הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירוע חמור: כמחצית מאוכלוסיית הנשרים הורעלה למוות ברמת הגולן


שני נשרים נוספים נפגעו והועברו לבית חולים לחיות בר ברמת גן, שני תנים ושועל הורעלו למוות גם הם. רשות הטבע והגנים: ''מדובר באירוע חמור והרשות תפעל בכל האמצעים על מנת למצוא את האחראים להרעלה ולמצות איתם את הדין''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-05-2019



שמונת הנשרים שנמצאו מתים הבוקר, צילום:  דודו פילס - רשות הטבע והגנים

הרעלה חמורה ברמת הגולן: מרשות הטבע והגנים נמסר, כי הבוקר (ששי) נמצאו 8 נשרים מתים ברמת הגולן, שני נשרים נוספים נפגעו וקיבלו טיפול בבית-החולים לחיות בר ברמת גן, על מנת לנסות להציל אותם לאחר שהורעלו באזור שטח אש נפח ברמת הגולן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן מונה כ-20 פרטים בלבד. מדובר באירוע חמור וקשה מאוד, אשר פוגע משמעותית באוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן בתקופת הקינון. פקחי רשות הטבע והגנים מצאו בשטח גם שועל ושני תנים מתים.

''מדובר באירוע חמור והרשות תפעל בכל האמצעים על מנת למצוא את האחראים להרעלה ועל מנת למצות איתם את הדין'' נמסר מרשות הטבע והגנים.

ההרעלה זוהתה לפי מידע שהתקבל ממשדרים שהיו על גבי 3  מתוך 7 נשרים ממושדרים קבועים בשטחי רמת הגולן. שלושת הנשרים הממושדרים הובאו מספרד במסגרת פרויקט פורשים כנף - פרויקט המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת חשמל, למען אישוש ושמירה על הנשרים בישראל. שלושה נשרים ממושדרים נוספים ביקרו באזור, מתוכם שתי נקבות המקננות במזרח הגולן.



אחד הנשרים המורעלים הוא נשר A83 שבקע בגרעין הרבייה בשנת 2006, ושוחרר בכרמל בחודש פברואר 2009, עבר לגולן ומאז מתרבה שם, כנראה בן הזוג של אחת הנקבות הממושדרות'' אומרים ברשות. ''נשר אחר הוא T78, נקבה ילידת 2016. הובאה בטיסת ארקיע בדצמבר 2016 מספרד, אוקלמה ושוחררה בגמלא בחודש ינואר 2018. הציפייה הייתה שבשנה הבאה היא תגיע לבגרות מינית ותתרבה. לצערנו זה לא יקרה''

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "הרעלה היא אחת העבירות החמורות מבחינת השפעתן על חיות הבר כולן, ועל הנשרים בפרט. למרות זאת, החוק להגנת חיית הבר הנוכחי, אינו מאפשר למצות כראוי את הדין עם הפושעים, ובכך, למעשה, מפקיר את אוכלוסיית הנשרים בישראל, שנמצאת על סף הכחדה. אנחנו מקווים שמי שאחראי על העוול הנורא הזה, יישא במלוא חומרת הדין".

עוד נמסר מהחברה להגנת הטבע, כי היא יוזמת תיקון לחוק להגנת חיית הבר, שעיקרו החמרת הענישה וכן צעדים נוספים, שיקלו על פקחי רשות הטבע והגנים לאכוף את הפגיעה בערכי הטבע, כמו הנשרים במקרה זה, בהם העברת נטל הראייה למי שנמצא בחזקתו פגר מורעל ובמקרה של חשד להרעלה - מתן היתר כניסה לחצרים לפקחים, ללא צו מבית משפט. ''נתחיל להחתים חברי כנסת על התיקון לחוק, כבר בשבוע הקרוב, מתוך כוונה להגיש את התיקון בהקדם האפשרי''.