הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


איוש נחלות פנויות ביישובי הנגב והגליל לאחר 2020


לפני כשנה קבעה רשות מקרקעי ישראל נוהל ביצוע חדש לאיוש נחלה במשבצת, במסגרתו נקבע כי הנחלות הפנויות בנגב ובגליל, לרבות בקו עימות, יאוישו בהתאם לנוהל זה במשך 5 שנים עד לסוף 2020. אי לכך, ראוי לפעול לאיוש הנחלות הפנויות בהקדם, כי לא ניתן לדעת מה יילד יום בתום תקופה זו

יוסי אור-הכהן, עו"ד *  18-10-2018



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

כידוע, היקף משבצת של ישוב חקלאי נקבע על פי מכפלת מס' הנחלות בישוב בתקן גודל הנחלות כפי שקבעה ועדת פרוגרמות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 476, וכן הגדרת "תקן הנחלות" בהחלטה 666 של המועצה הנ"ל).  עד כה חלק מהיישובים (מושבים וכפרים שיתופיים) טרם איישו את כל נחלות הפנויות שכלולות בתקן הנחלות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

יש לציין, כי לגבי יישובי קו העימות באזור הצפון (יישובי מעלה יוסף, מרום הגליל ויישובי ההר של מועצה אזורית מבואות חרמון) נקבע נוהל מיום 8.11.01 של וועדת פרוגרמות המאפשר הכפלת נחלות במטרה לחזק את יישובים אלו. במסגרת נוהל זה, נקבע כי ניתן להגדיל את תקן הנחלות בישובים אלו עד כפליים מסך הנחלות המייסדות, אשר הוגדרו כנחלות, נרשמו ואוישו עד ליום 1.1.1970. גם ביישובים אלו, יש לומר, לא אוישו עד היום כל הנחלות הפנויות.

לפני כשלוש שנים נקבעה על ידי מועצת מקרקעי ישראל החלטה מס' 1445 (מיום 27.10.15), הנוגעת לאיוש נחלות פנויות במושבי עובדים ובכפרים שיתופיים. לגבי איוש הנחלות הפנויות ביישובי הנגב והגליל, נקבע בהחלטה זו כי האיוש יתאפשר לתקופה קצובה של חמש שנים בלבד שתחילתה ביום 1.1.16.

חשוב מאוד לדעת, שבתום התקופה הנ"ל נקבע כי הנושא יבחן שוב על ידי מועצת מקרקעי ישראל, לרבות האפשרות לשיווק הנחלות שלא יאוישו במכרז פומבי.

לפני כשנה קבעה רשות מקרקעי ישראל נוהל ביצוע חדש לאיוש נחלה במשבצת (נוהל ביצוע 37.03B מיום 24.10.17), אשר מסתמך, בין היתר, על החלטה מס' 1445 הנ"ל. במסגרת נוהל זה, נקבע כי "הנחלות הפנויות (לרבות בקו עימות) יאוישו בהתאם לנוהל זה במשך 5 שנים, עד ליום 31.12.2020." (סעיף 1.3 לנוהל זה).

יש לשים לב כי החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1445 הנ"ל, וכן נוהל הביצוע הנ"ל נוגעים גם לגבי יישובי קו העימות.

חשוב להבין, כי המעמד המשפטי של הנחלות החקלאיות הוא מעמד של "בר רשות" בקרקע, והמדינה באמצעות רשות מקרקעי ישראל (ובשמה הקודם: מינהל מקרקעי ישראל) היא בעלת הקרקע ושולטת בהסדרים הנוגעים בה. לכן, המדינה יכולה בכל שלב לקבוע הסדרים חדשים לנחלות חקלאיות ויכולה גם לשווק את הנחלות הפנויות לכל מי שיחפוץ ולמרבה במחיר, זאת ובמיוחד לנוכח העובדה שבשנים האחרונות עלה שווי הנחלות החקלאיות בצורה משמעותית בכל רחבי הארץ.

על כן, ראוי למתיישבים במושבים ובכפרים השיתופיים בנגב ובגליל לדעת כי עליהם לפעול לאיוש הנחלות בהתאם תוך התקופה האמורה שמסתיימת כאמור ב- 31.12.2020.

ראוי להתייעץ בנושא עם עורך דין המתמחה בתחום, ולפעול לאיוש הנחלות הפנויות בהקדם, כי לא ניתן לדעת מה יוליד יום בתום התקופה שנקבעה.

הכותב: יוסי אור-הכהן, הינו עורך דין העוסק במגזר החקלאי והתיישבותי, ובכלל זה בנחלות ומגרשים.