הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות: ההחלטה על ביטול הובלת המקנה מחו''ל אינה מידתית ותפגע בצרכנים


לדברי השר אריאל, שהגיש ערר נגד ההחלטה להוריד בהדרגה את המשלוחים מחו''ל, המהלך אף יוביל לעלייה במחירי הבשר בעשרות אחוזים. ''אנו עוקבים באדיקות אחר צריכת הבשר בישראל ועדים בשנה האחרונה לגידול בצריכתו. לאחרונה אישרנו את ייבוא הבשר המצונן על מנת לצמצם את יבוא המקנה לארץ''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-07-2018



תחנת ההסגר באילת, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

שר החקלאות אורי אריאל, הגיש אתמול (ד') ערר על הצעת החוק צער בעלי חיים (תיקון-איסור משלוחים חיים לשחיטה) של ח"כ מיקי זוהר, שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון השבוע.

יש לציין, כי בשנה האחרונה משרד החקלאות קידם שתי רפורמות שנועדו לצמצמם את המשלוחים החיים של בעלי החיים לישראל. האחת, פתיחת מכסות ייבוא בשר טרי בכמויות גדולות ממדינות באירופה, כדוגמת פולין ואירלנד, אשר בעקבותיה, לדברי המשרד, הייתה ירידה במספר המשלוחים מיעדים רחוקים, כדוגמת אוסטרליה.

הרפורמה השנייה היא הארכת תוקף חיי המדף המקסימאליים של בשר מצונן שנשמר בוואקום, מ- 45 ימים ל- 85 יום, ובכך נפתחה ההזדמנות עבור מדינות, כדוגמת ארה"ב, ברזיל, ארגנטינה ואוסטרליה לייבוא בשר מצונן אל ישראל, אשר עד היום התאפשר רק באמצעות הובלה ימית ובשר קפוא בלבד. זאת בשל מגבלות חיי המדף הקצרים שהיו.

בערר שהגיש שר החקלאות אריאל נכתב כי ''בכל העולם המערבי והמודרני, וישראל כחלק ממנו, מתבצעות העברות בקר ממדינות שונות בעולם כדבר שבשגרה, וישנם נהלים ונורמות ברורות להקפדה על רווחתם, ואילו היה מדובר בעבירה על נהלים אלו, הרי ברור לכל בר דעת כי המציאות הזו לא הייתה נוהגת כיום, בכל מדינות העולם המערבי''.

"ביטול הובלת המקנה אינה החלטה מידתית שתוביל לעלייה במחירי הבשר בעשרות אחוזים'' אומר אריאל. ''בנוסף, תוביל לפיטורין במעגל ראשון לאזרחים ישראלים רבים. לאורך כל הדרך, עומדים לנגד ענינו שני אינטרסים ברורים מחד גיסא, הורדת יוקר המחיה ומאידך גיסא, צמצום ייבוא המקנה לארץ ושמירה על רווחת בעלי החיים. אנו עוקבים באדיקות אחר צריכת הבשר בישראל ובשנה האחרונה אני עדים לגידול בצריכת הבשר - ישראלים אוהבים בשר! לכן, מהלך שכזה יפגע באזרחים רבים. לאחרונה אישרנו את ייבוא הבשר המצונן על מנת לצמצם את יבוא המקנה לארץ''.

בחקיקה ישנם מספר חסרונות בולטים:
ראשית, החקיקה פוגעת בצרכני הבשר הישראלים. לא ניתן לגדל בארץ את כלל הביקוש לצריכת הבשר, בשוק המקומי. הדבר נובע מכך שדרושים שטחים הגדולים משטח המדינה, על מנת לגדל את המזון לאותם בעלי החיים. משכך, מייבאים היום ארצה כ- 85% מצריכת הבשר.

אספקת הבשר המקומית בישראל מבוססת על כ-15% ייצור מקומי, והשאר מייבוא, באופנים שונים – בשר קפוא, בשר טרי, ועגלים חיים.
מטרת משרד החקלאות, להגדיל כל העת את היקפי יבוא הבשר השחוט (מצונן וקפוא) מחו"ל, על חשבון ייבוא העגלים באוניות.

שנית, פגיעה נוספת בצרכנים והעלאת יוקר המחיה
במידה ויופסק יבוא הבשר מחוץ לארץ מחירי הבשר ירקיעו לשחקים, ולא יהיה בנמצא מספיק בשר לאזרחי מדינת ישראל. במסגרת החלטת הממשלה מס' 1584, ממאי 2014, אשר שמה לה למטרה להוזיל את יוקר המחייה, הוחלט, בין היתר, להפחית את העלות של בשר טרי באמצעות מתן פטור ממכס על ייבוא עגלים והגדלת המכסות לייבוא בשר מצונן. נכון לעת הזו, הפסקת יבוא בעלי חיים משמעה, כאמור, פגיעה דרמטית בצרכנים המבקשים לצרוך בשר טרי. ההערכה היא שמרביתם לא יוכלו כלל לצורכו ומיעוטם יצרכו אותו במחיר גבוה מאד על רקע ההיצע הנמוך של בשר טרי והביקוש הגבוה לו.

