הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאים לשר האוצר: עצור את ייבוא העגבניות מטורקיה


על רקע ביטול המכס על ייבוא עגבניות, פנו חקלאים לשר האוצר לעצור באופן מידי את המהלך. מזכיר ארגון מגדלי הירקות: ''אין מדינה בעולם שמסובבת כך את הגב לחקלאים - זו מדיניות שחייבת להיפסק מיד. הייבוא הפרוע מטורקיה עלול לגרום לקריסתם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-08-2018



עגבניות איכותיות מהנגב המערבי, צילום: מוטי אביבי

על אף שלא צפוי מחסור בעגבניות בתקופה הקרובה, משרד האוצר החליט לפתוח את השוק לייבוא עגבניות מטורקיה. גורמים בענף מאשרים שמחירי העגבניות בימים האחרונים סבירים, וכי אין כלל מחסור בשווקים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

למרות זאת, במשרד האוצר החליטו לאפשר לסוחרים לייבא עשרות טונות של עגבניות לישראל. על רקע ההחלטה, פנה מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות ויו"ר ענף הירקות במועצת הצמחים, לשר האוצר בבקשה לעצור באופן מיידי את הייבוא מטורקיה.

"זה שבועות רבים שמחירי העגבניות ברשתות ובשווקים סבירים בהחלט, כ-4-5 ש"ח לק"ג, והחקלאים מספקים את כל הביקוש של הצרכנים, כך שאין מחסור בעגבניות ואין באמת צורך בעידוד הייבוא - ובכל זאת מתבצע עתה ייבוא פרוע מתורכיה בכמויות גדולות, ייבוא שעלול למוטט מאות מגדלי ירקות".

"המצב הגיע לידי כך שהשבוע צפויות להגיע לישראל כמויות אדירות של עגבניות מטורקיה, בהיקף השווה לכל הייצור השבועי של חקלאי ישראל. ניסיון העבר מראה כי הגברת הייבוא אינה משפיעה על יוקר המחייה ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אלא רק מעלה את הרווחים של היבואנים ושל רשתות השיווק ופוגעת בחקלאות המקומית. אני קורא לשר האוצר ושר החקלאות לבטל מיד את הצו המיותר המאפשר ייבוא ללא מכס ולפצות את החקלאים על נזקיהם".

לאור זאת, מבקש יפרח משר האוצר ח"כ משה כחלון לבחון מתן סיוע חירום למגדלי העגבניות, שנפגעים מהמצב באופן אנוש שעלול להיות בלתי הפיך, ולהקים מיד קרן סיוע של כ-20 מיליון ש"ח כדי לסייע למגדלי העגבניות שנפגעו מהמהלך הלא מוצדק ולפצות אותם על הנזקים שנגרמו להם.

יפרח גם מציין במכתבו את העוול שנגרם לחקלאים בשטחי העימות, המאויימים ביטחונית מידי יום בחודשים האחרונים: "רוב שדות העגבניות נמצאים בנגב המערבי ובמושבי עוטף עזה. החקלאים הכינו ושמרו על השדות 'תחת אש' תרתי משמע חודשים רבים, תוך התמודדות עם תנאים לא קלים ואיום מתמיד. עתה, כשהם בניבה מלאה לקראת חגי תשרי, מתבצע ייבוא זול ללא מכס שממוטט את השוק. אין מדינה בעולם שמסובבת כך את הגב לחקלאים - זו מדיניות שחייבת להיפסק מיד".

ענף העגבניות בישראל: מדי שנה משווקות בישראל כ-180 אלף טון עגבניות טריות מתוכם כ-20 אלף טון עגבניות שרי. העגבניות משווקות לאורך כל השנה, וצריכתן מהווה כ-15% מסך צריכת הירקות הטריים.

בישראל ישנם כ-500 מגדלי עגבניות, כאשר אזורי הגידול העיקריים הם חבל אשכול, שדות נגב ורמת נגב. היקף שטחי הגידול – כ-17 אלף דונם, רובם בתי צמיחה (חממות ובתי רשת).

צריכת העגבניות לנפש בישראל הינה כ-25 ק"ג לשנה, וההוצאה השנתית לתצרוכת עגבניות מוערכת בכ-100 ₪ לנפש (מתוך סה"כ הוצאה שנתית של 800 ₪ לנפש על ירקות טריים). בנוסף לעגבניות הטריות, משווקות כ-180,000 טון עגבניות לתעשייה, מהם 140,000 טון לשוק המקומי והיתר לייצוא. רוב גידול העגבניות לתעשייה מרוכז בצפון הארץ - עמק בית שאן, עמק חרוד, עמק יזרעאל והחולה.