הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תקנה חדשה: סימון ארץ הייצור על בקבוקי שמן זית


החל מהחודש, שמן הזית הישראלי יהיה המוצר הראשון המזוהה בצורה בולטת, ויבודל משמן מיובא. בתוך כך, הקצה משרד הכלכלה והתעשייה מכירה של 550 טון שמן זית בבקבוקים בהליך תחרותי, כאשר הזוכים בו התחייבו למחיר הזול ביותר לצרכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-01-2019



צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

שמן הזית הישראלי - החלוץ שהולך לפני המחנה : החל מ-1 בינואר 2019, בקבוקי שמן הזית ישאו סימן זיהוי ברור של ארץ המקור, שיבהיר האם הוא ישראלי או מיובא. כך מודיע ענף הזית במועצת הצמחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לצרכנים ולחקלאים כאחד, חשוב שניתן יהיה לזהות את המוצרים של המגדלים הישראלים – שמן זית, פירות או ירקות. על פי התקנה שנכנסה לתוקף, שמן הזית הישראלי יהיה המוצר הראשון המזוהה בצורה בולטת, ויבודל משמן מיובא, כך שהצרכנים הרבים המעדיפים שמן ישראלי יוכלו לזהותו על המדף.

"עמלנו שנים, עד שזכינו להגיע לרגע זה, בו נכנסה לתוקף תקנה המחייבת את יצרני שמן הזית לציין על המיכל את ארץ המקור'' אומרים מנהל ענף הזית במועצת הצמחים ד"ר עדי נעלי, ומנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון. "זוהי בשורה משמחת וחשובה - הן בשל העובדה שרוב הציבור חיפש תמיד שמן ישראלי אך מערכות השיווק הקשו עליו לזהות אותו, והן מכיוון שמהלך זה הוא גם סימן לבאות''.

''אנו נמשיך ונרחיב פעילות זו גם לגבי פירות וירקות, כך שהצרכן יוכל להבחין בין עגבניה של מגדלי עוטף עזה לבין עגבניה של ארדואן. אנו במועצת הצמחים נפעל בתחום זה, החשוב למגדלים ולצרכנים, יחד עם גורמי המסחר ומשרדי הממשלה השונים", הוסיף צבי אלון.

חלוקת מכסות שמן זית בהליך תחרותי

בתוך כך, בשבוע שעבר פרסמה ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, בראשות מנהל מינהל יבוא דני טל, את תוצאות חלוקת המכסות של 550 טון שמן זית בבקבוקים בהליך תחרותי. הזוכים במכסה התחייבו למחיר הזול ביותר לצרכן.

חברת מרב מזון זכתה בכמות של 250 טון ותמכור בקבוקי שמן זית כתית מעולה לצרכנים ברשת "אושר עד", במחיר של 16.90 ₪ תחת המותג הפרטי של הרשת. חברת "מיה" זכתה בכמות של 300 טון ותמכור את בקבוקי השמן לצרכנים במחיר של 17.70 תחת המותג "מיה".

בנוסף למכסת שמן הזית בבקבוקים, תחלק וועדת המכסות בקרוב גם מכסות פטורות ממכס ליבוא שמן זית בהיקף של 2200 טון לתעשייה ו- 300 טון בבקבוקים.

על פי נתוני נילסן, המחיר הממוצע בחנויות של שמן הזית מהמותגים השונים נע בשנים 2015-2017 בטווח שבין 36-40 ₪ לבקבוק כאשר לצד מחירי בקבוקי שמן זית ממותגים מובילים, אשר נמכרו במחירים שבין 35-50 ₪ בשנת 2018, נמכרו גם מותגים מוזלים של שמן זית במחירים נמוכים יותר שנעו בין 19.90 ל- 29.90 ₪ לבקבוק של 750 מ"ל.

סך המכירות של שמן זית בבקבוקים בשוק הקמעונאי בישראל נאמד בכ- 8,000 טון בשנה ובמשרד הכלכלה מעריכים כי הזוכים במכסות אשר התחייבו למכור 550 אלף טון שמן זית במחירים נמוכים לצרכן, ישפיעו גם על מחירי שמן הזית של המותגים המובילים בשוק של יד מרדכי, עץ הזית, זיתא והמותג הפרטי של שופרסל.

עם זאת, בוועדת המכסות במשרד הכלכלה הצרו על כך שמשרד החקלאות התנה את חלוקת המכסה בכך שניתן יהיה לנצל אותה רק בתקופה שלאחר הפסח ועד סוף ספטמבר. בשל כך, השפעת ההפחתה במחיר תורגש רק לאחר חג הפסח. היבואנים רוכשים את שמן הזית בספרד במחירים של כ- 2.5 יורו לבקבוק והמכסה הפטורה ממכס מאפשרת להוריד את המחיר לצרכן בישראל.

במשרד הכלכלה ציינו כי שמן זית הוא מוצר צריכה בסיסי בכל בית וחלוקת המכסה בהליך מכרזי שבו הזוכים הם אלה המתחייבים למחיר הנמוך ביותר לצרכן מאפשרת את הפחתת המחיר והגברת התחרות מול המותגים המובילים בשוק.

כל המותגים המובילים בשוק, מתבססים על בלנד (עירוב) של שמן מקומי עם שמן מיובא או על שמן מיובא בלבד. ישנם מותגים שהינם על טהרת השמן הישראלי בלבד כגון: משק אחיה, אליעד, גשור, חלוצה ועוד, אך הם תופסים יחדיו נתח קטן יחסית מתוך כלל השוק הקמעונאי.