר טבע) היא לא גמלא של החורף. והכי הכי יפה זה שלא תראו את שרידי החורבן שהשאירה אחריה השריפה הגדולה בקיץ. בעונה זאת לאחר גשמי הברכה, הכל ירוק, פורח ורענן. כלניות בשלל צבעים תקשטנה לכם את הדרך, עיריות, רקפות ועוד ועוד.

שמורת טבע גמלא היא שילוב נפלא של טבע, היסטוריה ונוף. בשמורה שתי אטרקציות בקנה מידה עולמי: שרידי בית הכנסת העתיק ביותר שנתגלה בעולם, ומקבץ נשרים ועופות דורסים הגדול ביותר על שטח כה קטן.

פתחו מטרייה וצאו לטיול בשביל התצפיות. אם הגעתם מוקדם תוכלו לצפות בנשרים הממריאים ממצפור הנשרים. המצפור ממוקם על שפת הקניון נחל גמלא ובשבת יש במקום הדרכה בנושא הנשרים. בהמשך שביל התצפיות מרפסת תצפית נוף וזרימות לעבר מפל גמלא הנשפך מגובה של 51 מטרים - המפל הגבוה בארץ, מבט לעבר מפל נחל דליות ולעבר העיר העתיקה גמלא - חוויה לעיניים.

מחיר: 27 ₪ מבוגר – 14 ₪ ילד.
שעות פתיחה שבת: 08:00-15:00

לרעיונות נוספים, הצעות ועזרה בתכנון הטיול -
מרכז מידע תיירות גולן 04-6962885, www.tourgolan.org.il