הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השבוע: המועצה הלאומית לכלכלה תציג את תכניתה לעתיד מפרץ חיפה


ביום חמישי הקרוב תציג המועצה בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה את תכניתה לעתיד מפרץ חיפה. ליהי שחר ברמן, מארגון מגמה ירוקה: ''זוהי הזדמנות היסטורית. לאחר 50 שנות מאבק, ממשלת ישראל מתעוררת. נגמר העידן שבו המפעל המזהם בישראל מקבל מתנות לגדול ולהתרחב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2018



השריפה בבז''ן, צילום: אילן מלסטר - באדיבות המשרד להגנת הסביבה

לאחר 50 שנות מאבק, ממשלת ישראל מתעוררת:
ביום חמישי הקרוב, 14.6.18 בשעה 10:00, תקיים ועדת פנים והגנת הסביבה של הכנסת דיון מיוחד, במסגרתו תציג המועצה הלאומית לכלכלה את תכניתה לעתיד מפרץ חיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

המועצה הלאומית לכלכלה היא גוף מטה במשרד ראש הממשלה, המייעץ לראש הממשלה ולממשלה בנושאים כלכליים ומסייע בגיבוש המדיניות הכלכלית-חברתית של ישראל.

אזור התעשייה במפרץ חיפה הוא המתחם המזהם ביותר בישראל. רק בשבועות האחרונים נחשפו נתוני החריגות הקיצוניות של המפעל מתקני הפליטה של מזהמים לאוויר, הוגשו כתבי אישום כנגד מפעל בז''ן וארבעה ממנהליו בגין עבירות של זיהום אוויר, רשלנות בחומרים מסוכנים והפרת תנאים בהיתר פליטה והיתר רעלים. כמו כן נחשף כי בדיון סגור במשרד להגנת הסביבה ביקש המפעל שיקבעו עבורו תקני זיהום אוויר מקלים.

בשנים אחרונות התרחשו במתחמי בז"ן אינספור "תקלות"; תאונות שגרמו לשריפות בשטח המפעל שהולידו זיהום סביבתי חמור. גם ללא אירועים חריגים, המפעלים באזור פולטים מזהמים בריכוזים גבוהים משמעותית מהמוגדר בחוק. בשנה וחצי האחרונות נרשמו מעל 1,500 חריגות בפליטת חומרים מזהמים. בחלק מהמקרים מדובר בחומרים שידועים כקשורים למחלות בדרכי הנשימה וסרטן, כמו בנזן.

כפי שחשף בתחילת השבוע חיים ריבלין במהדורת החדשות של ערוץ 2, ממשלת ישראל הזמינה דו"ח מחברת "מקינזי" בו נבדקו ההשלכות של החלופות למתחם בז"ן; השארת המפעלים בחיפה עם הכבדת הדרישות הסביבתיות, צמצום המתחם הפטרוכימי ופינוי הקרקע לטובת מסחר ותעשייה נקייה, העתקת כלל המפעלים למקום שונה בארץ או סגירתם המוחלטת.

ביום חמישי כאמור, תתכנס ועדת פנים והגנת הסביבה, בה יוצג הדו"ח במלואו והמועצה הלאומית לכלכלה תציג את תכניתה לעתיד מפרץ חיפה.

ליהי שחר ברמן, מובילת המאבק בתעשייה המזהמת בחיפה מטעם "מגמה ירוקה": "לאחר כ-50 שנות מאבק ציבורי עיקש, ממשלת ישראל מתעוררת. המציאות המחרידה של מאות אלפי תושבים הסובלים מתקלות חוזרות ונשנות ופליטות חומרים מסוכנים הרבה מעל התקן, חייבת להפסק. נגמר העידן שבו המפעל המזהם בישראל מקבל מתנות לגדול ולהתרחב. במאה ה21 העולם נגמל מדלקים פוסיליים ומפלסטיק. השבוע לממשלת ישראל יש הזדמנות לעשות היסטוריה, לקבל החלטות אמיצות ולהצעיד את מפרץ חיפה לעבר עתיד נקי, תוך יצירת מקומות עבודה חלופיים ופיתוח מקורות אנרגיה מתחדשים. הגיע הזמן לנקות את מפרץ חיפה."