הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק: להתיר למשתלות בשטחים שיעודם חקלאי לעבוד בשבתות


במשך עשרות שנים נהגו משתלות רבות לפעול בשבתות, ובכך היוו חלק משמעותי מתרבות הפנאי של אזרחי ישראל, אך בשנתיים האחרונות המצב השתנה כשהוטלו עליהן קנסות כבדים. הצעת החוק מבקשת להחריג מהאיסור את המשתלות בשטחים שייעודם חקלאי, המספקות מידע מקצועי לציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2018



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

סופי השבוע בכלל ושבתות בפרט היו עד לפני שנתיים ימים עמוסים במשתלות רבות - למרות שעל פי חוק, אסור היה להן גם אז להעסיק עובדים יהודים. לאחר כניסת שר הכלכלה לשעבר אריה דרעי, הן החלו לספוג קנסות כבדים, ובשל כך סגרו את שעריהן לקהל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

רק לאחרונה פורסם, כי משתלה ביישוב כרם מהר"ל שבכרמל, הודיעה שתפסיק לפעול בשבתות. זאת לאחר שמשרד העבודה והרווחה איים עליה בקנס של חצי מיליון שקלים. שנה לפני כן, נאלצה משתלה אחרת במושב סתריה שבשפלה לסגור את שעריה בשבת בשל איום בקנס של 320 אלף שקלים.

ביום ראשון הקרוב, תעלה בוועדת השרים לענייני חקיקה, הצעת חוק של יו"ר השדולה החקלאית בכנסת חה"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), בנושא החרגת משתלות הנמצאות בשטחים שייעודם חקלאי מחוק שעות העבודה והמנוחה.

במדינת ישראל קיימות מאות משתלות בהן מגדלים עצים, פרחים, שיחים ושאר צמחים, והן מוכרות את תוצרתן לציבור. במשך עשרות שנים נהגו משתלות רבות לפעול גם ביום המנוחה השבועי, ובכך היוו חלק משמעותי מתרבות הפנאי של אזרחי ישראל.

המשתלות משמשות כמקום אליו מגיעים הורים וילדיהם לא רק לרכישת צמחים, אלא גם כחלק מבילוי וחוויה משפחתית בחיק צמחיה פורחת.

בשנים האחרונות החלו פקחי יחידת האכיפה במשרד העבודה והרווחה לאכוף את הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה על משתלות הפתוחות ביום השבת, כלומר, לאסור על עובדים יהודים ועל בעלי משתלות יהודים לעבוד במשתלה בשבת.

פעולות אכיפה אלה משמעותן שמי שיימצא שהעסיק עובד יהודי בשבת צפוי לקנס כספי עצום. בשל כך, נאלצו בעלי משתלות מסוימות לסגור את המשתלה בשבת, שהוא יום המהווה נדבך עיקרי בפרנסתן, או להעסיק בשבת פועלים שאינם יהודים ולמעשה לפטר פועלים יהודים, והכול בכדי לשרוד כלכלית.

פעולות אכיפה אלה מאיימות על קיומו של ענף המשתלות במתכונתו הקיימת, שכן המדובר בענף של עסקים שהם ברובם משפחתיים.

בדיקת המצב במדינות אירופה מעלה שברובן אין איסור על פתיחת עסקים מסוג משתלות ביום ראשון, וגם במדינות בהן יש איסור כללי על פתיחת עסקים ביום ראשון – ברובן קיים חריג לגבי משתלות המאפשר את פעילותן ביום המנוחה.

הצעת החוק של חה''כ איתן ברושי מבקשת להחריג מתחולת האיסור על עבודה ביום המנוחה השבועי, שבחוק שעות עבודה ומנוחה, משתלות הנמצאות בשטחים שייעודם חקלאי, והן מספקות מידע מקצועי חיוני וללא תמורה לציבור בכל הנוגע לגידול צמחים.