הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העץ ליד הבית עשוי להעלות את ערך הנכס שלכם


רוצים לדעת כמה שווה הארץ ליד ביתכם? שיטות לחישוב ערכם הכספי של עצים יוצגו בכנס השנתי בנושא עצים בוגרים בישראל שמארגן משרד החקלאות בשיתוף קק"ל, משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה והארגון לגננות ונוף בישראל. בכנס יוצג מידע רב ונתונים נוספים בנושא ההגנה על עצים בתהליכי תכנון ופיתוח

משרד החקלאות ופיתוח הכפר  14-9-2010


בשנים האחרונות הולכת וגוברת הפעילות הציבורית להגנת עצי ישראל, ולא בכדי. העץ הנו היצור החי בעל המימדים הגדולים ביותר ובעל משך חיים הארוך ביותר! תרומתו רבה לנוף, לאסטטיקה, לאקלים, לאיכות הסביבה ולמורשתו של עם. עצי ישראל, בנוכחותם המרשימה, מקשטים כל פינת רחוב, כל שדרה וסביר מאוד להניח שגם לעץ הקרוב לביתכם, או לחלונכם, יש סיפור חיים מעניין...

אבל החל מהיום, העץ שליד ביתכם הוא אינו רק בעל סיפור מעניין וחזות מרשימה. מהיום תוכלו לדעת גם כמה הוא שווה וכיצד הוא מעלה את ערך הבית שלכם, הרחוב שלכם או השכונה שלכם!

בכנס השנתי בנושא עצים בוגרים, שייערך במשרד החקלאות ביום רביעי הקרוב (15.9.10), יציג ישראל גלון, פקיד היערות של משרד החקלאות, שיטות לחישוב ערכו של עץ. שיטות אלו יסייעו בידי הציבור הרחב להבין כיצד משפיעה סביבתם הירוקה על אזור המגורים במונחים כלכליים. לאנשי מקצוע בתחום התכנון ולפקידי היערות יסייעו שיטות החישוב לקבל החלטות בדבר בקשות לכריתת עצים לצורך חישוב אומדן ה"פיצוי" בגין עץ שאין מנוס אלא לכרות אותו.

ישראל גלון, פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "בניגוד לעצי פרי, קשה להעריך את ערכו הכספי של עץ נוי, כי תרומתו לסביבה ולנוף מורכבת מגורמים רבים, שלא את כולם ניתן לכמת - גורמים נופיים, היסטוריים, אסטטיים, אקלימיים, רגשיים ונוספים. יחד עם זאת, שיטות לחישוב ערך העץ הן הכרחיות על מנת לקבל החלטות בדבר עתידו של עץ שהוגשה עבורו בקשה לכריתה".

השיטה המקובלת בעולם לחישוב שוויו של עץ לוקחת בחשבון:
- גודל העץ - מחושב על-פי שטח החתך בסמ"ר של הגזע בגובה 1.3 מטר.
- מין העץ - קיים הבדל בין עצים חסונים ומאריכי חיים לעצים שבירים וקצרי חיים. מקבל ציון בין 0.01 (הציון הנמוך ביותר) ל- 1.00 (הציון הגבוה ביותר).
- מיקום העץ - שקלול של הערכת העץ לפי מיקומו, תרומה נופית, אסטטית, היסטורית, אקלימית וסביבתית-אקולוגית. עץ בודד בעל משמעות נופית יקבל ערך גבוה בהרבה מעץ דומה בשדרה או חורשה. מקבל ציון בין 0.01 (הציון הנמוך ביותר) ל- 1.00 (הציון הגבוה ביותר).
- מצב העץ - בהתייחס למצב העץ לפי בריאותו, קצב צמחיה, חיוניות, מצב פגעים, צפיפות נוף, חוסן המבנה ואורך חיים צפוי. עץ חולה, שמצבו לא טוב, ערכו נמוך. לעומתו, עץ בריא שמצבו טוב יקבל ערך גבוה. מקבל ציון בין 0.01 (הציון הנמוך ביותר) ל- 1.00 (הציון הגבוה ביותר).

