הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזקים כבדים לחקלאות: פגיעה בפירות הקיץ


על פי הערכה ראשונית של הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מזג האוויר הסוער והקיצוני במהלך חודש אפריל גרם לנזקים כלכליים כבדים לחקלאים בהיקף של למעלה מ-85 שקלים. עדיין לא ברור מה תהיה משמעות הנזקים לגבי מחירי הפירות בקיץ הקרוב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-04-2018



משמעות הנזקים לגבי מחירי הפירות בקיץ אינה ידועה, צילום: חיים פפטא

מזג האוויר החריג שפקד את אזורנו בשבוע שעבר שלווה בגשמים כבדים, ברד ושטפונות הסב לחקלאות נזקים עצומים. כך על פי הערכה שמפרסמת היום חברת קנט - הקרן לנזקי טבע בחקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפי הערכה ראשונית מדובר בנזקים של למעלה מ-70 מיליון ₪, בנוסף לנזקים של למעלה מ-14 מיליון ₪ שגרמו הגשמים במערכת הקודמת במהלך החודש.  בסך גרם מזג האוויר הסוער לנזקים כלכליים לחקלאים בהיקף של למעלה מ-85 ₪ בחודש אפריל בלבד. עיקר הנזק נגרם מאירועי ברד, גשם וסערה.

מנתונים שמפרסמת היום (א') קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בשלושת הימים האחרונים בלבד התקבלו בחדר המצב של החברה למעלה מ-600 הודעות ממגדלים על נזקים בכל רחבי הארץ. זאת בנוסף ליותר מ- 1,100 הודעות נזק מחקלאים שהתקבלו מאירועי הגשם הנוספים במהלך אפריל. בחברה מציינים כי מדובר בהיקף נזקים ראשוני ובחדר המצב של החברה עדיין מתקבלות הודעות מאזורים שונים בארץ.


צילום: באדיבות חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

עוד עולה מהנתונים, כי הגשמים העזים גרמו נזקים לגידולי הפלחה בדרום הארץ שנקצרו לאחר החורף והושארו בשדות לייבוש. הגשמים פגעו בכ-30,000 דונם של גידולי פלחה שחלקם הושמד כליל. יצויין כי הליך הייבוש של השחת לא מאפשר לכסות את התוצרת ולהגן עליה מהגשמים המאוחרים.

הברד הכבד שירד ברחבי הארץ גרם לנזק כבד בעיקר לגידולי הפירות והירקות ובכלל זה להדרים, ולפירות הקיץ כגון דובדבנים, נקטרינה אפרסק, שקד תפוח ושזיף, בעיקר בצפון הארץ. הברד פוצע את קליפת הפירות והירקות ומונע, במקרים רבים, את שיווקם בהמשך. ההיקף הסופי של הנזק יוודע רק לאחר שהפירות יקטפו וישלחו לבתי האריזה.


צילום: באדיבות חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

נזק משמעותי נוסף נגרם כתוצאה מהרוחות והגשמים העזים שגרמו לנשירה של פירות וכן מהצפות של שטחים חקלאיים. כמו כן נרשמו פגיעות נוספות בגידולי גפן יין וירקות בשטחים פתוחים.

יש לציין, כי עדיין לא ברור מה תהיה משמעות הנזקים לגבי מחירי הפירות בקיץ הקרוב.

לדברי שמואל תורגמן מנכ"ל קנט ביטוח נזקי הטבע של החברה מכסה את מרבית הנזקים. ללא הביטוח החקלאים יספגו נזקים כלכליים משמעותיים שספק אם יוכלו להתמודד איתם.