הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משלוחי בעלי-חיים לישראל: שמונה מתקני הסגר פועלים בניגוד לחוק


על רקע כוונת משרד החקלאות ורשות מקרקעי ישראל להקים אתרי הסגר נוספים, אשר אינה עולה בקנה אחד עם הצהרות שר החקלאות כי הוא פועל לצמצם את משלוחי בעלי החיים, נחשף היום בוועדת הכלכלה, כי שמונה מתקנים פועלים כיום בניגוד לחוק. היו''ר כבל: ''אם היה מדובר באזרח פשוט רמ''י הייתה שותה לו את הדם – במקרה הזה ריח הכסף מדבר ולא ריח הפרות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-06-2018



תחנת ההסגר באילות, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

תעשיית המשלוחים החיים לישראל: חרף המחאה הציבורית והצהרות שר החקלאות על כוונתו לצמצם את המשלוחים החיים של בעלי החיים לישראל, בשנת 2018 מסתמנת מגמת עלייה מדאיגה במשלוחים אלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בנוסף לכך, ובניגוד להצהרות כאמור, בכוונת משרד החקלאות ומנהל מקרקעי ישראל לגבש תוכנית להקמת אתרי הסגר נוספים בישראל. היום מתברר גם, כי שמונה תחנות הסגר לבעלי-חיים הפעילות כיום בישראל, פועלות בניגוד לחוק.

על רקע פרסומים אלה, התכנסה היום (ג') ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות היו''ר איתן כבל, לדיון בנושא תכנית משרד החקלאות ומנהל מקרקעי ישראל, זאת לבקשת חברות הכנסת יעל כהן פארן ויעל גרמן.

בישראל פועלות שמונה תחנות הסגר, שבע מהן פרטיות, בהן היבואנים עצמם מחזיקים, כדי לוודא שבעלי החיים שיובאו מחו''ל לא יפיצו מחלות שעלולות לסכן את בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים בארץ.

בדיון הודו אנשי מנהל מקרקעי ישראל כי הנוהל החדש נועד להכשיר בדיעבד תחנות הסגר הפועלות באופן בלתי חוקי על אדמות המנהל, בניגוד לחוק ההתיישבות. בין ההסגרים הפועלים ללא רישיון נמצאת תחנת הסגר אילות, אשר צילומים שתועדו בה של התעללות בעגלים, פורסמו בתקשורת לאחרונה.בעקבות זאת עמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות וכן ח"כ דב חנין פנו אל שר החקלאות בדרישה לסגירת ההסגר, אולם עד כה, לטענתם, אף לא נפתחה חקירה בנושא.

נציג רשות המקרקעין משה אהרוני שנכח בדיון, אמר כי  בפועל היו 8 תחנות שלא הסדירו את אופי הפעילות שלהן מול הרשות וכרגע פועלות באופן לא חוקי, ואותן הרשות רוצה להסדיר.

''אם היה מדובר באדם פשוט שהציב מחסן ללא אישור רמ"י הייתה שותה לו את הדם בקשית'' אמר בזעם יו''ר הוועדה חה''כ איתן כבל. ''אבל במקרה הזה כנראה שריח הכסף מדבר ולא ריח הפרות''

היו''ר כבל דרש לדעת היכן נמצאות כל המכלאות שפועלות באופן בלתי חוקי ושאותן המינהל מתכוון להסדיר. ראש אגף תכנון במשרד החקלאות, רענן אמויאל, טען כי כל המקומות הם עם היתרי בנייה מסודרים, וכי הרשות לא באה להסדיר מצב של עבריינות. היו"ר כבל דרש בתגובה לראות את כל החותמות שמאשרות את היתרי הבנייה. הוטרינר הראשי ליבוא ויצוא במשרד החקלאות, ד"ר שלמה גראזי, הוסיף כי כל היבוא נעשה בהתאם לחוק צער בעלי חיים.

משרד החקלאות מרוויח 10 מיליון שקלים לשנה

ח"כ כהן פארן קראה לצמצם את המשלוחים החיים ואמרה כי הרחבתם לא מתקבלת על הדעת. ח"כ גרמן אמרה כי צריך לסמן את המשלוחים האלה כדי שהציבור ידע מה הוא קונה וקראה לאפשר יבוא בשר מצונן.

