הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאגר מים ענק בן כ-1500 שנה נחשף מתחת לגן משחקים בירושלים


מאגר מים מרהיב מהתקופה הביזנטית, שאורכו יותר ממידותיה של חצי בריכה אולימפית, נמצא במצב השתמרות נדיר מתחת לגן משחקים בשכונת קטמון שבירושלים. ברשות העתיקות ובעירית ירושלים נבדקת האפשרות להנגישו לקהל הרחב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-01-2019



מאגר המים כפי שנחשף בשנת 2005, צילום: עופר כהן - באדיבות רשות העתיקות

בשנת 2005 התקבלה ידיעה ברשות העתיקות, על קריסתו של ארגז חול שנבלע בבטן האדמה במגרש משחקים שברחוב רחל אימנו בשכונת קטמון הישנה בירושלים. בבדיקה שערך אז ארכיאולוג רשות העתיקות ד"ר יובל ברוך, התברר שארגז החול בנוי על גבי מאגר מים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות הגילוי, תועד המקום בצלילה ע"י הארכיאולוג ד"ר עוזי דהרי והמהנדס עופר כהן מרשות העתיקות, שירדו אל המאגר ומיפו אותו בעת שהיה מלא במים.


הכניסה למאגר בגן המשחקים, צילום: עופר כהן - באדיבות רשות העתיקות

התברר כי מדובר במאגר מים נדיר ומרהיב במצב השתמרותו ועצום, שאורכו יותר ממידותיה של חצי בריכה אולימפית- 34.2 מ' וסך כל שטחו 225 מ"ר. נפח המיים המקסימלי שיכול הבור להכיל מגיע ל-1,125 מ"ק. לדברי ד"ר יובל ברוך, ניתן לתארך את הבור לתקופה הביזנטית ולקשר אותו לאתר ארכיאולוגי שנחשף בסמוך למקום, ושמור כיום במרתפי בית הכנסת רמב"ם שברחוב אמציה.


ירידה לצורך מיפוי המאגר בשנת 2005, צילום: עופר כהן - באדיבות רשות העתיקות

לפני כחודשיים החליטה העירייה על שיקום מגרש המשחקים. כחלק משיקום זה, הוחלט, בעצה אחת בין העירייה לרשות העתיקות לבדוק את מצבו הפיסי של מאגר המים ולוודא שהוא אינו מהווה סכנה לבאים למגרש המשחקים ולציבור בכלל.


צילום: עופר כהן - באדיבות רשות העתיקות

בנוסף, נבחנת האפשרות לאפשר את פיתוחו של המאגר כך שיהפוך מוקד חוויתי יוצא דופן בשכונת קטמון הישנה, בדומה למאגרי מיים דומים בארץ - כגון בריכת הקשתות ברמלה, ואף בעולם, באתר הסיסטרנה באיסטנבול. אתרים אלה הונגשו והפכו מבוקשים ביותר על ידי תיירים.


צילום: עופר כהן - באדיבות רשות העתיקות

יש להדגיש כי בשלב זה המאגר הוגדר על ידי העירייה כמסוכן, המקום מגודר והכניסה אליו אסורה. לדברי ד"ר ברוך, רשות העתיקות תושיט לעירייה את כל הסיוע הנדרש כדי לפתח את האתר.