הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מרכז מבקרים ארכיאולוגי חדש ומרשים נפתח ביקנעם


התצוגה הארכיאולוגית במתחם, שהוקמה בשיתוף עם רשות העתיקות, חושפת בפני המבקרים פריטים בני אלפי שנים שהתגלו ביקנעם ובאתר תל קשיש הסמוך לה, ומספרים את סיפורה של העיר בעלת העבר העשיר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-04-2019


Responsive
צילום: יעל יולוביץ - רשות העתיקות

"יקנעם" – תצוגה ארכיאולוגית מרשימה, הושקה בסוף השבוע האחרון כחלק ממרכז מבקרים חדש בעיר. התצוגה, שהוקמה בשיתוף פעולה של רשות העתיקות ועיריית יקנעם ביוזמת ראש העירייה סימון אלפסי, מציגה עשרות ממצאים נבחרים שהתגלו בחפירות הארכיאולוגיות ביקנעם, ובאתר תל קשיש הסמוך לה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתל יקנעם עברה בימי קדם אחת הדרכים החשובות בארץ ישראל, והיא ממשיכה להיות מרכזית גם היום (כביש 6). הדרך הקדומה הובילה לכיוון מצרים בדרום, ולכיוון עכו, פניקיה ואסיה הקטנה בצפון. בסמוך לתל, החולש על פתחו של נחל יקנעם (ואדי מילח), ישנם כמה מעיינות אשר סיפקו מים לתושבי האתר. בשל תנאים אלה, היה האתר מיושב ברציפות כמעט 4000 שנה, החל מתקופת הברונזה הקדומה עד לתקופה העות'מאנית. האתר נחפר ע"י פרופ' אמנון בן תור, חתן פרס ישראל בתחום ארכאולוגיה לשנה זו, ובהמשך על ידי ד"ר מרים אבישר ז"ל מרשות העתיקות.

Responsive
צילום: רשות העתיקות

בתצוגה מוצגים ממצאים נבחרים מהחפירות הארכיאולוגיות, אשר מספרים את סיפורה של יקנעם, ומציגים היבטים היסטוריים, תרבותיים, דתיים וכלכליים בחיי היומיום בעת העתיקה ועד ימינו.

גולת הכותרת של התערוכה הוא פסל נדיר של ראש אדם העונד כתר, ששערו מסורק לאחור בצמות קטנות. הפסל מתאר, ככל נראה, דיוקן של שליט יקנעם או איש אצולה, והוא מתוארך לתקופת הברזל (מאה ה-9 לפני הספירה. חפץ ייחודי זה נשעה בהשפעה פיניקית ופוסל מפיאנס (חומר קירמי כחול ירוק). נכון לעכשיו מוכר רק פסל אחד הדומה לו שהתגלה בארץ.

Responsive
פסל נדיר המתאר ככל הנראה דיוקן של שליט יקנעם או איש אצולה, צילום: רשות העתיקות

כן מוצג בתערוכה כלי פולחני לקטורת (קובעת) מתל קשיש, מתקופת הברונזה המאוחרת (בן 3300 שנה) שנמצא בבור גניזה ובו מטמון כלים.

ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי: "אנחנו משנות ה-70 חופרים את תל יקנעם ועד כה נמצאו ממצאים חשובים שמעידים על ההיסטוריה המפוארת של המקום הזה. הקמת מרכז המבקרים היא אירוע מיוחד וייחודי ולמעשה היא חנוכת ההיסטוריה של יקנעם מלפני כ- 5000 שנים. נקים כאן גם גן ארכאולוגי ונהפוך את העיר לאתר תיירותי אטרקטיבי שיהיה חובה לכל תייר וטייל. תודה גדולה למנהל רשות העתיקות, ישראל חסון ולכל צוות הרשות על שיתופי הפעולה המעולים".

Responsive
צילום: רשות העתיקות

בטקס נחשפה תכנית פיתוח הגן הארכאולוגי שיוקם לצד מרכז המבקרים. שעות הפתיחה של המרכז יפורסמו בקרוב ברשתות החברתיות, והוא צפוי להפתח כבר בחול המועד פסח. להגעה, יש לכתוב תל יקנעם בWAZE.
אוצרות: עדנה אייש, רשות העתיקות
עיצוב: אלון לוטן (הבית הטבעי) וחברת טוקן סטודיו לעיצוב בע"מ.