הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כך תזהו מנגו בשל לאכילה: פרי מתוק ואיכותי - מהערבה באהבה


מזג האוויר בערבה מקנה לחקלאים יתרון יחסי ואפשרות לשווק פירות קיץ לפני העונה הרשמית שלהם. בימים האחרונים החלו להגיע לרשתות השיווק ברחבי הארץ פירות המנגו הראשונים מהערבה. וגם בכתבה - כך תזהו מנגו בשל וראוי לאכילה, באדיבות חקלאי הערבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-06-2018



מנגו ממטעי הערבה, צילום: באדיבות חקלאי הערבה

מגדלי המנגו בערבה התיכונה ממשיכים להוביל את החקלאות הישראלית ולספק 'פירות מקדימים' לעונה. בימים אלו הגיעו אל המדפים זני המנגו 'טומי' ו'שֶלִי' האיכותיים הראשונים לעונה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בסיוע חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, מגדלים החקלאים בערבה זני פירות שונים שמקדימים את עונת הגידול תוך ניצול היתרון היחסי של מזג האוויר באזור.

כזכור לפי מספר ימים הודיעה מועצת הצמחים כי מגדלים בודדים בארץ (לא בערבה) מקדימים לקטוף את זן המנגו ה'שֶלִי' כשהוא עדיין בוסרי. צבעו האדמדם מטעה ולכן הוא נראה בשל. חשוב להדגיש - זן המנגו 'שֶלִי' מהערבה הינו בשל וראוי למאכל וכדאי לרכוש אותו כבר עכשיו.

המנגו נחשב לפרי טרופי הזקוק לחום משמעותי, מסיבה זו הוא גדל בעיקר באזורים כמו הערבה ובסובב כינרת. בערבה התיכונה החלו הימים החמים כבר לפני מספר חודשים, אז החלה פריחת המנגו שהקדימה באופן משמעותי.

בימים האחרונים החלו חקלאי הערבה התיכונה לקטוף את פירות המנגו במטעים ולהעבירם לרשתות השיווק השונות ברחבי הארץ.  הזנים אותם מגדלים בערבה ובשלים כבר כיום לאכילה הם טומי ושֶלִי.


מנגו בשל, מזמין לאכילה, צילום: באדיבות חקלאי הערבה

"מזג האוויר בערבה התיכונה מעניק לנו יתרון יחסי על פני מגדלי המנגו באזורים אחרים בארץ ומאפשר לנו לספק כבר בימים אלו פרי בשל מתוק ואיכותי לשווקים". אומר ארז ליכטנשטיין מגדל מנגו בערבה התיכונה.

רני סלע מנכ"ל 'יופי של ירקות': "החקלאות בערבה מאופיינת בגידולים איכותיים ומקדימי עונה – כך גם בגידול המנגו האיכותי הגדל בערבה. המנגו מהערבה בשל ומתוק בימים אלו, ולכן מומלץ לחפש את הפרי מהערבה בשווקים בכל רחבי הארץ".

חקלאי הערבה התיכונה מסבירים - כך תדעו שהמנגו שקניתם בשל לאכילה:

• צבעו הפנימי של מנגו בשל צהוב-כתום. בקשו מהמוכר לפתוח פרי לדוגמה, ממש כמו אבטיח.

• התבוננו על צדו התחתון של הפרי (הפיטם). כאשר הפרי עדיין בוסרי הוא נוטה פנימה אך כאשר הפרי בשל הוא מתנפח מעט ובולט כלפי חוץ.

• התבוננו בנקודות הלבנות על הפרי. כאשר הפרי אינו בשל הן קטנות מאוד, וכאשר הפרי מבשיל הן הופכות דומיננטיות יותר.

• לפני אכילת הפרי לחצו עליו קלות. במידה והמרקם קשה מאוד - מומלץ להמתין עוד יום-יומיים. אם המגע מעט רך - ניתן לאכול אותו.

• אם בכל זאת רכשתם פרי קשה, המנגו בדומה לאבוקדו, מבשיל בטמפרטורת חדר. כאשר המנגו בשל, ניתן לאחסנו במקרר להארכת חיי המדף שלו.


טבלת מדדי צבע מנגו - מספרים 1-3 בוסר, החל ממספר 4 הפרי בשל לקטיף ואכילה, צילום: באדיבות חקלאי הערבה

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה אייל בלום מציין כי חקלאי הערבה אינם מתפשרים על איכות הגידול ומספקים לרשתות גידולים איכותיים: "באמצעות ניצול היתרון היחסי של האקלים בערבה ומחקרים שמקדמים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית חקלאי הערבה מספקים גידולים איכותיים. החקלאים בערבה מקפידים על איכות ושיווק גידולים טריים, בשלים ואיכותיים. חפשו את המדבקה על המנגו מהערבה".

המנגו נחשב לאחד מענפי המטע החשובים בארץ, נטוע על כ- 20,000 דונם המניבים יבול של כ- 40,000 טון בשנה. הצפי הוא שהיבול יעלה לכ-60 אלף טון בחמש השנים הקרובות.

כמו כן, מגדלי המנגו עושים שימוש בתעלות הזנה של טוף מרום גולן, המאפשרות קליטה טובה יותר של ברזל, משפרות את כמות ואיכות היבול בצורה ניכרת. אבי מעוז, מחברת טוף מרום גולן מסביר: "לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכו', במחלקת המו"פ בטוף מרום גולן אבחנו כי גידול המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל. באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לשאוב אותו. לכן נבחן מצע שכולו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל לו הוא זקוק ומאפשר יבול גדול הרבה יותר".