הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחלת הלישמניה: אושר היתר לירי בשפני סלע


בעקבות הנחיית השר להגנת הסביבה זאב אלקין, רשות הטבע והגנים הוציאה היתר כלל ארצי המאפשר ירי בשפני סלע - זאת למשך תקופה של עד שלוש שנים. ההיתר יאפשר ירי ולכידה במרחק של עד 500 מטר מבתי מגורים. השר להגנת הסביבה אלקין: ''ההחלטה שקיבלנו מורכבת ולא פשוטה, אך הכרחית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-10-2018



משפחת שפני סלע באזור היישוב רקפת בגליל התחתון, צילום: Hanay - נוצר ע''י מעלה היצירה -ויקיפדיה

בסיום תהליך התייעצות שקיים המשרד להגנת הסביבה עם רשות הטבע והגנים, בהתאם לסמכויותיה החוק ותקנותיו, גיבשה הרשות מתן היתר כלל ארצי המאפשר ירי בשפני הסלע, זאת למשך תקופה של עד שלוש שנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה התקבלה במסגרת הפעילות להתמודדות עם תופעת התפשטות נגיף הלישמניה ביתר יעילות, זאת בהנחיית השר להגנת הסביבה זאב אלקין.

בתחילה שקל השר אלקין לבטל את מעמדם של שפני הסלע כמין מוגן - אך לאחר התייעצות עם רשות הטבע והגנים וההתנגדות שהביעה החברה להגנת הטבע, הוא ויתר על המהלך הגורף, ופרסם את היתר הירי למשך שלוש שנים.

ההיתר הוא כללי, וכולל היתר ירי ולכידה של שפני סלע במקומות ישוב, ועד 500 מטר מהבית האחרון בו.

שפני הסלע, בעל-חיים שמעמדו מוגן בחוק, הם חיית המאגר של זבוב החול ומהווים גורם מרכזי בהתפשטות מחלת הלישמניה (שושנת יריחו). השפנים מעבירים את המחלה לבני האדם, שגורמת לפצעים קשים וצלקות בגוף במקרה של עקיצות.

רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, מדגישים כי ההיתר הכולל יאפשר קיום מנגנון פיקוח ובקרה על ירי ולכידה של שפן הסלעים וכן יאפשר לפעול באמצעות ציידים בעלי רישיונות ירי קיימים באופן מיידי. הירי ייעשה בכפוף לכל דין ובהתאם להנחיות הנדרשות. יצוין, כי ההסדר יחול גם בשטחי איו"ש, מכוח צו בדבר הגנה על הטבע.

בנוסף, ממשיך הטיפול בבתי הגידול שמבצע המשרד להגנת הסביבה בשנתיים האחרונות, בסכום של 40 מיליון שקל, שהוקצב למטרה בהחלטת ממשלה שהעביר השר להגנת הסביבה - סכום המועבר לרשויות הרלוונטיות שבשטחן נמצא מפגע, כולל הפחתה ומניעה של הגעת שפני הסלעים לישובים וסביבתם.

במסגרת פעילויות אלה, ולאחר קבלת תקציב ייעודי משלים, יוציא המשרד בקרוב קול קורא להמשך ביצוע הפעולות ברשויות להפחתת מפגעי המחלה ומחולליה.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "ההחלטה שקיבלנו מורכבת ולא פשוטה, אך הכרחית, והיא תאפשר לדלל את אוכלוסיית השפנים בשטח הישובים על מנת להגן על התושבים - ובעיקר על ילדים, שלרוב הם הנפגעים העיקריים מהמחלה. הטיפול בלישמניה כרוך בסבל רב, ולעיתים מותיר את הילדים שנדבקים במחלה מצולקים גם אחר-כך. ההנחיה החדשה כעת מצטרפת לטיפול במסלעות, בתי הגידול של השפנים, בסמוך לישובים, שהמשרד תקצב בכ-40 מיליון שקל בשנתיים החולפות ובכוונת המשרד להשקיע עוד 20 מיליון נוספים - תקציבים חסרי תקדים שהשגנו. אני מאמין שכתוצאה מהפעולות האלו, מספר הילדים שייפגעו מלישמניה יפחת"

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה להשאיר את שפן הסלעים בהגדרתו כמין מוגן. השארת ההגנה על מין זה תמנע ציד פראי ולא מידתי ושימוש בהרעלות לא חוקיות המסכנות את עולם החי כולו".

ימים ספורים לפני ההחלטה, כאשר השר אלקין עדיין שקל לבטל את מעמדם של שפני הסלע כמין מוגן, פנתה החברה להגנת הטבע לשר במכתב, בבקשה להשאיר את שפן הסלע במעמדו הנוכחי  ולהכין תכנית לאומית להתמודדות עם נזקי מחלת הלישמניה באמצעות:
1. פירוק/איטום מסלעות, המשמשות למשכן שפנים ביישובים.
2. הנחיית גופי התכנון, לתכנון נכון של קירות תמך, מסלעות ופינוי סלעים מאתרי בנייה.
3. יישום תכנית מפוקחת ומנוטרת להדברת שפני סלע באתרים מועדים לסכנת מחלת הלישמניה, בניהול וביצוע של רשות הטבע והגנים. 4. הגברת מאמצי ההסברה לשיפור התגוננות הציבור, אל מול זבוב החול".