ח"כ איתן ברושי אמר כי רשות המקרקעין מקבלת 21 מיליון שקל ממכלאה ריקה באילת, ולכן בכוונתה להסדיר את המכלאות. הוא הוסיף כי צריך להפסיק את המשלוחים של העגלים הכבדים ולהביא בקר במשקל נמוך ממדינות קרובות, כדי לשמור גם על החקלאים וגם על המחירים הנמוכים.

ח"כ מוסי רז אמר כי יכול להיות שצריך לחייב את משרד החקלאות לשלוח וטרינר למכלאות כל יום, וקרא לסמן את הבשר שאולי הציבור יחליט שלא לאכול ממנו.

ח"כ דב חנין: "חדש לי הרעיון הזה שיש משהו בלתי חוקי שיושב על הקרקע ואז מסדירים אותו. מי שיושב באופן בלתי חוקי על קרקע, המערכת אמורה לטפל בזה. לא אמורה להסדיר ולתת פרס לעבריין."

עו"ד יוסי וולפסון מ'תנו לחיות לחיות' אמר כי משרד החקלאות מרוויח מהתעשייה הזו והכניס לכיסו 10 מיליון שקל ב-2017.

פעילי ארגון ישראל נגד משלוחים חיים, ציינו בדיון שתיעדו גופות של בעלי חיים בהסגרים ממשלוחים לגביהם נרשם, במידע שקיבלו ממשרד החקלאות, שלא היתה כל תמותה בתחנת ההסגר.

דורון ביידץ מאמפ"י (ארגון מגדלי עגלים) אמר בדיון כי אנשי הארגון איתרו 50 מפטמות ותחנות הסגר שפועלות בניגוד לחוק ההתיישבות. כלומר, לדבריו, החקלאי השכיר את אדמתו לגורמים חיצוניים, אשר על פי רוב קשורים לשני בתי המטבחיים ששולטים בשוק - תנובה ודבאח.

משרד החקלאות ממשיך לשרת את האינטרסים של היבואנים

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, התייחס לפגיעה בתושבי אילת ובתיירות בעקבות תחנת ההסגר הלא חוקית באילות: "זאת חוויה לא פשוטה, החל מלראות את עיניהם העצובות של העגלים, עבור דרך כל חווית הריחות שאנחנו עוברים – חוויה בלתי נסבלת, מכת הזבובים הבלתי נסבלת, והשהות שלהם בקרנטינה – חוויית ריחות בלתי נסבלת כשמגיעות רוחות צפוניות, כמו שיש בדרך כלל אצלנו".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי למרות ששר החקלאות אומר את מה שאנחנו רוצים לשמוע, בפועל נעשים דברים אחרים. הוא התחייב לבקר באופן אישי בתחנות ההסגר, מבלי למסור על כך הודעה מראש, ושב ודרש את כל האישורים של המכלאות הקיימות. "לא תהייה איפה ואיפה, כמו שאתם רודפים אחרי האזרח הפשוט תעשו את זה גם במקרה הזה", אמר.

מעמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות נמסר: "משרד החקלאות מועל בחובתו החוקית והמוסרית להגן על בעלי החיים, וממשיך לשרת את האינטרסים של היבואנים שמתפרנסים מההתעללות. תחנות הסגר לא חוקיות, אשר באחת מהן אף תועדה ונחשפה התעללות בבעלי חיים, יש לסגור, לא להכשיר. התופת של המשלוחים החיים חייבת להיגמר. יותר ויותר ישראלים שנחשפים לזוועות של המשלוחים החיים מחליטים להימנע מבשר. כמדיניות, המסקנה המתבקשת היא קודם כל להפסיק את המשלוחים החיים. אנו קוראים לראש הממשלה להתערב בדחיפות ולעצור את המשלוחים וההתעללות הכרוכה בהם."

על פי נתונים שנמסרו לפורטל לחקלאות טבע וסביבה מעמותת אנונימוס, חרף המחאה הציבורית ההולכת וגוברת, בחודשים ינואר-מאי 2018 יובאו לישראל 316,754 בעלי חיים במשלוחים החיים, עלייה של 45% לעומת התקופה המקבילה ב-2017, בה יובאו 218,543 כבשים ועגלים לפיטום ושחיטה בישראל (בשנת 2017 כולה יובאו לישראל 499,265 בעלי חיים). זאת למרות ששר החקלאות אורי אריאל הצהיר מספר פעמים בעבר כי יפעל לצמצום המשלוחים החיים (ב-23.4 השר אמר כי "יש כוונה לצמצם משמעותית את הובלת בני הבקר החיים מאוסטרליה לישראל"; ופרסם הצהרה דומה גם ב-2016).