הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זהירות: דגים מסוכנים


מפקחי משרד החקלאות חשפו בחנויות במרכז הארץ, שני מקרים של החזקת דגים מסוכנים מאוד, ביניהם דג ערפד ודג ארפימיא שגודלו יכול להגיע ל-3 מטרים. דגים אימתניים אלה מהווים סכנה גם לאוכלוסיית הדגים המקומית וגם לבני אדם. החשוד בשני המקרים הוא יבואן דגי נוי מהמרכז

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2018



דג ערפד, צילום: נועם ורנר - באדיבות משרד החקלאות

דגים טורפים ומסוכנים מאוד, האסורים לייבוא והחזקה, התגלו במהלך הימים האחרונים על-ידי מפקחי השירותים הווטרינריים ומפקחי אגף הדיג של משרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

החשוד בשני המקרים הוא יבואן דגי נוי במרכז הארץ. הדגים הועברו לבדיקות וכנגד החשוד צפויה להיפתח חקירה.

המקרה הראשון אירע במהלך בדיקה בנתב"ג, בה נתפסו עשרות ארגזי דגים אשר הכילו כ-40 דגים מסוג "ערפד" (Payara). דג הערפד הוא דג שמקורו באמזונס שבדרום אמריקה, ומכונה כך בשל שיני הערפד בפיו. צבע גופו כסוף-אפור והוא יכול להגיע לגודל 118 ס"מ ולמשקל של עד 40 ק"ג. הדג בעל לסת חזקה ויש לו שיניים חדות במיוחד (12 ניבים), אשר מגיעות בבגרותו לגודל של 6-4 ס"מ. הדג נחשב תוקפני במיוחד הן כלפי דגים והן כלפי בני אדם. הוא ניזון מאוכל בשרי חי, ולכן מאיים על אוכלוסיית הדגים המקומיים.

במקרה השני, במהלך ביקורת שגרתית בחנויות יבואני דגי נוי באזור המרכז, נתגלו שני מיני דגים האסורים להחזקה - דג ארפימיא (arapaima gigas) שמוצאו באמזונס. הדג יכול להגיע לאורך של יותר מ-3 מטרים ולמשקל של מעל 200 ק"ג.דג הארפימיא מסוגל לחיות במים כמעט חסרי חמצן, ומכאן הייחוד שלו.


דג ערפד, צילום: נועם ורנר - באדיבות משרד החקלאות

דג נוסף שהתגלה, הוא טיגריס גולייתי (hydrocynus goliath), הנחשב לטורף על ומוצאו בנהרות אגן הקונגו. אורכו יכול להגיע עד מטר וחצי ולמשקל של עד 60 ק"ג. הדג מאופיין בראש גדול, לסתות בולטות ושיניים בעלי חריצים שונים. בעל החנות הינו יבואן הדגים שניסה להבריח את דגי הערפד.

במשרד החקלאות מבהירים, כי הדגים מהווים סכנה אקולוגית, שכן הם בולעים דגים ויצורים ימיים אחרים ובכך מאיימים על אוכלוסיית הדגים המקומית, במיוחד על דגי מים מתוקים. בנוסף לכך, הדגים מהווים סכנה כלפי בני האדם.

''המשרד רואה בחומרה יבוא, אחזקה וסחר של מיני דגים אסורים העלולים לפגוע באדם ובסביבה. לשם כך, קודמו שורת תקנות חדשות הנוגעות ביבוא והחזקת דגים, אשר נכנסו לתוקפם במהלך שנת 2017, ונאכפות בימים אלו. בין היתר, התקנות אוסרות על אחזקה וסחר של עשרות מיני דגים''.

המשרד קורא לאזרחים הנתקלים בדגים חשודים לפנות לטלפון: 9432* אולמייל.