הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ברום דלף במפעלי ים המלח: תושבים התבקשו להסתגר בבתים


הדליפה נגרמה כתוצאה מחור במכולת איזוטנק, שהכילה 18 טון של ברום. כביש 90 נפתח לתנועה לאחר שנחסם כשעתיים ולתושבים שנקראו להסתגר בבתיהם נמסר כי הם יכולים לשוב לשגרה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-06-2018



הדליפה במיכל הברום, צילום: כבאות והצלה נגב

ברום דלף הבוקר (ששי) במפעלי ים המלח ובמשך כשעתיים היה נתון האזור בסכנה. המשרד להגנת הסביבה מעדכן, כי המכל הכיל כ-18 טון, והדליפה אירעה בשל חור בתחתית האיזוטנק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשל מדידת ערכים גבוהים על גלאי גדר המפעל - במערכת שאת התקנתה דרש המשרד מהמפעל כדי למנוע סיכון לאוכלוסייה - הוחלט לפנות חקלאים מהאזור ולסגור בהוראת כוחות ההצלה את כביש 90 באזור לתנועת כלי רכב. במועצה האזורית תמר הורו לתושבי נאות הכיכר ועין תמר להסתגר בבתיהם.

לאחר שעתיים, עם חלוף הסכנה, נפתח הכביש לתנועה ונמסר לתושבים כי הם יכולים לשוב לשגרה.

עם גילוי התקלה, צוותי כיבוי מתחנת נגב מזרחי החלו לפעול עם צוות המפעל כדי לייצב את הדליפה ולמנוע את התפשטות עננת הברום. כמו כן, בוצע היפוך מלא של האיזוטנק על ידי מנוף, והכוחות בשטח החלו לפעול כדי לאטום אותו. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי פעולה זו הביאה לירידת הפליטה בצורה דרסטית, והערכים על הגדר ירדו.

נציגי המשרד להגנת הסביבה והיחידה הסביבתית נמצאים בשטח ובודקים את נסיבות האירוע. בסיומו, המשרד יבצע תחקיר מעמיק בנושא למנוע הישנות מקרים אלה ויעדכן במידת הצורך בהמשך.
.
ברום הוא חומר מסוכן ביותר בעל ריח חזק, המשמש לייצור חומרים תעשייתיים שונים ומזיק לרקמה האנושית במצב צבירה נוזלי. אדיו גורמים לגירוי האף, העיניים והגרון. אפילו ריכוז נמוך של ברום יכול לגרום לנזק ושאיפת כמות גדולה יכולה לפגוע במערכת הנשימה, ואף לגרום למוות.

הדליפה שהתרחשה במפעל התגלתה כאמור על ידי גלאי שהותקן על גדר המפעל. הערכים שנמדדו הם בין שניים לשלושה חלקים למיליון, כאשר הערך המינימלי שחשיפה אליו עלולה לגרום לתסמינים עומד על 0.24 חלקים למיליון. במדידות של כבאות והצלה אף התגלו ערכים של עד שישה חלקים למיליון.