הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''כוכב עולה'' - האם הצמח המדברי יוכל לטפל בסרטן ?


שני מחקרים שבוצעו בערבה, קובעים כי הצמח ''כוכב ריחני'' הגדל במדבר עשוי להפחית באופן משמעותי את השימוש בתרופות כימותרפיות. מובילת המחקר ריבקי אופיר: ''הפוטנציאל ברור. במידה ואחת מחברות התרופות תחליט להשקיע בצמח הייחודי, נוכל אולי להביא בשורה לחולי הסרטן מצמחי הערבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-01-2019



הצמח כוכב ריחני הגדל במדבר, צילום - מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

דר' רבקי אופיר ממרכז מדע ים המלח והערבה, חוקרת כבר 20 שנה את צמחי המדבר. במשך השנים היא בנתה מודלים לפעילות הצמחים בריפוי מחלות, ביניהם לריפוי סרטן. במסגרת המחקרים קטלגה כ-250 צמחים שנמצאים באוסף במרכז המדע של הערבה. אופיר סבורה, כי צמחים ששורדים את תנאי המדבר הקשים יכולים להיות יעילים בריפוי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

שני מחקרים שנערכו לאחרונה בהובלתה, על ידי חוקרים בתחנת המחקר 'יאיר' בערבה התיכונה, הראו כי שימוש במיצוי של הצמח המדברי 'כוכב ריחני' עשוי להפחית באופן משמעותי את השימוש בתרופות כימותרפיות ולצמצם גידולים סרטניים.

המחקרים והממצאים מהמרכז המדעי במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, פורסמו בכתב העת המקצועי International Journal of Molecular Sciences השוויצרי.

חולי סרטן רבים מתמודדים כיום עם טיפולים תרופתיים קונבנציונאליים, למיגור התאים הסרטניים ובמקרים רבים מושגות תוצאות חיוביות, אך הנזק של התרופות הכימותרפיות, כחלק מהליך הריפוי, הינו גדול לא רק לתאי סרטן אלא גם לתאים הבריאים בגוף האדם.

מטרת המחקר היתה למצוא את החומרים בצמח המדברי, האחראים על הפעילות האנטי סרטנית של הצמח, בתקוה שחומרים אלו יהיו בסיס לפיתוח תרופה לטיפול בסרטן. במקביל, ניתן יהיה לפתח פרוטוקול להנבטה וגידול של הצמחים, כך שיכילו את החומרים הפעילים בכמות המרבית.


ד''ר ריבקי אופיר עם הסטודנטית זינאב טאיה במעבדת המו''פ בחצבה: צילום - מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

הניסוי בוצע בתאים סרטניים שמקורם בעכברים חולים בלימפומה. לתאים הוסיפו החוקרים מיצוי של צמח ה"כוכב ריחני" (בשמו המדעי: Asteriscus graveolens) בריכוז של כ- 3 מיקרוגרם/מ"ל. המיצוי שהוא למעלה פעולת השרייה של עליו הגרוסים של הצמח עם אתיל אצטט, נעשה במעבדה של פרופ' נתיב דודאי, בנווה יער.

24-48 שעות בלבד מזמן הוספת המיצוי של 'כוכב ריחני' לתאי הסרטן, לפחות 50% מתאי הסרטן מתו. תהליך דומה עם תאים בריאים, הראה כי לא נגרם להם זנק.

החוקרים הראו על ידי שימוש במאגרי מידע, כי התהליכים שהתרחשו במעבדה בתגובה בין מיצוי "כוכב ריחני" ותאי סרטן עכבר, דומים מאד לתהליכים המאפשרים לחומרים כימותרפיים קונבנציונליים להילחם בתאי סרטן של האדם.

במחקר מתקדם יותר, מצאה ד"ר אופיר, כי שילוב של מיצוי של צמח ה"כוכב ריחני" בריכוזים הנעים בין 1-10 מיקרוגרם למ"ל, עם חומרים כימותרפיים מקובלים, מאפשר להפחית את הריכוז של החומרים הכימותרפיים עד כדי 50% ועדיין לא לפגוע ביעילות ההרג של תאי סרטן. ייתכן ששילוב כזה יפחית את הנזק לתאים בריאים בזמן הטיפול כימותרפי.

