הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחה הערעור של קיבוץ עין גב, הגדרות החוסמות את חופי הכנרת יוסרו


בית-המשפט קבע כי הגדרות שהציב הקיבוץ לאורך 2 קילומטר, ואשר מונעות את המעבר החופשי של הציבור לחוף, מנוגדת לחוק שמירת הסביבה החופית ולהסכם החכירה של הקרקע. הצו המנהלי שהוציא המשרד להגנת הסביבה ייכנס לתוקף החל מה-1 בפברואר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-01-2019



הגדר הדרומית בקיבוץ עין גב, צילום: אלי גבאי - המשרד להגנת הסביבה

בית המשפט המחוזי בנצרת דחה לאחרונה הערעור שהגיש קיבוץ עין גב, והותיר על כנה את פסיקת בית המשפט השלום בעפולה, אשר מורה לקיבוץ להסיר גדרות שהציב על שפת הכנרת, באופן המאפשר לציבור מעבר חופשי לחוף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני חמש שנים הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לקיבוץ, אשר מורה להסיר שורה של חסימות שהציב לאורך 2 ק"מ בחופי הכינרת, רובן בתחומי הקיבוץ וכפר הנופש שבבעלותו. עוד הורה הצו לפנות את כלל המפגעים ולהשיב את מצב החוף לקדמותו, באופן המאפשר לציבור מעבר חופשי לאורכו.

שלוש שנים לאחר מכן, דחה בית משפט השלום בעפולה את בקשת הקיבוץ לביטול הצו, והקיבוץ פעל להסרת חלק מהמוקדים, אך ערער בנוגע לגדרות הצפונית והדרומית של כפר הנופש שבתחום רצועת חופי הכנרת, וכן לגדר הסמוכה לאתר ההנצחה ברצועת חוף הכינרת בתחום הקיבוץ.

בית-המשפט המחוזי, בראשות השופטת תמר נסים שי, קבע לאחר הדיון בערעור, כי הצו המינהלי ייכנס לתוקף החל מה-1 בפברואר בנוגע לגדר הצפונית של כפר הנופש, וניתנה לקיבוץ שהות של 6 חודשים להחלפת הגדר הדרומית, הטעונה היתר בנייה.


הגדר הצפונית של כפר הנופש בקיבוץ עין גב, צילום: אלי גבאי - המשרד להגנת הסביבה

עוד נפסק כי הצו "ניתן כדין, ובאופן שאינו מצדיק התערבות של בית המשפט, ומגשים היטב את הרציונל אשר עומד בבסיס חוק השמירה על החופים, בדמות זכות השימוש הציבורי במשאב החוף".

בנוגע לגדר בקרבת אתר ההנצחה, הגיעו המשרד להגנת הסביבה ועין גב להסכמות, תוך מציאת פתרון המיישם את חוק שמירת הסביבה החופית, לצד התחשבות באופיו הייחודי של המקום.

ההליך טופל ע"י עו"ד פניני"ת נוה מפרקליטות מחוז צפון - אזרחי. מטעם המשרד להגנת הסביבה פעלו מול הקיבוץ עו"ד ליאורה עופרי ואלי גבאי ויחידת עיט"ם.

במשרד להגנת הסביבה מצייינים, ''כי פסיקת ביהמ"ש השלום אשתקד בנוגע לעין גב סייעה לשמירה על הסביבה החופית בכנרת, וכך הוסרו גדרות וחסימות נוספות לאורך החוף במקומות אחרים ואף גן אירועים שפעל בקיבוץ אחר הפסיק את פעילותו והסיר מבנים בלתי חוקיים, ללא צורך בהוצאת צווים מינהליים ובניהול הליכים משפטיים''.