הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזקי מזג האוויר לחקלאות בינואר: למעלה מ-40 מיליון ₪


מתחילת החודש התקבלו בחדר המצב של חברת קנט למעלה מ-550 דיווחים על נזקים לגידולים השונים ברחבי הארץ. חלק ניכר מהם נגרם כתוצאה מפגיעה של רוחות עזות, קרה, ברד והצפות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-01-2019



צילום: ידידיה שרוני - באדיבות חברת קנט

החורף עתיר המשקעים, מתקבל בברכה גדולה על ידי החקלאים ברחבי הארץ, במיוחד לאחר חמש השנים השחונות שפקדו את אזורנו. אולם מזג האוויר הסוער בסוף השבוע שעבר, גרם גם לנזקים גדולים לגידולים החקלאיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי מתחילת החודש התקבלו בחדר המצב של החברה למעלה מ-550 דיווחים על נזקים לגידולים השונים ברחבי הארץ.

על פי נתוני קנט, חלק ניכר מהנזקים נגרם כתוצאה מפגיעה של סערה ברד והצפות בגידולים השונים ובכללם בהדרים ובאבוקדו. הברד והרוחות העזות המטלטלות את הפרי על העץ פוצעים את קליפת הפרי ובמקרים רבים פוסלים אותו לשיווק, כאשר היקף סופי של הנזק יוודע רק כשהפירות יגיעו לבתי האריזה בנוסף, הרוחות העזות גרמו לנשר גדול של פירות מהעצים.

נזקים משמעותיים נוספים נגרמו לגידולי ירקות רבים ובכללם תפוח אדמה, עגבניה, מלפפון, תבלינים, חסה, ברוקולי, כרוב ועוד. יצויין כי חלק מהגידולים נפגעו לאחר שחממות קרסו או החיפויים נקרעו והגידולים נחשפו ישירות לברד, להצפות, לגשמים העזים ובחלק מהמקרים גם לקרה.


צילום: יואב שיפוני, מעריך קנ''ט - באדיבות חברת קנט

מהנתונים עולה כי כמחצית מהדיווחים היו כתוצאה מנזקים שנגרמו לגידולים בדרום הארץ, בעיקר ביישובי עוטף עזה. עיקר הנזק באיזור זה נגרם בשל פגעי סערה בגידולי תפוחי האדמה ומקריעת החיפויים של בתי הצמיחה. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו כתוצאה מפגיעת ברד בגידולי ירקות באזור השפלה וכן כתוצאה מנשר פרי הדר ואבוקדו כתוצאה מהרוחות העזות.

על פי הערכות ראשוניות של מעריכי קנט, היקף הנזקים מתחילת ינואר בלבד מוערך בלמעלה מ-40 מיליון ₪. אולם, בקנט מציינים כי חלק מהנזקים ניתן יהיה לאמוד רק בשבועות ובחודשים הבאים היות ונזקי החורף מאופיינים, בין השאר, גם בירידה בהיקף התוצרת הסופית. בקנט מציינים כי נזקים מסוג זה כמעט ואינם ניתנים למניעה וההתמודדות היחידה היא עם הנזקים הכלכליים, המכוסים על ידי הביטוח.