דוגמה לחישוב: עץ מכנף נאה בן 50 שנה שקוטר גזעו 50 ס"מ, מצבו טוב, נמצא בגינה פרטית כעץ משמעותי. ערכו יהיה: 5 $ * 1,962 סמ"ר * 0.7 (ערך המין) * 0.9 (מצב העץ) * מיקום העץ (0.9) = כ- 22,000 ₪.

שיטה נוספת מקובלת הינה שיטת ערך העתקת עץ עם כל נופו: הערך כולל הכנת עץ והעתקתו. שיטה זו מתאימה לפרוייקטים ציבוריים, לבנייה ופיתוח של רשויות ויזמים. ובמקרים בהם הניקוד לפי השיטה הראשונה הוביל להחלטה המחייבת השארת העץ במקום, אך ההחלטה אינה ניתנת למימוש עקב סבירות נמוכה להצלחת ההעתקה או פרוייקטים ציבוריים שאושרו בעבר ומחייבים כריתת העץ, יחוייב הגורם המבקש בערך חליפי שווה ערך להעתקת העץ בשלמותו. לשם כך יש להציג מפרט טכני של אגרונום מקצועי בתחום, לרבות הצעת מחיר של קבלן לביצוע העבודה.

דוגמה לחישוב: עץ מכנף נאה בן 50 שנה שקוטר גזעו 50 ס"מ, מצבו טוב, נמצא בגינה פרטית כעץ משמעותי. העתקה של עץ כזה בשלמותו מחייבת הכנה של כשנה לפחות. עלות העתקתו נעה בין 200,000 ל- 450,000 ₪.

וכדי שנבין את חשיבותם הרבה של העצים, הנה מקבץ של תועלות שהעצים מעניקים לנו. לקרוא ולהאמין!
- עץ אחד יכול לספוג בשנה 20 ק"ג אבק ו"לבלוע" 80 ק"ג תרחיפים, המכילים מתכות רעילות ככספית, ליתיום, עופרת וכדומה.
- עץ אחד מנקה, מסנן ומטהר 100,000 מ"ק אוויר מזוהם מדי שנה, מייצר 700 ק"ג חמצן, וקולט 20 טון פחמן דו-חמצני.
- עץ אחד מסייע להורדת הטמפרטורה בסביבתו בקיץ עד 4 מעלות.
- עץ אחד בקרבת הבית דומה לקיר אקוסטי - הוא בולם רעשים ומפחית את עוצמת הרעש.
- עץ בוגר, שקוטר גזעו כחצי מטר, נאמד בכ- 20,000 ₪.
- העץ משמש כ"חיק הטבע" למתגוררים בעיר. הוא מקשר אותנו לעונות השנה בהזכירו לנו את הפריחה, הלבלוב והשלכת.
- חלק מהחמצן באוויר שאנו נושמים, מיוצר על ידי צמחים. ללא עצים וצמחים לא היה ביכולתנו לנשום!
- עץ בוגר בסמוך לנכס מעלה את ערכו הכלכלי באחוזים רבים.
- עץ אחד עשוי לשמש בית לעשרות ציפורים.
- מערכת שורשים של עצים בוגרים עשויה להיות גורם ממתן באופן משמעותי ברעידות אדמה.

"עץ בן שבעים שנכרת - לא יוכל לבוא במקומו שום מבנה מועיל חדש. אין תמורה לעץ עתיק. המשמיד עץ כזה עוקר שורשי אדם. אין שום בניין או חשמל חשוב יותר מעץ איקליפטוס עבות, שקמה ישנה, חורש אלונים הם שורשי האדם. בניין תוכל להקים כאן או שם, ולעץ בן מאה אין תמורה..." (דברי דוד בן גוריון בעת הבאת חוק גנים לאומיים, שמורות טבע אתרי לאום ואתרי הנצחה לקריאה ראשונה בכנסת).