הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכנות החלל תתמוך במיזם החללית הישראלית הראשונה לירח


סוכנות החלל הישראלית הודיעה כי תתמוך במגוון פרויקטים טכנולוגים פורצי דרך של SpaceIL - פרויקט הדגל של החללית הישראלית הראשונה שצפויה להיות משוגרת בחודשים הקרובים. נסא''א כבר הודיעה כי תשתתף במשימה הישראלית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-10-2018



הדמיית החללית של SpaceIL על  הירח צילום: Oshratsl - נוצר ע''י מעלה היצירה מתוך ויקיפדיה

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, הודיעה אתמול (ד') על מתן תמיכה בגובה של עד 7.25 מיליון ₪ במגוון פרויקטים טכנולוגים פורצי דרך של עמותת SpaceIL - פרויקט הדגל של הנחתת החללית הישראלית הראשונה על הירח, שצפויה להיות משוגרת בעוד כחודשיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

סכום זה מצטרף לכ-2 מיליון ₪ שכבר הושקעו בפיתוחים שסייעו לעמותה בתחילת דרכה. התמיכה תינתן למגוון פרויקטים של העמותה כגון: המחקר המדעי על הירח, פעילויות חינוכיות בבתי ספר ותחרויות בנושא החלל.

SpaceIL היא הקבוצה הישראלית היחידה שמשתתפת בתחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE - מרוץ מודרני לירח. התחרות המציעה פרס ראשון של 20 מיליון דולר לקבוצה הפרטית (לא ממשלתית) הראשונה שתצליח לבצע 3 משימות: להנחית בנחיתה רכה חללית בלתי מאוישת על הירח, לנוע 500 מטר על פני הירח, ולשלוח חזרה לכדוה"א תמונות ווידאו בחדות גבוהה.

"מיזם פיתוח ושיגור החללית של SpaceIL לירח יקנה למדינת ישראל יתרון בחקר החלל ובפיתוח טכנולוגיות חלל" אמר שר המדע אופיר אקוניס. "עם כניסתי לתפקיד התחייבתי למצוא דרך שהפרויקט המדהים הזה ימשיך להתקיים וכעת מימשנו את ההבטחה. הפרויקט צפוי לקדם את החינוך של ילדים ונוער למדעים ולטכנולוגיה ולקדם את המחקר המדעי על הירח והוא מעורר גאווה לאומית רחבה".

התמיכה בעמותה תכלול לדוגמא מימון הניסוי המדעי שבמסגרתו תמדוד החללית את השדה המגנטי על הירח, הרצאות בבתי ספר, פעילויות חינוכיות כגון "השמים הם לא הגבול", אליפות סייבר, תוכניות העשרה במרכזים מדעיים והאקתון ירח.

במסגרת המשימה המדעית, תמפה החללית את המגנטיות של אזורים שונים בירח כדי להעמיק את ההבנה בכל מה שידוע לנו על היכולת של עולמות קטנים לקיים שדה מגנטי.


החתימה על חוזה השיגור בבית הנשיא בירושלים בנוכחות הנשיא ריבלין, שר המדע אקוניס ומייסדי SpaceIL צילום: אלון הדר

לפני מספר ימים חתמו סוכנות החלל האמריקאית נאס"א וסוכנות החלל הישראלית על הסכם להשתתפות בפרויקט החללית הישראלית הראשונה לירח, במסגרתו תשתתף נאס"א במשימה של עמותת SpaceIL שצפויה לשגר חללית ישראלית ראשונה לירח בחודשים הקרובים.

ההסכם נחתם בגרמניה, במהלך כנס החלל העולמי (IAC) ולרגל שבוע החלל העולמי שצוין בישראל במגוון אירועים.כחלק מההסכם, יותקן על החללית מכשיר מחזיר לייזר של נאס"א שנועד לסייע באיתור המיקום המדויק של החללית על הקרקע לאחר הנחיתה. נאס"א תאפשר ל- SpaceIL לקבל שירותי תקשורת עם החללית ואיכון לחלל העמוק באמצעות רשת אנטנות ענק של נאס"א, מה שיסייע בתקשורת של החללית עם כדור הארץ.

שר המדע אופיר אקוניס אמר כי ״שיתוף הפעולה בין ישראל לבין ארה״ב הולך ומתחזק בכל התחומים וכך גם הקשר בין נאס״א לסוכנות החלל הישראלית. ישראל גאה להיות חלק מהמסע המחודש לירח ולקדם את היכולות הטכנולוגיות שלנו - בכל מקום״.

ההסכם נחתם בעקבות ביקורו האחרון של ראש נאס"א ג'ים בריידנסטיין ביוני בישראל שבמהלכו חתם על מזכר הבנות עם סוכנות החלל הישראלית לקידום שיתוף הפעולה בין הסוכנויות ונפגש עם נציגי SpaceIl. בריידנסטיין הצהיר במהלך ביקורו שעד שנת 2025 תקים נאס"א תחנת חלל סביב הירח ובפרויקט יהיו שותפות מדינות רבות.


החתימה עם נסא''א, מימין: ד"ר תומס זורבוכן מנאס"א, ראש נאס"א ג'ים בריידנסטיין, מנהל סוכנות החלל הישראלית אבי בלסברגר, מנכ"ל ספייס איי.אל. ד"ר עידו ענתבי, צילום: משרד המדע

בריידנסטיין אמר היום על ההסכם החדש כי "אני שמח להרחיב במסגרת ההסכם שנחתם את ההתקדמות בפעילות המסחרית בסביבת הירח. שותפויות חדשניות כמו אלו הן חיוניות ככל שאנחנו מתקדמים לחזרה לירח וליצירת הזדמנויות חדשות שם".

במסגרת ההסכם שנחתם על ידי מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר לבין ראש נאס"א בריידנסטיין , ובנוכחות מנכ"ל עמותת SpaceIL ד"ר עידו ענתבי, הוסכם גם כי נאס"א תקבל גישה לנתונים שיספק מכשיר המגנומטר שמותקן על החללית. המכשיר, שפותח בשיתוף מכון וייצמן למדע, יבצע מדידות של השדה המגנטי באתר הנחיתה של החללית. כמו כן, הלוויין לחקר הירח (LRO) ששיגרה נאס"א לפני עשור וסובב כיום את הירח, ינסה לצלם את החללית הישראלית כשהיא תנחת על הירח.

מנכ"ל עמותת SpaceIL ד"ר עידו ענתבי: "כמיזם פרטי שנולד כרעיון אמיץ כנגד כל הסיכויים, זהו כבוד גדול עבורנו שנאס"א רואה בנו שחקן ראוי בזירת החלל העמוק. כולנו תקווה שהחללית שלנו היא רק הסנונית הראשונה וכי יבואו משימות חלל ואתגרים טכנולוגיים נוספים בתחום. אני מאמין שלישראל יש פוטנציאל התפתחות רב בתחום החלל, במיוחד לאור הניסיון של התעשייה האווירית, כפי שבא לידי ביטוי בשותפותם במשימת SpaceIL".