הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



בחנוכה: חונכים שבילים בשמורת שיזף


לכבוד ההכרזה בחודש האחרון של שמורת שיזף כשמורת טבע, סימנה החברה להגנת הטבע שבילים חדשים בשמורה. בית ספר שדה חצבה מזמין אתכם במהלך חג החנוכה הקרוב לטיולים ברחבי השמורה בשבילים החדשים

החברה להגנת הטבע
תאריכים: 11-12-2009

לאחר שנים רבות שבהן שמורת שיזף שבערבה הייתה במעמד "שמורה מוצעת", הוכרזה החודש השמורה, המשתרעת על שטחים נרחבים (כ-54,000 דונם).

הכרזת השמורה היא נקודת הכותרת של מאבק ארוך שנים שניהלה החברה להגנת הטבע, ובמיוחד בית ספר שדה חצבה ופרופ' אמוץ זהבי לשימור האיזור המיוחד.

מטרת המאבק היתה לשמר את השטחים הנרחבים של שמורת שיזף כנגד פרויקטים הרסניים, כגון תחנת הרדיו קול אמריקה שתוכננה להיבנות באזור בשנות ה-80.

השמורה כוללת איזור עשיר בנוף מרהיב, בצמחיה מדברית ייחודית וחיי מדבר ענפים. (צילום משמאל: דפנה מרוז)

בשמורת שיזף מתקיים במשך שלושים השנה האחרונות מחקר על הזנבנים, אותו מוביל פרופ' אמוץ זהבי, בשיתוף בית ספר שדה חצבה של החברה להגנת הטבע. המבקרים בבית ספר שדה זוכים גם הם לקחת חלק מהמחקר, ולצפות בזנבנים עם שחר ולקראת שקיעה.

שמורת שיזף מאופיינת בנוף חולות ועצי שיטה, ומהווה בית למינים רבים של צמחים, ציפורים, זוחלים ויונקים. מערך השבילים החדש מאפשר לטייל בכל חלקי השמורה, ומגיע לנקודות תצפית מעניינות, כמו תצפית יפה על השמורה שנמצאת מעל נחל שחק בחלקה הדרומי של השמורה, ולפינות חמד נסתרות כגון עין גידרון, שסביבו דקלים.

ברחבי השמורה תוכלו לראות ציפורים כגון הסלעיות, הזנבנים והקטות למיניהן, בזוחלים כגון הכוח האפור, וביונקים כגון צבאים, שועלים וקרקלים (בעין גידרון נצפתה, בפעם הראשונה בישראל, גירית דבש). גם לחובבי הצמחים לא משעמם בשיזף – עצי שיטה, תמר וזקום מיצרי, ואף סהרון משולש ומחומש לוליני.

על מנת לאפשר למטיילים לטייל בשמורה ולחוות את היופי הטמון בה, תוך שמירה על הטבע, נדרשה עבודת הכשרה של מערכת שבילים שנעשתה על יד פקחי רשות הטבע והגנים וכמובן סימון השבילים על ידי מסמני הוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע.

השבילים החדשים מתאמים לכל המשפחה, מסלולי ההליכה הם קצרים. מומלץ לבוא עם משקפות, לצפייה בחיות המדבר וכמובן - בזנבנים. (צילום משמאל: מאט היילי)

הכניסה לשמורה היא מכביש הגישה לחצבה, באמצעות שביל המסומן כחול ליד בית הספר שדה חצבה, המצפין לכיוון נחל גידרון, ושבילים שחור ואדום ליד מושב חצבה המגיעים לחלקה הדרומי של השמורה. בנוסף ניתן להיכנס לשמורה מדרך השלום, המסומנת בירוק, ומכיוון עין יהב.

שימו לב - מטבע הדברים, השבילים החדשים טרם מופיעים במפת טיולים וסימון השבילים מס' 14, צפון הערבה ומזרח הנגב.

מפת התוואי החדש

בית ספר שדה חצבה של החברה להגנת הטבע יוביל במהלך חג החנוכה הקרוב טיולים ברחבי השמורה בשבילים החדשים.

לפרטים: ביס"ש חצבה, החברה להגנת הטבע 08-6581576

לפעילויות נוספות של בית ספר שדה חצבה לחצו כאן

לרכישת מפות טיולים וסימון שבילים לחצו כאן






שינויים נוספים במפת סימון שבילים 14

שביל 4*4 חדש באזור עידן, מסומן ירוק. השביל מתחיל בכביש גישה לעידן ועולה צפונה לכיוון נחל ביתרון. מסתיים במפל סמוך לנחל ביתרון.

שביל 4*4 חדש בנחל גדרון, מסומן כחול. השביל מתחיל כ 100 מטר מזרחית לבית ספר שדה חצבה, נחל גדרון, עין גדרון, נחל שחק, ויוצא סמוך לשער כניסה לחצבה.

שביל לכל רכב+4*4 חדש בשמורת שיזף, מסומן אדום. השביל מתחיל סמוך לחצבה, יורד דרומה, חוצה את נחל עידן ונחל שיזף, ומסתיים בדרך השלום.

שביל לכל רכב+4*4 חדש בשמורת שיזף, מסומן שחור. השביל מתחיל סמוך לחצבה, יורד דרומה לאורך נחל שחק, חוצה את נחל דחן ומסתיים בכביש מזרחית לעין יהב

שביל לכל רכב חדש בשמורת שיזף, מסומן כחול. השביל מחבר בין השביל האדום והשחור החדשים החוצים את שמורת שיזף

שביל 4*4 חדש בשמורת שיזף, מסומן ירוק. השביל מחבר בין השביל האדום והשחור החדשים החוצים את שמורת שיזף לאורך נחל עידן

• שביל לכל רכב חדש בשמורת שיזף, מסומן שחור. השביל תחיל באדום החדש ועולה לתצפית מעל נחל שחק.

שביל 4*4 חדש בשמורת שיזף, מסומן כחול. השביל מתחיל בשחור החדש בנחל דחן, וממשיך בנחל שיזף עד דרך השלום.