הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עיר אובות - ישוב חדש בערבה התיכונה


הועדה לנושאים תכנוניים אישרה היום את הבאת התוכנית להקמה מחודשת, של היישוב עיר אובות, השמיני במספר בערבה התיכונה. במקום מתגוררות כיום שלוש משפחות, ועל פי התוכנית ייבנו בו כ-250 יחידות דיור, ביישוב שיהיה בעל אופי קהילתי-תיירותי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-05-2018



ישובי הערבה התיכונה, צילום: מועצה אזורית ערבה תיכונה

בשורה גדולה ורוח גבית לפרויקט ההרחבות בערבה התיכונה: היום (ג') אישרה ועדת המשנה לנושאים תכנוניים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, להמליץ למועצה הארצית על הקמתו של יישוב חדש בערבה התיכונה, השמיני במספר - עיר אובות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר ביישוב שהתוכנית להקמתו קודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף עם החטיבה להתיישבות והמועצה האזורית ערבה תיכונה. התכנית מתבססת על החלטת ממשלה משנת 1979 להכיר בעיר אובות כישוב לכל דבר. בהחלטתה הכירה הוועדה בחשיבות מדיניות הפיתוח ההתיישבותי במחוז הדרום.

הדיון היום, התקיים בהמשך לאישור הוועדה המחוזית, וכשלב אחרון לפני אישורה של הוועדה הארצית, הצפויה להתכנס בחודשים הקרובים ולאשר באופן סופי ורשמי את הקמת היישוב הקהילתי החדש.

עיר אובות (עִיר אֹבֹת) הוא יישוב בצפון הערבה דרומית לים המלח. המקום מכונה גם "עין חצבה החדשה", והוא נחשב ליישוב הישראלי בעל המספר הקטן ביותר של תושבים, ו מוכר על ידי המדינה כחווה חקלאית.


הרחבות בישובי הערבה התיכונה, צילום: מועצה אזורית ערבה תיכונה

על פי האישור שניתן בוועדה, מתוכננות להיבנות במקום כ-250 יחידות דיור, ביישוב שיישא אופי קהילתי-תיירותי, והמועצה האזורית הערבה התיכונה תחל בתכנון מפורט של היישוב. כיום מתגוררות במקום משפחה יהודית אחת ושתי משפחות בדואיות.

אישור זה מצטרף לתנופת ההרחבות בערבה התיכונה ובהמשך להשלמת שלב הפיתוח בספיר ובעין יהב, שם החלו בשבועות האחרונים בעבודות הקמת הבתים, בפועל בהרחבות הקהילתיות, על ידי הרוכשים החדשים. כמו כן מתבצע שיווק של 88 מגרשים חדשים בחצבה, כשהפרויקט מעורר עניין רב בקרב ציבור רוכשים פוטנציאלים מכל רחבי הארץ.

על פי התכניות במועצה האזורית הערבה התיכונה, יחלו בשבועות הקרובים, בסיוע קק"ל (JNF) עבודות הפיתוח גם בישובים עידן וצוקים כחלק מפרויקט הפיתוח וההתרחבות המקדמים במועצה במטרה להרחיב את אוכלוסיית הערבה מ 4,000 תושבים ל- 15,000 תושבים בתוך עשור.


ראש המועצה אייל בלום, צילום: מועצה אזורית ערבה תיכונה

שר הבינוי והשיכון, אלוף (במיל׳), יואב גלנט: ״עם כניסתי לתפקיד הורתי לחדש במידי את תקציב התכנון לעיר אובות ולקדם מול מוסדות התכנון את הקמתו של ישוב אסטרטגי זה. זאת מתוך הכרה והבנה של חשיבות יישובי הערבה והנגב. אנו פועלים במלוא המרץ להגדיל את מלאי הדירות ולספק פתרונות דיור ואיכות חיים למען הציבור בישראל. נמשיך לפתח, לחזק וליישב את הדרום בכלל והנגב בפרט״.

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה אייל בלום: "אישור הועדה היום , מאפשר ליישם, סוף סוף, את החלטת הממשלה משנת 1979 ומהווה בשורה של ממש לערבה בפרט ומדינת ישראל בכלל. הישוב החדש 'עיר אובות' יהיה השמיני במספר בשטחי הערבה התיכונה ויאופיין כישוב קהילתי, שיאפשר את המשך התרחבות אוכלוסיית הערבה לצד ההרחבות הקהילתיות בכל שבעת היישובים הקיימים".

בערבה התיכונה מציעים מגרשים של דונם במחירים הנעים בין 100-200 אלף שקלים כולל פיתוח. במקביל לעבודות הבנייה, פועלים במועצה אזורית הערבה התיכונה לעידוד ופיתוח מקומות תעסוקה שיאפשרו למשפחות העוברות דרומה להתקיים בכבוד, באמצעות השילוב שבין חדשנות וקידמה חקלאית - תיירות ו'לואוו-טק' כבשורה הגדולה שמגיעה מהערבה התיכונה. כחלק מפיתוח התשתיות לקליטת התושבים החדשים, מתבצעות בימים אלה גם עבודות להקמת 'קאונטרי קלאב' חדש ומתקדם בעלות 30 מיליון שקלים שתרמה קרן JNF מארה"ב שיכלול מרכז שחייה ענק, ספא, בריכה מקורה ועוד. בנוסף לכך מתבצעות הרחבות בבתי הספר, בניית קמפוס חדש, והקמת מרכז חירום והצלה.