הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סיכום 2018: זינוק חד בהיקף נזקי הטבע לחקלאות


היקף הפיצויים בגין נזקי מזג האוויר לחקלאות עמד בשנת 2018 על כ-250 מיליון ₪ - זינוק של כ-25% לעומת שנת 2017. במהלך השנה התקבלו בחברת קנ''ט למעלה מ-10,000 דיווחים על נזקים בגידולים השונים. ''מזג האוויר הופך קיצוני יותר וכל אירוע גורם לנזקים כלכליים בהיקפים גדולים יותר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-01-2019



נזקי ברד בתפוחים, צילום: מעריכי קנט

אירועי מזג אוויר בלתי צפויים וקיצוניים שהתרחשו במהלך שנת 2018 גרמו לנזק עצום לגידולים החקלאיים. מסיכום נתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי היקף הפיצויים לחקלאים בגין נזקים אלו, עמד בשנה החולפת על סך של למעלה מ-250 מיליון ₪. מדובר בזינוק של כ-25% בהיקף הנזקים, לעומת שנת 2017. על פי נתוני קנט, בשנת 2017 שילמה החברה למגדלים השונים כ-200 מיליון ₪.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך השנה החולפת התקבלו בקנט למעלה מ-10,000 דיווחים של חקלאים על נזקים שנגרמו לגידולים השונים. יצוין, כי מדובר בפגעי מזג אוויר בלבד. בקנט אומרים כי השנה החולפת היא עדות נוספת לכך שמזג האוויר הופך לקיצוני יותר, לבלתי צפוי ומאופיין באירועים נקודתיים ועוצמתיים מאוד המסבים לחקלאות נזקים כבדים בזמן קצר, כאשר במספר אירועי הנזק לא נרשם גידול ביחס לשנת 2017 אולם היקף הנזק שנגרם, בממוצע, מכל אירוע היה גבוה יותר. הצפי הוא שמזג האוויר הקיצוני אף יחמיר בשנים הקרובות ונמשיך להיות עדים לאירועים אקלימיים שיסבו לגידולים החקלאיים נזקים כבדים.


נזקים לאבטיחים, צילום: מעריכי קנט

בקנט מדגישים כי בשל אופיים של נזקי מזג האוויר לגידולים, את חלקם של מהנזקים הגורמים לחוסר יבול, ניתן יהיה לאמוד רק במהלך שנת 2019.

על פי סיכום נתוני קנט, למעלה מ-4,800 הודעות על נזקים התקבלו ממגדלים בצפון הארץ, למעלה מ-2,600 ממגדלים באזור המרכז וכ-2,800 התקבלו על נזקים שנגרמו לחקלאים בדרום הארץ.

אירועים נקודתיים ועוצמתיים

גם השנה עיקר הנזק נגרם כתוצאה מאירועי סערה וברד שאירעו במהלך החורף הקודם והנוכחי, והסבו נזקים בגידולים שונים. אירוע חריג בעוצמתו ובהיקפו אירע במהלך חודש ינואר 2018 וכלל נזקי סערה וברד כבד בחלקים שונים של הארץ. בנוסף גשמים מרובים ושיטפונות גרמו לנזקים ולקריסה של בתי צמיחה, לנשר פרי מסוגים שונים ובכלל זה של הדרים ואבוקדו וכן לנזקים בגידולי פלחה כגון חמצה ולגידולי ירקות בשטח פתוח. אירוע דומה התרחש גם בתחילת דצמבר הנוכחי.

הוכחה לכך שמזג האוויר הופך לקיצוני יותר, לבלתי צפוי ומאופיין באירועים נקודתיים ועוצמתיים מאוד המסבים לחקלאות נזקים כבדים בזמן קצר, ניתן היה לראות באירועי גשם מאוחרים, ברד וסערה שאירעו במהלך אפריל, מאי ויוני. אירועים אלו גרמו לנזקים משמעותיים לגידולי פלחה שונים (בעיקר לנזקי גשם בשחתות למיניהן, ברד והצפות) וכן נזקי ברד ונשר פרי שנגרם לגידולי הפירות למיניהם ונזקי ברד, סערה ושיטפונות בענף ירקות.


שטפונות בשטחי גידול תות-שדה, צילום: מעריכי קנט

אירועי חום נקודתיים (החל מאפריל ועד אוקטובר) הסבו נזקים בענפי לול, פירות, כולל ענבי מאכל, ירקות, פלחה (חמצה) ועוד. בנוסף, במהלך השנה נרשמו מקרים רבים של נזקי וירוסים שונים בעיקר בענף הירקות. בקנט מעריכים כי תופעת הוירוסים השונים הינה חלק מתופעות הלוואי של התחממות כדור הארץ ושל תופעות אקלימיות שונות המתרחשות שלא בעונתן הקבועה.

פיצוי משמעותי נוסף ניתן השנה בגלל חוסר יבול משמעותי בענף זיתי שמן וחוסר הכנסה בענף הפלחה.

הנזקים הגדולים ביותר - בענף הפירות

על פי נתוני קנט, מספר הנזקים הגדול ביותר נגרם לגידולי הפירות (כ-2,750 דיווחי נזקי מזג אוויר) בעיקר לגידולי תפוח עץ, מנגו, דובדבן, שזיף, נקטרינה, אפרסק, אגס ותמר. היקף הפיצויים שתשלם קנט למגדלי הפירות עמד בשנת 2018 על כ-63 מיליון ש"ח.

בענף הירקות התקבלו בקנט כ-2,400 דיווחי נזק בעיקר לגידולי העגבניות, בצל, אבטיח ושעועית. בסך הכל תשלם קנט למגדלי הירקות למעלה מ-53 מיליון ₪ בשנה החולפת. היקפי נזקים משמעותי נרשם גם לגידולי הפלחה (כ-30 מיליון ₪) ההדרים (כ-14 מיליון ₪), האבוקדו (כ-11 מיליון ₪).

גם מגדלי בעלי החיים החקלאיים כגון עופות, בקר ומדגה ספגו בשנה החולפת נזקים כבדים בהיקפים של למעלה מ-70 מיליון ₪, בעיקר עקב תמותה ממחלות שונות.


נזקי קרה במטעי מנגו, צילום: מעריכי קנט

לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט, שינויי האקלים הביאו לכך שחל שינוי משמעותי באופי הנזקים ובעוצמתם. "מזג האוויר הופך לקיצוני יותר, לבלתי צפוי ומאופיין באירועים נקודתיים ועוצמתיים מאוד המסבים לחקלאות נזקים כבדים בזמן קצר, כשהצפי הוא שתופעות אלה יחמירו בעתיד. לחקלאי כמעט ואין יכולת להתמודד עם שינויים אלה אלא רק עם הנזקים הכלכליים שמסבים נזקים אלה" אומר תורג'מן. "ראוי לציין שגם למדינה יש אינטרס לתת לחקלאים מענה לנזקי מזג האוויר באמצעות הביטוח. בכך המדינה מבטיחה לכלל האוכלוסייה בארץ אספקה רציפה ויציבה של תוצרת חקלאית ומזון טרי, במחירים סבירים."