הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר לקריאה ראשונה: תוספת הטבות מס לישובים סמוכי גדר בצפון


במסגרת שיפור המתווה נקבע בין השאר, כי יכללו ישובים זכאים בהם עד 85,000 תושבים תחת 75 אלף כיום, ותורחבנה ההטבות לישובים סמוכי גדר בצפון. יו''ר ועדת הכספים משה גפני דחה את טענות האוצר כי עלות החוק חרגה מהמתוכנן: ''אם שר האוצר רוצה לחזור בו אני מבקש לשמוע זאת ממנו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-06-2018



צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכספים אישרה אתמול (ד') לקריאה ראשונה, את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות המס) של חברי הכנסת משה גפני, מכלוף מיקי זוהר, יפעת שאשא ביטון, רועי פולקמן, עודד פורר ויצחק וקנין, במסגרתה נקבעו מספר תיקונים שמטרתם לדייק ולמטב את אופן קביעת הטבות מס הכנסה לישובים הזכאים להן בקרב יישובי הצפון והדרום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר הוועדה, חה''כ משה גפני ציין בפתח הדיון: "בחנו את חוק הטבות המס כמה פעמים לאחר חקיקתו, וכך היום אנחנו מביאים תיקונים במטרה למנוע עוולות. כזכור חוקקנו את החוק אחרי שנים רבות שלא נגעו בנושא הזה והחוק עמד להיפסל בבג"ץ, בעינינו זה חוק קריטי להביא אוכלוסיות חזקות לישובים. שר האוצר הסכים בשעתו יחד עם רה"מ להוסיף כסף והגדלנו במאות את מספר הישובים הזכאים. התברר לנו במהלך התקופה האחרונה שהיו שינויים שונים הן בצפון והן בדרום לאור נתוני הלמ"ס שהשתנו, לכן מגיעים התיקונים לפי קריטריונים ולא לפי ישוב מסוים".

הצעת החוק שאושרה הינה תיקון למתווה שנקבע בוועדת הכספים בשנת 2015 אשר הגדילה את מתן ההטבות למאות רבות של ישובי פריפריה וקו העימות, במסגרתה נקבעו קריטריונים מסודרים לפיהם נקבע אם ישובים זכאים להיכלל בגדר החוק: סמיכות לגבול, גודל אוכלוסייה ומדד האשכול המדרג החברתי –כלכלי, ולגבי ישובים שעומדים בתנאי הסף נקבעו מסלולי ניקוד שקובעים את גובה ההטבה עפ"י 3 פרמטרים: ניקוד חברתי-כלכלי, ניקוד סמיכות לגבול וניקוד פריפריאליות.

על פי התיקון שאושר אתמול, נקבע כי יורחב מנעד גודל הישובים הזכאים לקבל הטבות מס, כאשר ישובים הזכאים להטבות המס בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק יכללו עד 85,000 תושבים תחת 75,000 בחוק שחוקק ב-2015. זאת על מנת לאפשר גם לעיר בהרחבה כדוגמת נהריה את המשך זכאותה להטבת המס, ככל שהיא עומדת ביתר התנאים הקבועים בפקודה לעניין זה. זאת על רקע התפתחות ישובים ורצון שישובים בינונים יוותרו בגדר החוק.

בנוסף קובעת ההצעה כי יורחבו הטבות המס לישובים סמוכי גדר בצפון, כאשר נכון להיום קובעת פקודת המס כי יישוב עירוני בנגב זכאי להגדלת הטבת המס במידה שהוא סמוך לגדר ואילו בצפון ההטבה הזו חלה רק על ישובים צמודי גדר. הצעת החוק קובעת הרחבה במסגרתה תחול הטבה זו גם לגבי יישובי צפון סמוכי גדר, כך שגם ישובים הממוקמים במרחק שבין 2 ל-9 קילומטר מהגבול בצפון יהיו זכאים להטבת מס נוספת על הכנסה - בת 2%.

בנוסף, לאור עדכון נוסחת המדד הפריפריאלי על ידי הלמ"ס, קובעת הצעת כי תתוקן הגדרת ניקוד הפריפריאליות כך שמספר הנקודות לאשכולות 3 ו-4 יהיה זהה, לאור הפער הנמוך בין האשכולות ובמקביל תבוטל תוספת הזכאות ליישוב עירוני בנגב במדד פריפריאלי 3 או נמוך ממנו, כך שהתוספת לעניין הטבת מס זו תעמוד על סכום של עד 30,000 ₪ הן לאשכול 3 והן לאשכול 4.

במהלך הדיון טענו נציגי משרד האוצר כי העלות הכוללת של החוק גדלה והיא עומדת כיום על 2.3 מיליארד ₪ תחת המסגרת תקציבית שנאמדה בעת חקיקת החוק בשנת 2015 על 1.35 מיליארד ₪. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני תקף את הדברים וציין כי החוק לא השתנה מהסיכום המשותף שנקבע עם שר האוצר ובמידה והמשרד רוצה לעצור את תיקון החוק שעלותו עומדת על כ-52 מיליון ₪ הוא דורש ששר האוצר הוא זה שיעביר את הבקשה, שעה שהשר היה שותף להליך החקיקה מתחילת דרכו. "קבענו מראש שיהיו קריטריונים, אם שר האוצר רוצה לחזור בו אני מבקש לשמוע זאת ממנו" אמר גפני.

