הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: המחסור בבצל - בגלל הסוחרים


משרד החקלאות מאשים סוחרים ומגדלים שאוגרים כמויות בצל גדולות בקירור כדי לקבל עבורן מחיר מופרז. בשל כך, פתח המשרד את ייבוא הבצל ללא מכס, אולם גם באירופה הבצל יקר וישנו מחסור. המשרד קורא לסוחרים ולמגדלים לשחרר את התוצרת שברשותם כדי להביא את מחירי הבצל לרמה סבירה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-11-2018



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בימים האחרונים מחירי הבצל עולים בצורה קיצונית ולא בצדק'' כך טוענים היום (ג') במשרד החקלאות. ''ישנן כמויות בצל מספיקות במחסנים של סוחרי הבצל, ביניהם גם חקלאים גדולים המגדלים בצל ו"משחררים" את כמויות הבצל בצורה מדודה וקטנה על מנת לקבל מחירים מופרזים עבור הבצל''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשל כך, פתח משרד החקלאות את הייבוא ללא מכס מכל מהעולם ללא הגבלה, על מנת לאלץ את הסוחרים להוציא את הסחורה מהמחסנים. למרות זאת, במשרד החקלאות אומרים כי ישנו סיכוי קטן למהלך, זאת בשל לאור המחסור בבצל באירופה.

הולנד היא ספקית בצל משמעותית, המייצאת למדינות רבות, ביניהן גם לישראל. אך היבואנים שניסו בימים האחרונים לייבא לישראל בצל מהולנד, נתקלו במחסור חמור גם שם, אומרים במשרד החקלאות ומוסיפים, כי המחסור כה חמור עד כי גם הולנד נאלצת לייבא בצל ממדינות אחרות לצורך צריכה מקומית. המחסור במדינה מוסבר בבצורת קשה והעדר גשמים, אשר הביאו ליבול נמוך. הבצורת הקשה פגעה בכל אירופה, וברוב מדינות היבשת ישנו מחסור בבצל.

גם בישראל כמות היבול של הבצל קטנה בעקבות וירוס "הלבנת הקש" ופגעי מזג האוויר, אולם במשרד טוענים, כי הבעיה אינה מצדיקה את המצב הנוכחי של שליטה בהזרמת הבצל מהמחסנים לשוק ופגיעה בצרכנים.

המחיר הסיטוני הרגיל בעונה זו לבצל בישראל עומד על 3-2.5 ₪ לק"ג, אך עתה הוא עולה מיום ליום. בשבוע שעבר עמד המחיר הסיטוני על 4.7 ₪, ובתחילת השבוע עלה ל- 5.2 ₪ לק"ג, אתמול (ב') מחירו עלה ל- 5.6 ₪ ואילו היום כבר הגיע ל- 7 ₪ לק"ג, והיד עוד נטויה.

''לקראת תחילת חודש ינואר, כאשר יבול מקומי מהערבה ומבקעת הירדן יתחיל להגיע לשווקים בישראל, המחסור יתמתן והמחירים צפויים לרדת והציבור לא יהיה תלוי בשליטת הסוחרים וחקלאים גדולים על המחיר'' אומרים במשרד החקלאות.