הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברה שסיפקה ציוד חקלאי באיחור, תפצה את המזמין ב-188,000 ₪


בית המשפט קיבל את עמדת החקלאי, לפיה הרשתות לבתי הגידול לא סופקו לו בזמן, בהתאם להתחייבותה של החברה. בשל כך שתילי העגבניות נשתלו במועד מאוחר יותר, מה שגרם לאובדן של סבבי יבול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-06-2018



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בית המשפט השלום בת''א הכריע לאחרונה בסכסוך כספי בין חקלאי לחברה הציבורית עמיר שיווק, המשקף את תנאי הלחץ שחקלאים רבים עומדים בהם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

החקלאי ממושב תלמי אליהו פנה לחברת עמיר והזמין רשתות לכיסוי בתי גידול לעגבניות אורגניות. לטענתו, חברת עמיר התחייבה לאספקה מיידית, וכך אף נכתב על גבי ההזמנה, והוסכם בין הצדדים כי הציוד יסופק במלואו תוך 10-14 ימים.

יש לציין, כי חלון הזמן לשתילה קטן - ובפרט כשמדובר בגידול אורגני, ולכן איחור במועדים יגרום לשתילה מאוחרת של השתילים, מה שיביא לאובדן יבול ונזק כלכלי ולהשפיע על החקלאי לאורך שנים.

בשל העובדה שבגידולים אורגניים במיוחד, ישנה חשיבות להשלמת חיפוי כל בית הגידול טרם השתילה, הייתה חשיבות מהותית לעמידת חברת עמיר במועדי ואופן אספקת הרשתות והתאמה בין מועדי אספקת רשתות לבין מועדי קליטת השתילים בבתי הגידול - ומכאן נגזר גם מועד ההזמנה של השתילים מהמשתלות.

בית המשפט קיבל את עמדת ב״כ החקלאי, עו״ד אייל סודאי ממשרד חיימסון סודאי, המתמחים בדיני המגזר החקלאי, לפיה ההזמנה לא סופקה לו בהתאם להתחייבותה של עמיר, וכמו כן סופקה בחלקים ומעבר למועדים המוסכמים - ובשל כך השתילים נשתלו במועד מאוחר יותר מזה שהיה מיועד לכך, דבר שהוביל לאובדן של סבבי יבול.

עמדת החקלאי התקבלה לעניין זה ובמהלך המשפט הוברר כי למרות שההזמנה נעשתה מבעוד מועד, הרי שההוראה הספציפית למתפרה של עמיר לבצע את ההזמנה בהקדם ובדחיפות, נעשתה לאחר המועד שהיה מיועד לאספקה ורק כשבוע טרם המועד שסופקה בפועל בחלקים.

עם זאת בית המשפט חייב את החקלאי בתשלום עבור הרשתות אשר קיבל, ואף קבע שלחקלאי יש רשלנות תורמת משום שהיה עליו לעמוד על ציון מפורש של מועד האספקה על גבי ההזמנה, ולמעשה לא להסתפק בעובדה שבהתאם להסכמה שבין הצדדים נכתב על ההזמנה מיידי.

סופו של דבר, ביהמ''ש קבע כי עמיר תפצה את החקלאי בסכום של 188,000 ₪, הוצאות משפט ושכט עו״ד בשעור של 15%.