במהלך הדיון הוצפו עוד בקשות שונות לשינויי במפת ההטבות והתאמתה לישובים וסיטואציות שונות מצד חברי כנסת וראשי ישובים, בעקבות כך קבעה הוועדה כי מכלול הבקשות ידונו במסגרת הכנת החקיקה לקריאה שנייה ושלישית על מנת להביא למענה הולם למכלול הישובים והצרכים.

ח"כ חיים ילין: "החוק טוב אבל צריך להבין שהיום מודדים לנו עם סרגל איפה הגבול ולאן כל אחד הולך. היום אם יש בית 1 שהצלחת לבנות בתוך הקו הכחול אז כל הישוב יחשב לעוטף עזה. אני מבקש להכניס לחקיקה קביעה שמועצה אזורית שמעל 50 אחוז מהתושבים שלה בתוך קו העימות כל המועצה תיכלל בגדר ההטבות".

ח"כ עודד פורר: "החוק חשוב הוא יכול לתת מענה לישובים שונים אבל שפותחים צריך לתקן עוד כמה דברים, לא ייתכן שישוב כפרי שנמצא צמוד לאותה רשות עירונית ואפילו קרוב יותר לגבול משכונות באותה רשות יהיה מופלה לרעה בהטבה שלו".

ח"כ יפעת שאשא ביטון: "כולנו צריכים לזכור למה נולדו הטבות המס וזה קודם כל בגלל המצב הביטחוני, בשל ישובים שיושבים על הגבול ונמצאים בטווח האש של שכנינו ומטווחים. חשוב מאוד לוודא שאנחנו מתקנים את העיוותים ולראות שלפחות מי שהיה במפה הראשונה נמצא שמה ולא יגרע מההטבות".

ח"כ מיקי זוהר: "הכוונה הייתה והינה גם לחזק את הפריפריה באופן משמעותי, זה חלק מהותי מהחוק".

ח"כ רועי פולקמן: "אני בעד התיקון הנקודתי ובעד לחזק את יישובי הפריפריה כדי לחזק את כח המשיכה, אם זה לעניין ביטחוני אני חותם מיד אבל לישובים שזה רק לעניין פריפריאלי יש לראות האם באמת זו לא הטבה שמגיעה רק לקבוצה קטנה בישובים האלה ואם זה מושך אוכלוסייה חזקה".

ח"כ גפני: "החוק מחייב את בנק ישראל לקיים סקר כזה".

ח"כ שאשא ביטון: "זה עובד. יש אנשים שלא זזים מקריית שמונה לקיבוצים שמסביב בגלל ההטבות האלה".

ח"כ יצחק וקנין: " עלינו להמשיך בדרך של אמות מידה, יושבים פה ראשי רשויות ואומרים למה זה כן וזה לא, אנחנו בקריאה ראשונה, אני אומר נעביר את החקיקה ונמצא פתרונות".

ח"כ מוסי רז: "העניין אינו רק ביטחוני, החיסרון הוא שזה לא רלוונטי לאוכלוסייה יותר מוחלשת שלא נהנית מההטבות האלה, צריכים לעזור לה בעתיד בדרכים נוספות".

ח"כ אייל בן ראובן: "החוק הזה הוא חוק טוב וחשוב, הוא משאיר אנשים ביישוביהם. הדבר השני שצריך לחזק את תושבי קו העימות בכל סוגי הישובים, בלי הבחנה. כן אני מצטרף לקריאה להשוואה עניין ישובים הצמודים לישובים עירוניים".

ח"כ מיכל בירן: "אני מברכת על חוק, מצביעה בעד אך מטריד אותי עניין הישובים והקיבוצים באזורים האלה".

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית גליל עליון: "כדי להביא אנשים לבוא לגור ב-15 הקילומטרים הסמוכים לגבול צריך לתמרץ אותם. זה קשור גם ליוקר המחייה הגבוה. צריך לקבוע קריטריון של קרבה לגבול וכן קריטריון של המרחק מתל אביב, זה ישיג צמצום ביוקר המחייה ולאפשר לאנשים שיושבים לשבת על הגבול ולחיות בכבוד".

יורם ישראלי, ראש המועצה האזורית מטה אשר: "אנחנו היום מחדדים את הקריטריונים, החידוד יתקן את העוול. לצד כך יש ישוב – עברון שמשלמים 3 מיליון ₪ מס יותר ממה ששילמו לפני שנתיים, כאשר גדר רשת מפרידה בינו לבין נהריה, לכן צריך לפתור את הבעיה".

בתום הדיון ההצעה אושרה פה אחד לקריאה ראשונה. "רשמנו בפנינו את הבקשות השונות, אני רוצה שכל הנוכחים והנוגעים בדבר יעבירו את בקשותיהם ואנחנו נבחן את מכלול הבקשות ונשב על הדברים, אני רוצה חוק שייתן מענה אמיתי ויעמוד במבחן בג"ץ". סיכם יו''ר הוועדה משה גפני.