הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פורום מטכ''ל מצדיע לפרויקט ''צבא ההגנה לטבע''


המיזם שהחל לפני 5 שנים, מוביל מפקדים וחיילים ביחידות צה''ל השונות לאחריות ולמעורבות פעילה בשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם. הרמטכ''ל איזנקוט: ''למיזמים בפרויקט יש תרומה להיותנו צבא טוב יותר שמוציא מחייליו שירות אפקטיבי יותר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-11-2018



הטקס היום בבסיס פלמחים, צילום: באדיבות דובר צה''ל ורשות הטבע והגנים

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט ופורום מטכ״ל לבסיס "פלמחים" השתתפו היום (ב׳) באירוע הוקרה וציון שנתו החמישית של פרויקט ״צבא ההגנה לטבע״.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת האירוע הוצגו פרויקטים נבחרים של המיזם אשר מוביל חיל הטכנולוגיה והאחזקה בשיתוף משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים וקק״ל.

מיזם ״צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם״ מוביל מפקדים וחיילים לאחריות ולמעורבות פעילה, לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם ביחידות צה''ל השונות.

המיזם פועל בצה"ל מזה חמש שנים במהלכן הופעלו למעלה מחמישים פרויקטים בבסיסים השונים. הפרויקטים מחמישה תחומים – שימור מיני בעלי חיים הנמצאים בסיכון, שימור בתי גידול לבעלי חיים, תכנון שמירת טבע בבסיסים ומחנות ואימוץ אתרי טבע והעלאת המודעות לנושאי טבע וסביבה בקרב היחידות השונות.

במסגרת האירוע היום חנכו המפקדים מגדל פיקוח ישן בבסיס "פלמחים" שהוסב למגדל תצפית, אשר משקיף על בתי הגידול הסובבים את הבסיס.

במהלך הטקס הוצגו לפורום מטכ״ל מספר פרויקטים מרכזיים של המיזם:

שימור הצבי הישראלי בשטח אש 100 (הגליל העליון)
מפקדי וחיילי היחידה מסייעים במעקב וניטור של אוכלוסיית הצבאים בשטח ובהסרת מפגעים פיזיים משטח האש.

היחידה למשימות תת מימיות למען הים
היחידה צמצמה את שימושה בחומרים אשר מזיקים לסביבה הימית והחלה להשתמש בחומרים אקולוגיים המאפשרים התפתחות מערכות אקולוגיות ימיות. כך נוצר ''עוגן אקולוגי'' אשר מאפשר עליו התיישבות של בעלי חיים.

פרויקט בסיס כליאה 394 - ״ציפור על תיל״
במתחם בסיס הכליאה 394 הוקמו תשתיות לטבע עירוני, בשיתוף הכלואים וסגל הבסיס. זאת במטרה לייצר תעסוקה חיובית וחינוך לאחריות סביבתית. במסגרת הפרויקט הכלואים מתנסים בבניית אדניות, הקמת כיתות אקולוגיות, הכנת תיבות קינון ועוד.

אפליקציה לסיוע שמירת טבע וסביבה באימונים באוגדת הבשן
במהלך סיורי שטח במסגרת אימונים ברמת הגולן, קוראים החיילים והמפקדים על השטח אליו הגיעו באפליקציה ייעודית במטרה לחבר אותם למקום ולמורשתו.

שימור מינים בסיכון על-ידי תצפיתניות של גדוד 636
התצפיתניות תורמות למאמצי שמירת הטבע על ידי תיעוד מידע אודות מינים הנמצאים בגזרתן, לצד דיווח על אירועי ציד ופגיעה בטבע בזמן אמת לארגונים ירוקים כגון קק"ל ורשות הטבע והגנים.

גשש שומר טבע - בית הספר לגששים בבסיס האימונים הפיקודי לכיש
הגששים פועלים לאורך גבולותיה של מדינת ישראל בגזרות הביטחון השוטף השונות. הגשש מקבל כלים מקצועיים בתחומי זיהוי וגששות בטבע במסגרת שבוע הכשרה בראשות מומחי גששות ופקחים של רשות הטבע והגנים, דבר המחזק את הזיקה בין הגשש לגזרתו, נוסף על ההיבט המבצעי. כמו כן, הגששים שומרים על קשר רציף עם ארגונים ירוקים באמצעות קבוצות במדיה החברתית, דבר המאפשר דיווח בזמן אמת אודות בעלי חיים ואירועים בגזרות השונות.

מדברי ראש המטה הכללי, רב אלוף גדי איזנקוט: "לפני כחמש שנים, הוצג לי החזון לצבא הגנה לטבע. החזון הפך למציאות והמיזם הזה הוא חלק מהעשייה של צה״ל. בבסיסים ובחטיבות שאני מבקר בהם, מוצגים לי הפרויקטים שמתקיימים במסגרת 'צבא הגנה לטבע' כמרכיב נוסף בעוצמה וביכולת של היחידה. למיזמים בפרויקט יש תרומה להיותנו צבא טוב יותר שמוציא מחייליו שירות אפקטיבי יותר".

מדברי ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג׳מן: ״פרויקט צבא הגנה לטבע הינו פרויקט לאומי ואנחנו רואים אותו כמשימה צבאית לכל דבר. המיזם נותן כלים למפקדים להגיע, להתחבר ולראות את הדברים שקיימים במרחבים שאנחנו כבר נמצאים בהם. אם כל אחד מאיתנו ימשיך ויקדם את הנושא ביחידות שלו, נראה את המיזם ממשיך לפרוח".