הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל - שותפה מובילה בקידום תעשיית שמן הזית העולמית


ישראל נחשבת לבעלת מעמד משמעותי במועצה הבין-לאומית לשמן הזית, למרות שחלקה בייצוא וביצור העולמי קטן למדי. ד''ר נעלי: ''על אף גודלנו ביחס למדינות האחרות ולמרות שחלק מהמדינות החברות בארגון, לרבות איראן וסוריה, אינן אוהדות אותנו, אנחנו פעילים במועצה מאוד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-08-2018



צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

חלקה של ישראל בייצור וביצוא העולמי אומנם קטן למדי, אך למרות זאת היא בעלת מעמד משמעותי במועצה הבינלאומית לשמן הזית. בסוף חודש יוני השתתף ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, בישיבת מועצת הזית הבינלאומית (The International Olive Council) שהתקיימה בבואנוס איירס שבארגנטינה, ועסקה במספר נושאים משמעותיים בתחום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בישיבה הוצגו נתונים לגבי העלייה בצריכה ובייצור של שמן הזית בעולם, כמו גם נתונים אודות החדירה לשווקים חדשים במזרח, כמו יפן, וסין, שנחשפים לשמן הזית ומתחילים לצרוך אותו בכמויות הולכות וגדלות.

מנתונים עולמיים עדכניים שהוצגו, עולה כי חלק משמעותי משמן הזית המיוצר במדינות החברות בארגון, כדוגמת איראן, טורקיה ולוב, משווק דרך מדינות אירופה כשמן אירופאי. איטליה, למשל, מייצאת כמויות שמן גדולות מהכמות שהיא מייצרת. הדבר מתאפשר, ככל הנראה, על ידי מעבר של שמנים מארצות אחרות לאיטליה ויצואם כשמן איטלקי.

נושא נוסף שעלה בישיבה על ידי מספר נציגים הוא התמיכות/סובסידיות המשמעותיות שמעניק האיחוד האירופאי לשמן הזית המיוצר בתחומו. כמו-כן הוצגו ולובנו סוגיות בתחום התקינה, המאבק בזיופים ובתחום הסחר הבינ"ל בשמן זית.


ד''ר עדי נעלי - מנהל ענף הזית וסגן יו''ר המועצה הבינלאומית, צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

ד"ר עדי נעלי, הנציג הישראלי במועצה הבינלאומית שמונה לאחרונה לסגן יו"ר המועצה, עדכן על כך שבישראל נכנס לתוקף התקן המשודרג לשמן זית הנצמד באופן מלא לתקן ה- IOC.

"לישראל, כאחת ממייסדות הארגון, מעמד משמעותי במועצה הבינלאומית'' אומר נעלי. ''זאת, על אף גודלנו המצומצם ביחס למדינות האחרות ולמרות שחלק מהמדינות החברות בארגון, לרבות איראן וסוריה, אינן אוהדות אותנו, אנחנו פעילים מאוד בארגון, ולחברות בו יש משמעות מקצועית רבה עבורנו; זה פורום בו ניתן להחליף רעיונות מקצועיים ודרכי פעולה, להתעדכן על מחקרים שהתקיימו במדינות אחרות, לרכוש ידע אותו אנו מעבירים למגדלים ולהמשיך להתקדם ולהוביל בייצור שמן זית ישראלי בריא, טרי ואיכותי עבור הצרכנים".

מועצת הזית הבינלאומית נחשבת לארגון הבינ"ל החשוב ביותר בענף הזית, השואב את כוחו מהאו"ם ונחשב למקור הידע המרכזי ולסמכות העולמית בתחום שמן הזית. מלבד מדינות האיחוד האירופאי, ומדינות נוספות כגון ארגנטינה, אורוגוואי וטורקיה, חברות בארגון גם מדינות צפון אפריקה והמזרח התיכון, ביניהן גם עיראק, איראן, סוריה ולבנון שלא נמנות על אוהדינו, מה שמדגיש ביתר שאת את החשיבות הבינ"ל הרבה של ישראל בארגון ואת הבחירה בד"ר נעלי לתפקיד סגן יו"ר הארגון.