הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לא רק גשמי ברכה: היקף הנזקים לחקלאים עד כה - למעלה מ-80 מיליון ₪


את עיקר הנזק ספגו גידולי הירקות, הפלחה ופרי ההדר - בעיקר במרכז הארץ ובדרומה. למרות החורף הסוער, היקף הנזקים למגדלים בצפון הארץ היה נמוך משאר האזורים. הנזקים מבוטחים והמגדלים יקבלו בגינם פיצוי מקנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2019



נזקי ברד במטעי תפוח, צילום: מעריכי קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

החורף הנוכחי הביא עימו גשמי ברכה בכמויות שלא נראו בארץ מזה שנים, אבל גם גרמו לנזקים כבדים לחקלאים. חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, תפצה את החקלאים בלמעלה מ-80 מיליון ₪ על נזקים שנגרמו להם בשלושת חודשי החורף האחרונים, מדצמבר עד פברואר 2018 . מדובר בנתונים ראשוניים, כאשר אומדן הנזקים הסופי יתברר רק בהמשך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

עיקר הנזק נגרם עקב סערות ומשבי רוח חזקים בכל חלקי בארץ שפגעו בגידולים השונים, ובכלל זה נשר של פרי מהעצים ופציעה של קליפת פרי ההדר. נזק משמעותי שהביא עימו מזג האוויר היה בעקבות אירועי ברד, אשר פוצע את הפירות והירקות וגורם, במקרים רבים, לפסילתם לשיווק. הגשמים העזים והכמויות הגדולות שירדו עד כה גרמו גם להצפות ושיטפונות של שטחי גידול ולהצפתם של גידולים שונים בבוץ ומים.

מגדלי הצפון נהנים מהחורף

עוד עולה מנתוני קנט כי עיקר הנזקים, עד כה, נגרמו למגדלים בדרום הארץ ולאחריהם למגדלים במרכז הארץ. הדרום התאפיין השנה במיעוט גשמים שגרמו לנזק גדול בגידולי הפלחה. המגדלים נאלצו להפוך את שטחי הפלחה עקב היבול הנמוך וקנט תפצה מגדלים אלו במסגרת ביטוח הכנסה.

נראה כי השנה הברוכה במשקעים בצפון הארץ שהביאה לעלייה משמעותית במפלס הכנרת, הביאה ברכה גם לחקלאים בצפון. למרות החורף הסוער, היקף הנזקים למגדלים בצפון הארץ היה נמוך משאר האזורים.

לגבי הגידולים שספגו את עיקר הנזקים, מנתוני קנט עולה כי במהלך החודשים דצמבר-פברואר ניזוקו מגדלי תפוחי האדמה ומגדלי העגבניות. מבין גידולי הפירות השונים, את הנזקים הגדולים כתוצאה ממזג האוויר החורפי ספגו מגדלי ההדרים ומגדלי האבוקדו. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו למגדלי הבצל והמלפפונים ולמגדלי הבננות. בגידולי הבננות הנזקים נגרמו הן לבתי הרשת בהם מגודלות הבננות שבמקרים רבים קרסו בשל הרוחות העזות והן לבננות עצמן.

יצויין כי נזקי מזג האוויר לגידולים החקלאיים מבוטחים על ידי קנט , הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, כך שמעבר לעוגמת הנפש הרבה שבירידה לטמיון של הגידולים, החקלאים יפוצו על הנזקים הכלכליים.