שלישית, פגיעה בחקלאים ובעובדים בתעשייה
חקלאים אשר משלח ידם הוא פיטום של עגלים אשר מגיעים לשחיטה בישראל, ביטול הייבוא של עגלים יביא בהכרח לפגיעה במשקים החקלאיים הללו. בנוסף, בבתי המטבחיים ישנם עובדים רבים. הפסקת הובלת המקנה תוביל לאיבוד פרנסה של משפחות רבות במעגל הראשון.

ואחרון, פגיעה ביחסי סחר חוץ של מדינת ישראל
מניעת יבוא בקר באוניות היא הפרה בוטה של הסכמי סחר בינלאומיים שישראל מחוייבת אליהם. על כן, מכיוון שלאוסטרליה ולאיחוד האירופי רגולציה לעניין תנאים לאישור יצוא והובלת בעלי חיים, ששמירה על רווחתם היא בין מטרותיה המרכזיות, והיא מבוססת בין היתר על המלצות ארגונים וגופים בינלאומיים, לכן על משרדי החוץ והכלכלה לתת את הדעת על ההשפעות ביחסי המסחר של ישראל עם מדינות המקור והפרות ההסכמים, כאמור.

''משרד החקלאות ושר החקלאות אריאל, רואים תמיד לנגד עיניהם את החשיבות בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, ופועלים לייעול והרחבת האכיפה והחקיקה הקיימת בנושא. במסגרת התיקון האחרון לחוק צער בעלי חיים אף הוביל השר לכך שתקבע סמכות להתקין תקנות בנושא שמירה על רווחתם של בעלי חיים בעת ייבוא וייצוא בעלי חיים באוניות ומטוסים. בנוסף הנחה אריאל, את הגורמים המקצועיים במשרדו לקדם כתיבת תקנות שיכללו גם הוראות בעניין הובלה ימית ואווירית של בעלי חיים, למען שמירה על רווחתם''.

''במקביל לחקיקה הקיימת בנושא הובלת בעלי חיים, ממשיך המשרד בפעילות הפיקוח על שמירת רווחתם של בעלי החיים המיובאים בזמן פריקתם מכלי השייט והובלתם בישראל. בנוסף, ייבוא של הבשר מצונן והטרי יוביל לצמצום משמעותי של הובלת מקנה. אך כיום, הסתמכות על ייבוא כזה בלבד, אינה עונה לבקשות הצרכנים הישראלים''.

הצעת החוק, שמוביל ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), ושאושרה השבוע כאמור בוועדת השרים לחקיקה, מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה עד להפסקתו בתוך 3 שנים. ההצעה קובעת כי ב-2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שיובאו ב-2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר, שייקבע ע"י שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק.

להצעת החוק הצטרפו שורה ארוכה של חברי כנסת מימין ומשאל והיא נוסחה בשיתוף פעולה עם עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות. "בעלי-החיים מיובאים מאוסטרליה ומאירופה, במסעות ימיים ממושכים, שעשויים להימשך שבועות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "במהלך המסע בעלי-החיים מוחזקים בצפיפות קשה, מתבוססים בצואתם, וסובלים מעומסי חום, מטלטלות הדרך ומפגיעות קשות נוספות. רבים מהם חולים ורבים אינם שורדים. מומחים וגופים מקצועיים בארץ ובעולם שותפים כולם לעמדה לפיה יש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי-חיים חיים, לקצר את משכי ההובלה ככל הניתן ולהמיר משלוחים חיים בסחר בבשר".

השבוע פרסם גם ראש הממשלה הודעת תמיכה בהצעת החוק: "אישרנו בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק לעצירת המשלוחים החיים לישראל. חובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים."

מהעמותות 'אנונימוס לזכויות בעלי חיים' ו'תנו לחיות לחיות' נמסר היום בתגובה לערר של שר החקלאות: "השר אורי אריאל, הממונה על חוק צער בעלי-חיים, מועל בתפקידו ובמקום להגן על בעלי החיים, משרת את האינטרסים של התאגידים שמרוויחים מההתעללות. השר אריאל בחר לצאת כנגד עמדת ראש הממשלה והציבור הרחב, שחומלים על בעלי החיים ורוצים לראות את הסוף של המשלוחים החיים. שישים רבנים יצאו בגילו דעת נגד המשלוחים החיים, מאות משפטנים קראו להפסקת ההתעללות, סקר חשף ש-86% מהציבור תומך בהצעות החוק להפסקת המשלוחים החיים, אליהן הצטרפו 28 ח"כים – כמעט מכל סיעות הבית. אנו חוזרים ומברכים את ראש הממשלה על תמיכתו בהצעת החוק ומחויבותו להגנת בעלי החיים, ובוטחים בו שיפעל לדחיית הערר ולהשלמת הליך החקיקה".

מטעמו של מיקי זוהר, שהגיש את הצעת החוק, נמסר: "ראש הממשלה וועדת השרים אמרו את דברם והביעו תמיכה חד-משמעית בהצעת החוק ערכית וחשובה זו. זה מצער ומקומם שדווקא השר הממונה על הגנת בעלי החיים מנסה לטרפד מהלך שיכול למנוע סבל קשה ממאות אלפי בעלי-חיים בשנה. הגיעה העת לעצור את הצער הרב אותו בעלי החיים חווים בדרך ארצה לקראת שחיטתם, ובכוונתי לפעול בנחישות על מנת להשלים את הליך החקיקה".