הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל הופכת למעצמת גידול מנגו


המהפכה בענף נובעת בין היתר מהתפתחות מחקרית, המאפשרת הרחבה משמעותית בכמות היבול בכל דונם. יבול המנגו בישראל השנה צפוי להגיע לכ-90,000 טון, ובתום שלוש שנות הצמיחה בשטחים החדשים שניטעו לאחרונה, תוכל מדינת ישראל לספק כ-120,000 טון של מנגו איכותי בשנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-04-2018



מנגו מעמק הירדן, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ענף המנגו ממשיך לתפוס תאוצה ומטעי המנגו בישראל משתרעים כיום על כ- 20,000 דונם. במהלך השנה האחרונה נרשמה עליה של כ- 18 אחוזים בשטחים המוקצים לגידול הפרי, כאשר רוב שטחי הגידול הינם באזורים החמים - הערבה התיכונה, עמק הירדן ועמק בית שאן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

המהפכה בענף המנגו נובעת בין היתר מהתפתחות מחקרית, המאפשרת הרחבה משמעותית בכמות היבול בכל דונם. אם בעבר היבול נע סביב 1.5 טון לדונם, כיום מדובר על 4-6 טון לדונם. המשמעות הינה, כי היבול בגידול המנגו בישראל צפוי השנה להגיע לכ- 90,000 טון ובתום שלוש שנות הצמיחה בשטחים החדשים שניטעו לאחרונה, תוכל מדינת ישראל לספק עד 120,000 טון מנגו בשנה.

סיבות נוספות הן, הקושי של החקלאים להתמודד עם ביטול המכסים ליבוא תוצרת חקלאית לישראל ועליה במחירי המים לחקלאות. כתוצאה מכך, שטחים חקלאיים רבים מוסבים לטובת גידול זה.


מנגו בעמק הירדן, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכו', במחלקת המו"פ (מחקר ופיתוח) בחברת טוף מרום גולן גילנו, כי המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל'' אומר אבי מעוז, מחברת 'טוף מרום גולן'. ''באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לשאוב אותו. לכן, כחלק מסדרת המוצרים המותאמים לגידולים ספציפיים, התאמנו לצרכי המנגו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל לו הוא זקוק ומאפשר יבול גדול הרבה יותר באופן משמעותי".

בקיבוץ מירב גידלו עד כה מנגו על שטח של כ- 700 דונם והשנה הגדילו את שטחי הגידול ל-930 דונם, בשיטת הגידול החדשה של נטיעת עצי המנגו בתעלה המלאה בטוף מרום גולן במקום אדמה. גם ב'מטעי רשפים' הגדילו את שטחי גידול המנגו בצורה משמעותית כאשר רק השבוע נטעו עוד 50 דונם של עצים.


נטיעות חדשות של מנגו בקיבוץ מירב, צילום: טוף מרום גולן

דודו ישראל, מרכז משק רשפים ותושב תל קציר מציין: "אנחנו מרגישים ששוק המנגו הולך ומתרחב גם בארץ וגם בחו"ל והחלטנו להרחיב את שטחי מטעי המנגו, זאת בזכות שיטת הגידול, על מצע טוף טבעי. הגידולים שלנו מיועדים לשוק המקומי ולייצוא. אנו מגדלים מגוון זנים, שהמרכזיים בהם - נועה, קיט, טלי וכדומה. המטרה שלנו הינה להכפיל את כמות שטחי המנגו ולהגיע ל- 500 דונם".

בשיטה החדשה, אומר ישראל, נחפרות תעלות הזנה, אותם ממלאים בטוף ולאחר מכן מכסים את השטח בפלריג, מתקינים מערכת השקיה ונוטעים דרך הפלריג ,לתוך הטוף את שתילי המנגו. "בימים אלו אנו משלימים נטיעות של מטעי המנגו החדשים וזו הרגשה מצוינת''.


מטעי מנגו בעמק הירדן, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

גם בוועדה החקלאית בערבה תיכונה מדווחים על עליה משמעותית בשטחי גידול המנגו ומציינים, כי במהלך 3 השנים האחרונות, גידול המנגו תפס תאוצה בערבה ושטחי הגידול הוכפלו. מטעי המנגו ברחבי הערבה משתרעים כיום על כ- 490 דונם, תוך ניצול היתרון היחסי של הערבה מבחינת האקלים, השטחים והידע החקלאי.

הצפי הוא, כי בסוף חודש יוני, יחל קטיף הזנים המקדימים של המנגו. מצע הטוף שהותאם לגידול נחשב לחסכוני ופרקטי עבור המגדלים. בניגוד למצע קרקע רגיל אותו החקלאי צריך להחליף לעיתים קרובות, מצע הטוף משמש את החקלאי לכל החיים. כמה טוף צריך? אז המומחים בחברת טוף מרום גולן מסבירים, כי הכמות הנדרשת היא כ- 30 טון טוף לדונם, כאשר תעלת ההזנה הינה בעומק של 50 ס"מ ורוחבה 25 ס"מ.


אבי מעוז במטעי המנגו הצעירים, צילום: טוף מרום גולן