הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי העופות קורסים: אנחנו מוכרים בהפסד


חה''כ וקנין הבטיח בדיון בוועדת הכלכלה לקדם הצעת חוק להחזיר ויסות לענף הפטם: ''לא יכול להיות שהחקלאי יקבל 3-4 שקלים על עוף שלם והצרכן ישלם 16-17 שקלים. נציג המגדלים: ''למרות הירידה במחיר רשתות השיווק לא הורידו מחיר לצרכן כי הם רוצים להרוויח – ומאתנו עשו פושעים שעושים קרטל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-06-2018



חוות לולים געתון, צילום: דותן רובין

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה בשבוע שעבר את השימוע העוסק בטיפול במשבר בחקלאות, ולבקשת חברי הכנסת יצחק וקנין ואיתן ברושי דנה בקריסת החקלאים בענף הפטם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ח"כ וקנין, שמילא את מקומו של היו"ר, פתח את הישיבה בפנייה אל "אבירי איכות השלטון" שתמכו בביטול התכנון בענף והזכיר כי לאחר ביטולו נכנסו לענף גורמים עסקיים גדולים, דבר שיצר עודף שפגע בחקלאים הקטנים.

"המצב כל כך קשה, שחקלאים רבים הגיעו למצב של הפסד מוחלט. אם זה היה מביא בשורה לצרכן אז מילא. אבל בעוד שהחקלאים מקבלים 3-4 שקלים לעוף שלם ברשתות השיווק הוא נמכר לצרכן ב-16-17 שקלים. עלות הגידול לחקלאי עומד על כ-5 שקלים והמשמעות היא כאוס בענף והציבור לא הרוויח כלום''. וקנין הוסיף כי יקדם הצעת חוק לוויסות הענף, והבהיר כי ההצעה תבטיח שהצרכן לא ייפגע.

ח"כ איתן ברושי האשים את פקידי האוצר במשבר, ואמר כי אף אחד לא משלם את המחיר ולא נושא באחריות והפקידים מתקדמים לתפקיד אחר. ח"כ רועי פולקמן ביקש להגן על הפקידות ואמר כי לא הפקידים מקבלים את ההחלטות אלא חברי הכנסת. ברושי ציין כי הפטם הוא מרכיב מרכזי בהתיישבות ומאחורי הפגיעה בחקלאים עומדת מזימה לחסל את ההתיישבות מנימוקים פוליטיים. "אם תפרקו הכל בסוף תישארו רק עם רמי לוי שידליק עוד משואה''.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הוסיף: מגדלים מהמגזר הערבי לא קיבלו אישור לגדל פטם, ולפי מה שעולה בדיון יכול להיות שהטיבו איתם. עם זאת הוא הוסיף כי צריך למצוא איזון בין הטיפול ביוקר המחייה לבין האפשרות של המגדלים לשרוד ולהציל את הענף.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר כי אפשר להגיע למצב שבו הצרכן ימשיך לשלם מחיר הוגן והיצרן יוכל לחיות. הוא הוסיף כי בפועל קרה מה שהאוצר לא תכנן שיקרה, והמגדלים הקטנים נפגעים ויוצאים מהענף, לכן צריך להגיע למנגנון ויסות שקוף.

נציג המגדלים, דוד אוזנה, סיפר כי שאל בעל תפקיד בכיר בשופרסל מדוע ברשתות השיווק מוכרים את העוף ב-17 שקל גם הם קונים אותו ב-8 שקלים או פחות, והבכיר השיב כי זה היה המחיר גם כברשת קנו אותו ב-14 שקלים ועכשיו הם רוצים להרוויח. "עשו מאתנו פושעים שעושים קרטל, אבל זה לא אנחנו שקבענו את המחיר בסופר".

כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי בשוק חופשי המחיר לכאורה היה אמור להמשיך לרדת, אבל בפועל זה לא קורה. הוא הוסיף כי חשוב לוודא שהחקלאים לא יפשטו רגל, כדי לשמור על התחרות. "חשוב שהחקלאים יוכלו להמשיך להתפרנס ושהמחיר לצרכן יישאר נמוך, ומכוון שרוב הציבור קונה את חלקי העוף בנפרד צריך להסדיר גם את מחיר החלקים ולא רק את מחיר העוף השלם.

ח"כ יפעת שאשא ביטון טענה כי האוצר קשוב לחקלאים ובמיוחד לחקלאי הצפון. "נכון שאנחנו עושים הכל לטפל ביוקר המחייה, אבל במעבר בין תכנון מוחלט לאפס תכנון יש הרבה באמצע, ואפשר למצוא את השביל שיטפל ביוקר המחייה וגם ישמור על החקלאים מקריסה. שר האוצר רוצה לפתור את הבעיה וצריך למצוא לכך פתרון שיאפשר לחקלאים לשרוד את המציאות שבה הם נמצאים", אמרה.

ח"כ וקנין סיכם ואמר כי על חברי הכנסת מוטלת החובה לדאוג שהחקלאים יתפרנסו בכבוד. הוא הוסיף כי הוועדה דורשת ממשרד החקלאות לוודא שהמועצה לענף הלול תכין תוכנית לייצוב הענף, ומטילה על משרד האוצר להעביר אליה, בתוך כחודש, תוכנית שתבטיח את רווחיות החקלאים בלי לפגוע בצרכן. במקביל הודיע ח"כ וקנין כי יניח הצעת חוק פרטית לטיפול במשבר.