הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בטרומית: לאפשר תובענות אזרחיות בגין פגיעה בערכי טבע מוגנים


הכנסת אישרה בהצבעה טרומית הצעת חוק לפי פגיעה בערכי טבע מוגנים תוגדר כ''מפגע סביבתי', מה שיאפשר הגשתן של תובענות אזרחיות. ח''כ פלסקוב: ''פגיעות בטבע בישראל הפכו להיות דבר שבשגרה ואנחנו חייבים לשים לזה סוף. מטרת ההצעה היא להרתיע באופן משמעותי גופים שגרמו לנזק לסביבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-07-2018



האסון בנחל אשלים. צילום: עודד נצר - המשרד להגנת הסביבה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק המבקשת להגדיר פגיעה בערכי טבע מוגנים ופגיעה בשטחים מוגנים, כ"מפגע סביבתי", על מנת להרתיע גופים שגרמו לנזק לסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההצעה שנוסחה מיד לאחר האסון בנחל אשלים, הינה יוזמה של החברה להגנת הטבע והוגשה ע"י חברי הכנסת טלי פלוסקוב, יעל כהן פארן ודב חנין, אליהם הצטרפו עוד כ-70 חברי כנסת.

"האסון הזה נולד מהאסון האקולוגי בנחל אשלים, כשבעלי חיים רבים נספו כמו גם צמחייה רבה, והנחל צפוי להישאר סגור עוד שנים'' אמרה חברת הכנסת ח"כ פלסקוב. ''פגיעות בטבע בישראל הפכו להיות דבר שבשגרה ואנחנו חייבים לשים לזה סוף. מטרת ההצעה היא להרתיע באופן משמעותי גופים שגרמו לנזק לסביבה."

הצעת החוק מבקשת להגדיר פגיעה בערכי טבע מוגנים ופגיעה בשטחים מוגנים כ"מפגע סביבתי", דבר שיאפשר הגשתן של תובענות אזרחיות בגין פגיעות בבתי גידול טבעיים ובמיני בעלי חיים וצומח, שהם קניין הציבור, במקרים מסוימים, וכן להסמיך את ביהמ"ש הדן בתביעה כאמור לחייב את הנתבע לשלם סכומים נוספים בשל המפגע הסביבתי שהוא אחראי לגרימתו אם מצא שלא ניתן עוד לתקן את המעוות. לבסוף, מוצע לקבוע כי הסכומים שישולמו ייועדו למטרות של שמירת טבע, ובכלל זה שיקום של בתי גידול שנפגעו והשבה של מיני חי וצומח לטבע, חינוך ומחקר יישומי.

בדברי ההסבר נכתב: ''אכיפה אזרחית של דברי חקיקה משלימה את פעילות המדינה בתחומים בהם הרשויות סובלות ממחסור באמצעי בקרה ופיקוח, בכוח אדם מתאים או בתקציב. אכיפה אזרחית מובילה גם ליעילות כלכלית בכך שהיא מקדמת את יישומו של העיקרון לפיו "המזהם משלם" ובכך יוצרת גם הרתעה חברתית להימנע מפגיעות סביבתיות (במעשה או במחדל) שביסודן תמריץ כלכלי''.

''אירועים של פגיעה בסביבה הטבעית – כדוגמת זרימת נפט גולמי לשטח שמורת עברונה מצינור קצא"א שהיה בתיקון או זרימתם של שפכים חומציים לנחל אשלים ממאגר תעשייתי שדופנו נפרצה – הצביעו על חוסרים ביכולתו של הציבור להגן על סביבתו ולתבוע את עלבונה מידיהם של הפוגעים בה. החוק למניעת מפגעים סביבתיים, אינו מגדיר פגיעה בערכי טבע או בשטחים טבעיים כ"מפגע סביבתי" ולכן אזרחים וגופים אזרחיים וציבוריים לא יכולים להגיש תובענה בגינה. הצעת החוק נועדה לתקן מצב זה''.

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "לא נאפשר להקל ראש באוצרות הטבע, במסלולי הטיול והתיירות והנופים הנפלאים שלנו. הצעת החוק תאפשר לתבוע את המזהמים ולחייבם בתשלום עבור הנזק שגרמו. מדובר פה בעניין שנוגע לכולנו ואני שמחה לראות את התמיכה הגורפת, מכל סיעות הכנסת".

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע: "תנאיה הייחודיים של מדינת ישראל – צפיפות גוברת והולכת, וצרכי פיתוח גדולים, בצד מגוון ביולוגי עשיר ועתיר ערכי חי וצומח – מעמידים אתגר גדול לשמירת הטבע בה. אכיפה אזרחית יעילה, היא אחד האמצעים החיוניים להשגתם של יעדי שמירת הטבע שהציבה בפניה ישראל. את הליקויים העקרוניים בחקיקה הקיימת, יש לתקן באופן מיידי, כדי להשלים את מסגרת האכיפה הסביבתית האזרחית, לתועלת הסביבה והאדם בישראל".

בהצעה תמכו 33 חברי כנסת, ללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה. בהמשך יחזור החוק לוועדת השרים לחקיקה, לצורך הכנה לקריאה שנייה ושלישית.