הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזהרה לצרכנים: מנגו מסוג ''שֶלִי'' שהגיע לשווקים - עדיין בוסר


מועצת הצמחים מזהירה כי גם השנה ישנם מגדלים הקוטפים פירות בוסריים לפני בוא העונה. זמן הקטיף האופטימלי שלו הוא בחודש אוגוסט, למעט המנגו מסוג שלי שמגיע מהערבה וניתן לזהות אותו לפי המדבקה על הפרי. ''הזן הזה מקבל צבע אדמדם כהה עוד לפני ההבשלה המלאה שלו, וכך ניתן להטעות את הצרכנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-06-2018



מנגו מסוג שלי, צילום: יובל כהן - באדיבות מועצת הצמחים

מועצת הצמחים מזהירה את הצרכנים: בימים אלה הגיע למדפים ברשתות השיווק ואצל הירקנים מנגו מסוג "שֶלִי", כשהוא עדיין בוסרי. לכן, ציבור הצרכנים נקרא שלא לרכוש את הפרי, למעט פירות המנגו שמגיעים מאזור הערבה והם כבר בשלים. ניתן לזהות אותם על פי המדבקה שנמצאת על גבי הפרי - עליה כתוב "יופי של ירקות", "ליאן" או "קיבוץ בית הערבה", וכמובן שניתן לשאול את הירקן לגבי מקור הפרי או אזור הגידול שלו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

"קטיף המנגו בארץ אמור להתחיל בסוף חודש יוני, כאשר הזנים המוקדמים יותר מתחילים להבשיל'' מסבירה ארנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים''. הקטיף אמור להתחיל בערבה ולהגיע לעמק הירדן וסובב כנרת רק באמצע יולי. זן המנגו 'שלי' מבשיל מאוחר יותר - זמן הקטיף האופטימלי שלו הוא בחודש אוגוסט. לצערי, כאשר אנו אפילו לא באמצע חודש יוני, ישנם מגדלים הממהרים לשווק לצרכנים כבר עכשיו את ה'שלי', כאשר הוא עודנו בוסר (פרי מוקדם). מי שירכוש כעת מנגו מזן ה'שלי' יתאכזב מאוד; חיצונית - הפרי אמנם צבעוני ורך, אבל הטעם שלו 'חיוור' ואינו מזכיר את המנגו שכולנו מכירים ואוהבים".

סנדל מוסיפה כי "זן המנגו מסוג 'שלי' מקבל צבע אדמדם כהה עוד לפני ההבשלה המלאה שלו, וכך ניתן להטעות את הצרכנים שאינם מבחינים בין זן לזן וטועים לראות בצבע הקליפה סימן להבשלה. בנוסף, חלק מבתי האריזה מעבירים את המנגו תהליך מהיר של הבחלה (כלומר - הבשלה) שגורם לו להתרכך מעט. אנו במועצת הצמחים פועלים כל השנה במטרה למנוע קטיף מוקדם, אך כאמור – קוראים גם לציבור לא לרכוש כרגע מנגו בוסר מזן ה'שלי'".

מטעי המנגו בישראל משתרעים כיום על כ-20,000 דונם. במהלך השנה האחרונה נרשמה עליה של כ-18% בשטחים המוקצים לגידול הפרי, כאשר רוב שטחי הגידול הינם באזורים החמים (הערבה התיכונה, עמק הירדן ועמק בית שאן) ובעיקר באזור סובב כנרת. בעבר יבול המנגו נע סביב 1.5 טון לדונם, כאשר כיום מדובר על 4-6 טון לדונם, כתוצאה משנים של מחקר ושיפור הפוריות. יבול המנגו היה צפוי להגיע השנה לכ-90,000 טון, אך כתוצאה מנזקי טבע נראה כי היבול יהיה כ-60,000 טון.

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של ענף החקלאות כגורם מרכזי לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. היא הוקמה בשנת 2004, וכיום מורכבת מ-4 ענפים שונים: פירות, ירקות, פרי ההדר וענף הזית. זוהי מועצה הפועלת על פי חוק הקובע שלמגדלים יהיה רוב במוסדות המנהלים אותה, ולצידם מכהנים במוסדות המועצה נציגי ממשלה, משווקים, יצואנים וצרכנים.