הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר: קנסות מנהליים למי שמייצר מכסת חלב שניתנה לאחר


על פי תיקון לחוק העבירות המנהליות שאושר היום בוועדת חוקה חוק ומשפט, יושת קנס מנהלי בסך 10,000 ₪ על רפתן שמייצר מכסת חלב שניתנה לאחר. ''עבירות אלו חמורות כי הן מפירות את האיזון שיצרה המדינה בחלוקתן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-12-2018



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (ג') בהסכמת שר החקלאות אורי אריאל, תיקון לתקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - תכנון משק החלב בישראל), על פיו יושת קנס מינהלי בסך 10,000 ₪ על רפתן שמייצר מכסת חלב שניתנה לאחר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

תקנות אלה קובעות כבר היום עבירות מינהליות בתחום של תכנון משק החלב, ומוצע כעת לאפשר אכיפה שלהן על ידי פקח באמצעות קנס מינהלי בעבירות נוספות.

יצויין כי העונש החלופי הקבוע בסעיף לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 לעבירות שמוצע כעת לאכוף אותן גם באמצעות קנס מינהלי, הוא מאסר של שלושה חודשים, או קנס הגבוה מבין אלה:
1. 75,300 ₪ שהוא הקנס הקבוע לחוק העונשין.
2. פי שלושה מערך הטובין או השירות שלגביהם נעברה העבירה.

יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "אנחנו תומכים בהעברת האכיפה למסלול המנהלי אך אבקש הסבר לכך שבמסלול הפלילי מדובר על 3 חודשי מאסר או קנס חמור של עד 75,000 ₪ וכשממירים את זה לקנס מנהלי הסכומים נמוכים משמעותית. אף פעם לא נתקלתי בהפרש כזה. אף סעיף לא נראה על פניו כה חמור שמצדיק 3 חודשים או קנס כה גבוה. עד כמה יש חריגות מהמכסות?"

עו"ד יפעת רווה ממשרד המשפטים השיבה לשאלת יו"ר הוועדה: "העונש המרבי בחוק נקבע למקרה הכי קיצוני ובפועל בתי המשפט לא פוסקים אותו. פעמים רבות בחקיקה מנהלית יש פערים ביחס לחקיקה הפלילית. לדוגמה בעברות קנס תעבורה העונש המרבי בתאוריה הוא כ-16,000 ₪ ובפועל עבירות הקנס נעות בין 100 ₪ לעבירות חניה, לבין 1,500 ₪ על העבירות החמורות".

עו"ד זיו דניאלי מהלשכה המשפטית במשרד החקלאות: "העבירות הנוגעות למכסות החלב חמורות כי הן מפירות את האיזון שיצרה המדינה בחלוקתן. תחום החלב מוסדר בכמה דינים. יחידת הפיצו''ח במשרד החקלאות ממונה על פיקוח ואכיפת תחום החלב ועד היום נעשה הפיקוח רק לפי חוק הפיקוח על צרכנים ושירותים ולא לפי חוק משק החלב. טיפלנו בכך וכבר בשבוע הבא יעברו פקחי יחידת הפיצוח את ההכשרה, ויחלו לפקח גם לפיו בתוך כחודש. הסיבה לקנס הגבוה היא שזו ההפרה המרכזית ברגולציה על משק החלב".

עו"ד עילית סקפה לנדאו, היועצת המשפטית לועדת המכסות במועצת החלב: ''בנוגע לתת ביצוע שיכול לקרות במשק חי, התקנה עוסקת במצב מתמשך של תת ביצוע. הרפתן לא עבר על החוק אך ניתן להפחית מכסה במקרה כזה של תת ביצוע שנמשך 3 שנים".