הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מקדם תכנית לשיווק פירות וירקות באריזות


במשרד החקלאות סבורים כי הקטנת ההטמנה של מזון שיושלך לפח, שתבוא לידי ביטוי בהפחתת פליטת גזי החממה - גדולה בהרבה לעומת תוספת פסולת האריזות שתועבר למחזור על ידי הצרכנים. ערך מוסף למהלך הוא הארכת חיי המדף, סימון מקור הייצור המלצות לשימוש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-02-2019



צילום: בן טביב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות מנסה להילחם באובדן מזון, ומקדם רעיון של מכירת פירות וירקות באריזות פלסטיק, זאת לאחר שהישראלים הצליחו לצמצם משמעותית את צריכת השקיות בסופרים, למעט במחלקת הירקות והפירות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

במשרד החקלאות סבורים כי הקטנת ההטמנה של מזון שילך לפח ושתבוא לידי ביטוי בהפחתת פליטת גזי החממה, גדולה בהרבה לעומת תוספת פסולת האריזות שתועבר למחזור על ידי הצרכנים.

​''חשבתם כמה זמן יחסך אילו במקום לברור את הירקות והפירות היה ניתן לרכוש אותם ארוזים? ומה אם אותן אריזות היו מאריכות את חיי המדף של התוצרת?'' נכתב בפרסום משרד החקלאות אשר משיק ''מהלך נוסף ומהפכני לצמצום אובדן מזון'', במסגרתו, המשרד יתמוך כבר במהלך 2019, בשיווק פירות וירקות ארוזים באריזות ייחודיות.

במשרד החקלאות אומרים כי המהלך עתיד לצמצם ב-15%-10% בתוצרת שנזרקת ברשתות השיווק, ו-25%-20% מהפירות והירקות שבבית, ויתרה מכך, להאריך את חיי המדף של מוצרים אלו. ערך מוסף למהלך זה יהיה סימון מקור הייצור של המוצרים והמלצות לשימוש. נוהל התמיכה עתיד להיות מפורסם להערות הציבור בימים הקרובים.

המהלך מוגדר כפיילוט שיכלול פרק של הערכה ומדידה, שיבחן את ההנחה כי היתרון הסביבתי שיתבטא בצמצום משמעותי של המזון הנזרק לפח לכל אורך שרשרת האספקה, יוביל להפחתה משמעותית של הטמנת פסולת, וכתוצאה מכך הפחתת פליטות גזי החממה. בפיילוט ייבדק את הנחת העבודה כי הקטנת ההטמנה שתבוא לידי ביטוי בהפחתת פליטת גזי החממה, גדולה בהרבה לעומת תוספת פסולת האריזות שתועבר למחזור על ידי הצרכנים.

אובדן מזון הוא בעיה בעלת השלכות כלכליות, חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת ומהווה מרכיב מרכזי בבעיית יוקר המחייה. מנתונים שנאספו במשרד החקלאות, עולה כי כמחצית מכמות הפירות והירקות מושלכים לפח בתהליכי הייצור, המיון, האחסון, השיווק והצריכה. מנתוני הביטוח הלאומי מהשנים האחרונות, עולה כי משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה כ- 4,200 ₪ בשנה על מזון שלא נצרך.

סקרים שנערכו בשנים האחרונות על ידי ארגונים בין לאומיים, הצביעו על כך שכשליש עד מחצית מכמות המזון המיוצר בעולם אובד בתהליך הייצור ולאורך שרשרת האספקה והצריכה ואינו משמש למאכל אדם. שיעור אובדן המזון בפירות וירקות הוא כ-45% ועד55%, בעיקר בשני גידולים עיקריים, מלפפון ועגבנייה, ששיעור הפחת שלהם גבוה ביחס לאחרים.

כדי לצמצם את אובדן המזון, משרד החקלאות משיק פרויקט נוסף שיעודד את הרשתות לעבור לשיווק הפירות וירקות ארוזים באריזות ייעודיות. רשת השיווק שתצטרף למהלך, תחויב לשווק מגוון ירקות ופירות, בדגש על מלפפון, עגבנייה ופלפל, ארוזים באריזות "חכמות" המאריכות את חיי המדף.

האריזות תמנענה מהצרכן לברור את הפירות והירקות במהלך הקנייה, דבר המקצר משמעותית את חיי המדף שלהם ובכך יגנו על הפירות והירקות מפני מכות וחבלות עד הגעתם למקרר בבית. בנוסף, אומרים במשרד, האריזות החדשות שומרות על רמות גזים ולחות רצויות בסביבת הפרי או הירק ומסייעות בכך בוויסות האווירה ובהארכת חיי המדף של הפירות והירקות הטריים בבית הצרכן. שיווק מארזים סגורים במשקל נתון יגדיר את משקלה של יחידת המכר ויסייע גם הוא בצמצום בזבוז מזון וכסף.

יתרון נוסף הוא באפשרות סימון ומידע על האריזה. האריזה החדשה תכלול את פרטי היצרן ומקום הייצור, כמו גם את מין הצמח, שם הזן, שם בית האריזה ותאריך האריזה. אם התוצרת מיובאת, יסומן על המארז גם בשם היבואן ושם ארץ המקור. כל אלו ישמשו להגברת השקיפות עבור הצרכן. כמו כן, האריזות תכלולנה גם את התו "מיוצר בישראל", דבר שיעלה את המודעות לצריכת מוצר כחול-לבן. לצד פרטים אלו, תופענה על האריזות הנחיות אחסון והמלצות לשימוש.

מנהלת תחום חקר שווקים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ציפי פרידקין: "בעשור הקרוב צפויה אוכלוסיית ישראל לגדול בעוד כמיליון וחצי נפשות. מטרתנו להבטיח הספקה טרייה של מזון ועל כן עלינו להירתם כבר עכשיו למציאת פתרונות לבעיית בזבוז המזון גם ברשתות השיווק ובמשק הבית הפרטי. עלינו להיות מוכנים לאתגרי העתיד על מנת לנצל ביעילות את המשאבים המוגבלים העומדים לרשותנו״.