הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קריאה לכחלון: עצור את ייבוא הירקות לקראת פסח


בשנים האחרונות ישנה מגמה לאשר אוטומטית ייבוא של תוצרת חקלאית ללא מכס לפני החגים, באופן שפוגע פגיעה אנושה בחקלאים. יו''ר השדולה החקלאית בכנסת לשר האוצר: ''הייבוא עלול לגרום נזק כבד. חקלאי ישראל יכולים לספק תוצרת איכותית בכמויות מספקות ובמחיר סביר לצרכן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2019



עגבניות מהנגב המערבי - חבל אשכול, צילום: מוטי אביבי

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת חה''כ איתן ברושי, פנה היום (ה') במכתב לשר האוצר משה כחלון, בו הוא מבקש מהשר שלא לאשר באופן אוטומטי את הצו המאשר ייבוא של ירקות ומוצרים נוספים לפני חג הפסח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

סיבת הפנייה היא, כי בשנים האחרונות ישנה מגמה לאשר באופן אוטומטי ייבוא של תוצרת חקלאית ללא מכס לפני החגים, באופן שפוגע פגיעה אנושה בחקלאים.

במכתבו כותב ברושי בין השאר: "מדיניות הממשלה המאפשרת לייבא ללא מכס תוצרת חקלאית לישראל לפני תקופת החגים, באופן אוטומטי ללא תנאי וללא בחינה אמיתית האם יש בכך צורך, פוגעת פגיעה אנושה בחקלאים ובחקלאות.  מבדיקות שערכתי עם גורמי המקצוע השונים בענף הירקות ומפגישותיי עם חקלאים בעוטף עזה ובאזורים אחרים עולה, כי יבוא זה עלול לגרום נזק כבד וכי חקלאי ישראל יכולים לספק תוצרת חקלאית איכותית בכמויות מספקות ובמחיר סביר לצרכן".

ברושי מסיים את מכתבו בבקשה משר האוצר לבחון מחדש נושא דחוף זה ולבטל את הצו המאשר ייבוא של תוצרת חקלאית לפני חג הפסח, באופן אוטומטי וללא מכסים ומגבלות.

לפני כחודשיים, התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, לדיון שעסק בחשש שייבוא פרוע של ירקות ופירות לישראל יפגע בחקלאות המקומית. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת איתן ברושי ודן סידה, שהסבירו כי היבוא שצפוי האוצר לאשר לקראת פסח וחגי תשרי יפגע בחקלאים בצורה קשה. במהלך הדיון תיארו חקלאים רבים את הקשיים בהתמודדות עם היבוא, שלא רק שלא מביא להורדת המחיר לצרכן, הוא גם פוגע להם בפרנסתם.

ח"כ ברושי אמר אז בדיון: ''צווי היבוא לא הורידו את המחירים ופגעו בחקלאים וצריך לעצור את השיגעון הזה''.

נציג ארגון מגדלי הירקות, אלי אהרון, אמר בדיון כי אין קשר בין המחיר לצרכן למחיר שהחקלאים מקבלים. הוא הוסיף כי מספר החקלאים צנח ב-40 השנים האחרונות מ-60 אלף לכ-6,000, והחקלאים בכל זאת ממשיכים לגדל כי יש להם את התקווה הזו להתפרנס, אבל היבוא מחסל את אותה.

חזי דניאל, חקלאי ממושב אחיטוב אשר נחשב לאסם המלפפונים של ישראל, אמר כי למרות היבוא של המלפפונים המחיר לצרכן עלה, והחקלאות במושב הולכת ומתכווצת. הוא הוסיף כי מי שחותך את הרווח הגדול הם היבואנים ורשתות השיווק.

מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, אמר כי מחירי הירקות בישראל הם הזולים ביותר ב-OECD ולא צריך להוריד מכס, שכן אם המחיר יעלה יהיה כדאי לייבא למרות המכס.

נציג משרד החקלאות, גלעד אלירז, אמר בדיון בכנסת, כי המשרד רואה בחקלאות ערך אבל נערך למנוע מחסור בתקופות החגים ועובד בתיאום עם החקלאים.

דוברת התאחדות האיכרים והחקלאים, גלית חזקיה הרשקוביץ, טענה כי האוצר לא באמת מטפל ביוקר המחייה, אלא עושה צעדים בשביל כותרת בעיתון. "לגעת בטייקוני רשותות השיווק זה קשה ולגעת בחקלאים זה יותר קל, לכן יוקר המחייה לא מטופל. אין שום הוכחה שהיבוא מוריד מחירים וראינו זאת בהורדת המכס על הטונה''.