הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החינוך החקלאי חוזר: ארגון השומר החדש משיק רשת בתי-ספר חקלאיים


לאור ההצלחה של הקמפוס החקלאי בערבה ''אדם ואדמה'' של השומר החדש, יפתחו בשנת הלימודים הקרובה שני בתי-ספר נוספים בעמק יזרעאל ובגולן. הרשת תחבר את הנוער מחדש לאדמה, לחקלאות ולמדינה, ותפתח את הדור הבא של המנהיגות והחקלאות בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-02-2019



צילום: באדיבות ארגון השומר החדש

ארגון השומר החדש מרחיב את מיזם בית-הספר החקלאי גם לאזור הצפון: לאור ההצלחה של הקמפוס הראשון בערבה, בשנת הלימודים הבאה (תש"פ) יפתחו שני בתי-ספר חקלאיים בעמק יזרעאל ובגולן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

תכנית אדם ואדמה הוקמה ע"י השומר החדש לפני כ-4 שנים בחצבה שבערבה, והתנהלה כפנימייה חקלאית שהוקמה מתוך צורך לסייע לחקלאים הנמצאים בתקופת משבר. התכנית משלבת עבודה חקלאית לצד לימודים לבגרות מלאה ותוכן ערכי לתלמידי כיתות ט'-י"ב. התכנית מאפשרת בחירה בין מסגרת פנימייתית ליומית ותקלוט גם את ילדי האזור.

את בית הספר הקים עמית מאיר, חבר השומר החדש. עמית, בן 29, בן מושב חצבה, חזר למקום הולדתו והקים את בית הספר כתגובה למשבר החקלאי החמור בערבה. הוא התמודד בנבחרת המורה של המדינה בשנה הנוכחית, וכמו כן נבחר ליזם מצטיין של קרן י.ק.א (Y.C.A).

עמית מאיר, מייסד תיכון אדם ואדמה של השומר החדש: "אנו מקימים רשת של בתי ספר שתחבר את הנוער מחדש לאדמה, לחקלאות ולמדינה, שתפתח את הדור הבא של המנהיגות והחקלאות בישראל. בתוך 5 שנים אנו שואפים להקים כ-10 בתי ספר ובמקביל להיכנס לכפרי הנוער החקלאיים ולהחזיר את החינוך החקלאי, לגדל את המנהיגים הבאים כמו שצמחו יצחק רבין, שמעון פרס, יגאל אלון וחקלאים רבים שהיום מהווים עוגן להתיישבות. אנחנו מאמינים שעבודת האדמה והעצמאות לה נדרשים התלמידים, מחשלים ומעניקים מיומנויות וכלים לחיים, וכך מונחלים לכל אחד ואחת ערכי בגרות, אחריות ומנהיגות".


צילום: באדיבות ארגון השומר החדש

המוקדים החדשים

בצפון רמת הגולן בקיבוץ אורטל ייפתח הקמפוס השני שיקלוט תלמידים מכיתה י'. את המהלך הוביל יו"ר הקיבוץ – רן קמינסקי בשיתוף השומר החדש: "חבל הגולן ציין זה עתה 50 שנה לתחילת ההתיישבות בו. אדמת הבזלת עליה הגנו, הפכה מנכס בטחוני לחבל התיישבות פורח ומשגשג. בשנים האחרונות לצד הצמיחה והקליטה הוגדרה החקלאות כיעד אסטרטגי של הגולן. שטחים רבים הוכשרו וניטעו, הוכנסה טכנולוגיה וגדל מגוון הגידולים. חתיכת הפאזל החסרה להשלמת התמונה היא החינוך לחקלאות. "אדם ואדמה" - קמפוס גולן ישלים את התמונה - נוער ישראלי, עובד ולומד חקלאות, יעצים את החקלאות בגולן, יחזק את הישובים ויהווה חלוץ במהפכת החינוך המשמעותי. בין נחלי ומעיינות הגולן יהיה "אדם ואדמה" כמעיין המתגבר לחינוך וחקלאות."

בעמק יזרעאל בקיבוץ עין דור יפתח הקמפוס השלישי כחלק מהתפיסה להחזיר את בני הנוער בעמק לחיים חלוציים וחינוך לערכים של התיישבות וחקלאות. התכנית תיפתח למרגלות הר תבור ע"י קבוצת יזמים מכפר תבור ובראשה שכניה זיוון, תושב כפר תבור: "שמונה שנים של חינוך בני נוער ב"מערכת". בשיחות, במפגש יומיומי, במה שלא נאמר - ראיתי את הצמא של התלמידים שרוצים להרגיש שייכים, להיות חלק ממשהו גדול ולהיבנות מתוכו. החבר'ה שבעים מהשתייכות ווירטואלית, מחפשים משימה אמתית. כזו שלא נשארת בין ארבעת קירות הכיתה. מתוך חוויה אישית כעובד כפיים וחיבור חזק לארץ התחברתי למהלך הפשוט והבריא של אדם ואדמה. לחינוך אחר שרואה בעמל ובפשטות, בהתגברות, בשקט ובעיקר בשייכות את המפתח להצמחת האישיות".


צילום: באדיבות ארגון השומר החדש

חיי היומיום של התלמידים

מידי בוקר משכימים התלמידים והצוות לעבודה חקלאית. במהלך השנה עובדים התלמידים בענפי חקלאות שונים. במקביל לעבודה החקלאית הם לומדים לבגרויות הכוללות את כל מקצועות הליבה והרחבה במגמת חקלאות ופיזיקה.

בשעות אחר הצהריים עוברים התלמידים תכני העשרה מגוונים: לימודי יהדות וציונות, אמוני כושר קרבי, טיולים בארץ, דינמיקה קבוצתית, התנדבות בקהילה (אפשרות להדריך בתנועת נוער), שיעורי ערבית ואסלאם, חוגי מלאכה, אומנויות לחימה ועוד.

חניכים מספרים

"למרות שכל אחד מאתנו מגיע ממקום אחר דעות פוליטיות שונות, תרבויות שונות אנחנו כולנו באנו לפה מסיבה אחת שהיא עבודה עברית חקלאית, שזה בעצם מה שמאחד אותנו בתור קבוצה. יש את הרגע הזה שמסיימים את החממה לפני הזמן ורואים את החקלאי מאושר ושמח שעזרנו לו לעבוד זה באמת רגע מדהים, שווה לבוא לפה בשביל זה". זהר אנטין, בוגרת התכנית.

"מהר מאד הבנתי שבתכנית הזאת אתה חווה משהו שאתה לא חווה בשום מקום אחר, כל בן נוער שיגיע לפה חווה חוויה הרבה יותר משמעותית אתה מרגיש שבאמת אתה עושה משהו רציני עם החיים שלך". צוף כבשנה, בוגרת התכנית.