זולת הבשורה, כי ייתכן ובעתיד נזכה לראות את הצמח מתלווה אל הטיפולים הכימיים המשמשים כתרופות להריסת תאים סרטניים, נמצא כי "הכוכב המדברי" מכיל חומרים שהורגים תאים ע"י הפעלת מנגנון האפופטוזיס (תכנית גנטית למות של תאים) רק בתאי סרטן ולא בתאים בריאים. הפעילות היא סלקטיבית, כלומר, החומרים בצמח "יודעים" להבחין בין תא חולה לתא בריא, כך כמעט ואין פגיעה בתאים בריאים.

המחקרים הללו, שמומנו על ידי משרד המדע והטכנולוגיה, אשר זיהה את הפוטנציאל הטמון בהם, מקבלים ממד נוסף בשל היותם כחלק מתזה של סטודנטית ירדנית בשם זאינאב טיה שלמדה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב לתואר MSc.


הצמח כוכב ריחני, צילום - מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

"תוצאות המחקר משמחות מאוד" אומרת ד"ר ריבקי אופיר "אמנם מדובר במחקר ראשוני שעדיין לא נוסה בבני אדם ואיננו יודעים עדיין לאילו סוגי סרטן יוכל לסייע, אבל הפוטנציאל ברור, "הכוכב הריחני" מכיל ערכים רפואיים. במידה ואחת מחברות התרופות תחליט להשקיע בצמח הייחודי, נוכל אולי להביא בשורה לחולי הסרטן מצמחי הערבה".

במרכז המחקר והפיתוח (מו"פ) ערבה תיכונה וצפונית, טוענים החוקרים, כי הממצאים העולים מהמחקר, אינם מקריים. הערבה, לתפיסתם, הינה אזור ייחודי שמאפשר את פיתוחם הטבעי של צמחים מדבריים בעלי סגולות רפואיות רבות מכיוון שאלו שורדים תנאי עקה קשים הכוללים מחסור בגשם, חום קיצוני, קרינה ועוד וכדי לשרוד הם מיצרים עבור עצמם את אותם חומרים (מטבוליטים) אוריגינלים ייחודיים. החוקרים מציעים, הלכה למעשה, לפתח מהם חומרי מרפא לטובת בריאותו של האדם.

הצמח ''כוכב ריחני'' הינו שיח מדברי ממשפחת המורכבים, מצוי בארץ באזורי מדבר חמים בערבה, בדרום הנגב ובמזרחו, במדבר יהודה המזרחי ובבקעת ים המלח. הוא גדל בעיקר בערוצי נחלים גירניים, בחלקים העליונים. עלי הצמח מאורכים, משוננים ושסועים לאונות רחבות, חובקים את בסיס הגבעול ומכוסים שערות רכות. הפריחה בחודשים מרס-אפריל. הפרחים יושבים על קרקפת, צבעם צהוב. הפרי הוא זרעון בעל ציצית זעירה, דמוית נזר. פורח בחודשים ינואר עד מאי.  חלקי הצמח מדיפים ריח נעים, הדומה לריח האפרסק. הכוכב הריחני משמש את הבדווים כתבלין לתה וברפואה העממית משמש לטיפול במחלות מין, במיחושי קיבה, בבחילות ובהקאות. כמו כן, הוא מחיש לידה, מרגיע כאבים ומרפא את מחלת הנפילה.

על מחקר זה ומחקרים חדשים נוספים, תוכלו ללמוד במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת 'יאיר' בחצבה בט"ו בשבט-חג האדמה והחקלאות, בתאריכים 30-31.1.2019.

במהלך התערוכה יציגו כ-200 חברות מובילות את החידושים בתחום החקלאות. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם ואף לטעום מגידולים חדשים נוספים. בתערוכה המשתרעת על שטח של 15 דונם, פותחים חוקרי המו"פ את שערי החממות ומאפשרים ללמוד, לראות ולטעום מהתוצרת החקלאית והפלא שבחקלאות בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד. הכניסה חינם!

מו"פ ערבה תיכונה וצפונית - 077-5681603,www.aravaopenday.co.il