הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסתיים פרויקט הפיתוח והשיקום האקולוגי בעין עלווה


השיקום האקולוגי באזור המעיין, יאפשר חזרה של מיני בעלי חיים לאזור, התבססות מחודשת של צמחייה טבעית שנכחדה והגעה מסודרת של מטיילים, באופן שהמעיין לא יינזק ויזדהם שנית. רשות הכנרת: המעיין פתוח שוב לקהל הרחב ללא תשלום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-04-2019


Responsive
עין עלווה, צילום - תקשורות יעל שביט

רשות הכינרת סיימה את פרויקט הפיתוח והשיקום האקולוגי בעין עלווה - אחד ממקורות המים המרכזיים של נחל גוש חלב והמוכר ביותר מבחינה תיירותית, וכעת אזור המעיין פתוח לקהל הרחב ללא תשלום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ביצוע פרויקט פיתוח ושיקום המעיין בהשקעה של 550 אלף שקלים, נמשך מספר חודשים ובוצע על ידי רשות ניקוז ונחלים כינרת, בשיתוף עם מועצה אזורית מרום הגליל ובמימון הקרן לשטחים פתוחים.

ברשות הכינרת אומרים, כי השיקום האקולוגי באזור המעיין, יאפשר חזרה של מיני בעלי חיים לאזור, התבססות מחודשת של צמחייה טבעית שנכחדה והגעה מסודרת של מטיילים, באופן שהמעיין לא יינזק ויזדהם שנית.

במקטע המשוקם, פורצים המים מתוך מאחז בטון ישן ששימש בעבר לניצול המים לצורכי השקיה ומרעה, זורמים באיטיות דרך שני מפלונים קטנים מאבנים טבעיות וממלאים בריכות קטנות המתאימות לשכשוך קריר. הערוץ המשוקם מתפתל באלגנטיות בין עצי ערבה, תאנה, צפצפה, עצי בוסתן בודדים וצמחיה דלילה של קנה מצוי. במקום ישנן פינות מוצלות לטובת המטיילים.



על פי עדויות היסטוריות, בנחל גוש חלב התקיים מגוון גדול ועשיר של צמחים ובעלי חיים שנפגעו כתוצאה ממספר בעיות - הגדולה ביותר מבניהן הייתה רעיית בקר באזור הנביעה, שגרמה להעכרת המים ולדיכוי הצומח הטבעי, שהשולטים מבניהם היו גרגר הנחלים ונענע משובלת.

הפרויקט החל לאחר בדיקת מים מעבדתית שהתקיימה בשנת 2014 , אז נלקחה דגימה ממי המעיין ונמצא שאינם נקיים, כתוצאה משהיית הבקר במקום, תיירות וטיילות מאסיבית, גישה של כלי רכב עד לאזור הנביעה, שפכים חקלאיים ואחרים מאזור התעשייה הקרוב. בעקבות הממצאים, הוגשה על ידי מועצה אזורית מרום הגליל בשיתוף רשות ניקוז כינרת, בקשה לקרן לשטחים פתוחים, למימון הפרויקט לפיתוח ושיקום אקולוגי באזור עין עלווה.

אושרי ילוז, מהנדס רשות הכינרת אומר עם פתיחת המעיין הפסטורלי, לביקור הקהל הרחב, כי חלק מהפעולות שנדרשו בשיקום המעיין היו גידור מונע והרחקה של הבקר מאזור הנביעה, הסדרה לקליטת קהל במעיין, הצבת פחי אשפה, שילוט, שיקום אזור הנביעה על ידי ביצוע פעולות עבודות עפר, במטרה לשחרר באופן יעיל את הנביעה הטבעית "פעולות השיקום באזור יחד עם הרחקת הרעייה, הביאו לעלייה במגוון מיני הצומח ובהמשך אנו מקווים גם לשיקום ולחזרת מגוון בעלי החיים שחיו בתוך וליד הנחל" אומר ילוז.

Responsive
אושרי ילוז - מהנדס רשות הכינרת, צילום - תקשורות יעל שביט

אל עין עלווה מגיעים בנסיעה צפונה על כביש 90, במחלף אליפלט יורדים לכביש 89, לכיוון צפת. נוסעים כ-11 ק"מ ובצומת עין זיתים פונים ימינה (לכביש 866). נוסעים כ-7 ק"מ ופונים שמאלה, למושב כרם בן זמרה. מיד לאחר הכניסה למושב כרם בן זמרה, פונים שמאלה ונוסעים לצד הגדר ההיקפית של המושב. אחרי כ-600 מטרים פונים שמאלה לשביל עפר, אל מחוץ למושב, דרך שער בגדר. נוסעים כ-600 מטרים נוספים, עד שהדרך נעשית פחות נוחה וחונים. הולכים כ-500 מטרים עד שרואים את המעיין, חונים וממשיכים כמה מטרים עד למעיין עצמו, ניתן להלך לאורכו.

בעונה זו של השנה, לאחר החורף הגשום, המעיין זורם בשצף ואזור הנביעה מלא במים. לאחר הבילוי בעין עלווה, ניתן להמשיך בהליכה, עם השביל במורד הדרך עד שמגיעים אל אפיקו של נחל גוש חלב. שם, פונים דרומה עם הערוץ, למסלול מוריק, שופע מעיינות, צמחייה, בוסתנים ושרידי טחנות קמח ואמות מים (עדות לחקלאות ותעשייה שפעלו באזור בימים עברו). מטיבי לכת יכולים אפילו להמשיך עד בית הכנסת העתיק בגוש חלב.