הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שמירה על חיות הבר: רשות הטבע והגנים תייעץ לחקלאים בתערוכה בערבה


במהלך ''יום פתוח ערבה'', התערוכה החקלאית הגדולה ביותר, משיקה רשות הטבע והגנים חוברת הסברה והדרכה להתמודדות עם חיות הבר בשטחי החקלאות, בדרכים שאינן מזיקות להן. חקלאי, סובל מנזקי חיות בר? אנחנו כאן בשבילך!

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-01-2019



תן זהוב, צילום: דורון ניסים - באדיבות רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים צפויה לקחת חלק משמעותי באירוע "יום פתוח ערבה", שיתקיים בערבה בין התאריכים 30-31.01.2019. פקחי הרשות ימתינו לחקלאים בשני ימי התערוכה, בביתן "אנחנו כאן בשבילכם", ויעניקו ייעוץ על הדרכים להתמודדות עם נזקי חיות בר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

את הביתן של רשות הטבע והגנים ינהל הראל בן שחר, מנהל מרחב ערבה, יחד עם דורון ניסים פקח נזקי חקלאות באזור הדרום, אשר בעזרתו חיברה הרשות חוברת הסברה ממוקדת המספקת ארגז כלים לחקלאים - "חקלאי, סובל מנזקי חיות בר? אנחנו כאן בשבילך!". במהלך ימי התערוכה פקחי הרשות יספקו לחקלאים מידע ועצות לגבי הדרכים להתמודד עם נזקי חיות הבר ויענו על שאלות בנושא.

החיכוך הגדול ביותר בין חיות הבר לאדם מתרחש בשטחי החקלאות. הנזקים העיקריים שנגרמים מחיות בר לשטחי החקלאות הם אכילת יבול, פגיעה בתשתיות חקלאיות (כגון צינורות מים), טריפה ועוד.

מתוקף תפקידה לשמר את עולם הטבע של ישראל, רשות הטבע והגנים ממונה על יישום חוק הגנת חיית הבר והיא משקיעה משאבים גדולים בגיוס עובדים וציוד במטרה לסייע לחקלאים להתמודד עם נזקים אלה ובה בעת משקיעה בשמירה על חיות הבר בטבע. לשם כך פיתחה הרשות שיטות וכלים להתמודדות עם מיני בעלי-חיים שאוכלוסיותיהם גדלות לעיתים וגורמות נזק ליבולים. שיטות הפעולה העיקריות למניעת נזקי חיות בר בחקלאות הן שימוש באמצעי הרתעה ודחייה באמצעות טעם, ריח, רעש, קול, אור וגידור.

בחוברת ההסברה של הרשות, החקלאים ימצאו ארגז כלים מלא להתמודדות עם נזקי חיות הבר על ידי אמצעים לדחייה והרתעה פשוטים ויעילים ללא פגיעה בחיות. לדוגמא, בחוברת ניתן למצוא פתרונות פשוטים להתמודדות עם נזקים לתשתית החקלאית - צנרת וניילון חממה, נזקים משמעותיים המגיעים ל-50% מכלל הנזק, כמו עטיפת הצינור בצינור נוסף.

הראל בן שחר, מנהל מרחב ערבה: "לרשות הטבע והגנים ניסיון מצטבר של שנים בסיוע לחקלאים בכל רחבי הארץ, בדרכים שאינן מזיקות לטבע ולבעלי החיים. המטרה שלנו לאפשר קיום של המערכת הטבעית לצד החקלאית מבלי שתהיינה השפעות אחת על השנייה. בשנה האחרונה ניטרנו נזקים לעצי תמר בערבה ורק לאחר שהצבנו מצלמות ווידאנו מהם המזיקים ובעזרת פתרון פשוט וזול של התקנת גדר חשמלית ניתן מענה ארוך טווח ללא שימוש ברעלים או פגיעה בחיות הבר ובסביבה."

יום פתוח ערבה, הצפוי להתקיים בין התאריכים 30-31.01.2019, נחשב לאירוע הגדול בתחום החקלאות בישראל, והוא מתקיים זו השנה ה-28. במהלכו יחשפו המבקרים לכ-200 עסקים וחברות, ביניהן רשות הטבע והגנים, שמציגים בתערוכה את החידושים והפתרונות האחרונים בתחומי החקלאות וההשקיה.