הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזור תעשייה ובילויים ענק ועתיק נחשף בגדרה


בתל קטרה שמצפון לגדרה, התגלה בית יוצר לקנקנים מהמאה ה-3 לספירה, שפעל ברצף במשך 600 שנה וגם ייצא קנקנים רבים לחו''ל. תגלית נדירה ומרתקת לא פחות - חדר משחקים, ששימש כנראה להפוגה משגרת העבודה. במתחם פעלו גם בתי מרחץ, שחלקם רוצף פסיפס צבעוני

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-08-2018



צילום: EYECON, באדיבות רשות העתיקות

אזור תעשייה ובילויים עתיק, ענק ומסקרן, נחשף לאחרונה בתל קטרה שמצפון לגדרה. במקום פעל במשך 600 שנה ברצף בית יוצר של קנקנים מסוג המכונה 'קנקן עזה', בין המאות 7-3 לספירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

תגלית נדירה ומרתקת לא פחות, המעוררת את סקרנות הארכיאולוגים, הוא חדר ובו לוחות משחק חרוטים בסלע, ומתחם של 20 בריכות חמות וקרות שנבנו במקום.

החפירה הארכיאולוגית רחבת ההיקף של רשות העתיקות נערכה בשנה וחצי האחרונות בשיתוף עם בני נוער, זאת במסגרת הקמת שכונה חדשה בגדרה בשוליו של התל העתיק, ביוזמה ובמימון של רשות מקרקעי ישראל.


תל קטרה, אתר החפירה מצפון לגדרה, צילום: יצחק מרמשלטיין - רשות העתיקות

בית היוצר פעל ברציפות במשך כ-600 שנה וייצר לכל אורך השנים את אותו מוצר – קנקני אחסון מסוג המכונה קנקן עזה, שייעודם העיקרי היה אחסון יין – תעשייה שפרחה בארץ בתקופה זו ויצאה מאות קנקנים לחו"ל, כך לדברי אלה נגורסקי ותמר חרפ"ק, מנהלות החפירה מטעם רשות העתיקות.


סטודנטיות חושפות את ערימות החרסים של יותר מ-100,000 קנקנים פגומים. צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

לדברי החוקרות, הייצור הרצוף עשוי להצביע על כך שהעסק עבר במשפחה מדור לדור. ''לא אחת ניכרים על הכלים טביעות אצבע של הקדרים - דרישת שלום מרגשת מאוד, שמקרבת אותנו לאנשים שחיו כאן וייצרו במו ידיהם את הכלים לפני מאות ואלפי שנים. בחישוב גס, נזרקו באתר כ-100,000 קנקנים, שמטעמים שונים הוגדרו כפסולת ולא הוצאו למכירה".


לוחות המשחק בחדר המשחקים, צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

תגלית נדירה ומפתיעה במיוחד באתר, הייתה חדר ששימש למשחקים. "אנשים הם אנשים, והארכיאולוגיה מזכירה שאנחנו לא ממציאים את הגלגל. ממש כמו שגוגל הקימו מרחב משחק במקום העבודה, כך גם כאן – גילינו חדר משחקים ששימש, אולי, להפוגה של העובדים משגרת העבודה התובענית''.


חדר המשחקים, צילום: אסף פרץ - רשות העתיקות


טביעות האצבע של הקדרים שהידקו את הידיות לכד לפני כ-1500 שנים, צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

''מצאנו ארבעה לוחות משחק - שניים -נמנים על משפחת משחקי המנקלה, שמשוחקים באזורינו ובכלל למן המאה חמישית, דוגמתם ניתן למצוא גם היום בכל חנות משחקים, ושני לוחות של משחק הנמנים על משפחת משחקי "השש-בש". במרכז החדר נמצאה אבן משחק נוספת גדולה.

הלוחות נמצאו במעין מחסן, אשר לידו הוצב ספסל נמוך לישיבה. בחלק אחר של החדר נחשף מן "ארון" ובו נמצאו קעריות וכוסות זכוכית אשר שימשו, ככל הנראה, את באי החדר.'' אומרות החוקרות.


לוחות המשחק בחדר המשחקים, צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

בחפירה הגדולה נחשפו גם מבנים ומתקנים מתקופות מגוונות. לאחרונה נחשפו חלקים של שני בתי מרחץ מרשימים מהתקופה הביזנטית, שכללו תנור גדול ורצפת פסיפס צבעונית מעוטרת, שהותקנו בה מתקני מים. בנוסף, נמצאה באתר מערכת מסקרנת של כ-20 בריכות, אשר נראה כי תוכננה ברמה ציבורית, אך שימושה לא ברור.


הבריכה הביזנטית ומערכת תעלות המים, צילום: יצחק מרמלשטיין - רשות העתיקות

בחפירה הנרחבת השתתפו, לצד הפועלים, גם מאות בני נוער ממכינות קדם צבאיות ומבתי ספר. זאת, כחלק מפרויקט ההנחלה אותו מובילה רשות העתיקות, שמטרתו לקרב את צעירי ישראל למורשת ולעתיקות הארץ.


החפירה הגדולה בגדרה. צילום: יולי שוורץ - דוברת רשות העתיקות