הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הגשמים והברד בפסח גרמו לנזקים כבדים לחקלאות


הקרן לנזקי טבע פרסמה היום נתונים לפיהם ימי הגשם והברד החריגים בעוצמתם החל מערב פסח, גרמו לנזקים לחקלאות בהיקף של כ-29 מיליון שקלים, כאשר הנזק הסופי יוכל להיקבע רק בהמשך. החקלאים המבוטחים בקרן יפוצו על הנזקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-04-2019


Responsive
חממה שקרסה במושב חצב,צילם: אסף שמיר - באדיבות חברת קנט

למזג האוויר החורפי והנדיר בעוצמתו שפקד את אזרונו במהלך הפסח, ישנה תרומה למשק המים אבל גם השלכות כלכליות על החקלאות. מנתונים ראשונים של חברת קנט - הקרן לנזקי טבע בחקלאות, עולה כי מזג האוויר הסוער, ובעיקר הברד שירד באזורים רבים, הסב נזקים כבדים לגידולים החקלאיים, ובמיוחד לגידולי הקיץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשלושת הימים האחרונים התקבלו בחדר המצב של חברת קנט למעלה מ-500 דיווחים של חקלאים על נזקים שנגרמו לגידולים החקלאיים. על פי הערכות ראשוניות היקף הנזקים שגרם מזג האוויר החורפי המאוחר לגידולים החקלאיים נאמד בכ-29 מיליון ₪, אולם היקף הנזק הסופי יקבע רק בהמשך.

לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט, עיקר הנזק נגרם כתוצאה מהברד שפגע בגידולים השונים, כאשר כ-80% מהדיווחים הם על פגיעות בפירות הקיץ השונים שעדיין נמצאים על העצים ובכלל זה בגידולי האפרסק, נקטרינה, תפוחי עץ, דובדבנים ומשמש. עיקר הנזקים היו בגידולים בצפון הארץ, מקו חדרה וצפונה ובעיקר בגליל העליון, הגליל המערבי ורמת הגולן.

Responsive
נזקי ברד במטעי נקטרינה במושב אבן מנחם בגליל המערבי, צילום: גולן אילוז - באדיבות חברת קנט

נזקים נוספים שגרם הברד היה לגידולי הענבים בצפון הארץ ובאזור הרי ירושלים. הברד פגע גם בגידולי הירקות בשטחים פתוחים ובכלל זה באבטיחים ובבצל. יצויין כי הברד פוצע את הגידולים ובכך מונע במקרים רבים את שיווקם. היקף הנזקים הסופי במקרה של פגיעת ברד מתבצע בזמן הקטיף.

הגשמים העזים גרמו לנזקים כבדים גם לגידולי הפלחה, בעיקר לחבילות השחת שהושארו בשדות לצורך ייבוש, כאשר הגשמים והרטיבות גורמים להשמדתן כתוצאה מעובש וריקבון. כמו כן הגשמים גרמו לנזקים בחימצה.
Responsive
ברד במטע במושב ספסופה, צילום: יעקב ביטון - באדיבות חברת קנט

יצויין כי נזקי מזג האוויר לגידולים החקלאיים מבוטחים על ידי קנט , הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, כך שמעבר לעוגמת הנפש הרבה שבירידה לטמיון של הגידולים, החקלאים המבוטחים בקנט יפוצו על הנזקים הכלכליים.