הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע לשר החקלאות: פקיד הדיג פוגע בעונת הרבייה


משרד החקלאות החליט להשבית את הדיג לשלושים יום - שליש מהזמן הקבוע בתקנות. החברה להגנת הטבע: ''זוהי הפרה חמורה של האיזונים אשר תקנות הדיג ביקשו להציב. את המחיר ישלמו הדגים, כלל הציבור וגם הדייגים, התלויים בדגים לפרנסתם'' משרד החקלאות: ''יש לראות את המהלך בכללותו, כמשנה מציאות לטובת כלל העוסקים בדיג וכמובן שגם לטובת הציבור הרחב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-03-2018



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לפני כשנה וחצי, לראשונה בתולדות המדינה, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות להגנה על הים והסביבה הימית, הכוללות, בין היתר, איסור על דיג בעונת הרבייה של הדגים באתרים ימיים רגישים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

השבוע החליט פקיד הדיג במשרד החקלאות, להשבית את הדיג החופי והספורטיבי ל-30 יום בלבד בחודש יוני - החלטה שלטענת החברה להגנת הטבע מקצרת בשליש את משך ההשבתה, וכמו כן הינה בעייתית מבחינת בחירת החודש של השבתת הדיג.

בעקבות זאת, פנתה החברה להגנת הטבע לשר החקלאות אורי אריאל, בבקשה להתערב בדחיפות ''בהפקרת הים התיכון ולמנוע פגיעה חמורה בעונת הרבייה של הדגים בשנת 2018'' לדבריה.

"בסוף שנת 2016 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תיקון היסטורי לחוק הדיג'' נכתב בפנייה לשר החקלאות. ''הציבור הישראלי תלה תקוות בכך שסוף סוף יבוא מזור לים התיכון והדגה תוכל להתאושש, לאחר שנים ארוכות בהם הנושא לא טופל כיאות".

"לצערנו, נראה כי גם השנה לא יצליחו הדגים להתרבות, זאת בשל החלטתו של פקיד הדיג השבוע, שקבע כי תקופת ההשבתה של הדיג החופי והספורטיבי תיארך 30 יום בלבד, במהלך חודש יוני, זאת במהלך בלתי סביר ובלתי מנומק, תוך הפרה חמורה של האיזונים אשר תקנות הדיג ביקשו להציב, בכל הנוגע להתאוששות הדגה''.

עוד נכתב בפנייה של החברה להגנת הטבע: "מדובר במהלך בעייתי, הן מבחינת קיצור משך ההשבתה בשליש, והן מבחינת בחירת החודש של השבת הדיג. החלטה זו נועדה לרצות את ציבור הדייגים – תוך הפקרת המשאב הציבורי. חודש יוני, החודש שנבחר להשבתה, הוא חודש שבו הדייגים כמעט ואינם יוצאים לים, בגלל טמפרטורות גבוהות. קביעת איסור דיג בעונה זו, כמוה כהצבת מכמונת מהירות בכביש, ביום כיפור''.

"מסתמן כי מה שמנחה את פקיד הדיג בהחלטותיו, הוא הניסיון להימנע מקונפליקט על הדייגים, בכך שקבע השבתה קצרה, לא אפקטיבית, בזמן שנוח לדייגים, אך לא לדגים. את המחיר על התנהלות זו, משלמים דגי הים התיכון, כלל הציבור ובעיקר הדייגים עצמם, התלויים ברביית הדגים לפרנסתם, בטווח הארוך. אנו פונים אליך בבקשה להתערב ולהאריך את תקופת השבתת הדיג ל – 45 יום".

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר בתגובה: ''אין כל מחלוקת בנוגע לצורך בשינויים משמעותיים בניהול ממשק הדיג בים התיכון במטרה להגן על משאב הדגה בים התיכון. בהתאם לכך, הוביל בשנתיים האחרונות משרד החקלאות מספר מהלכים כבדי משקל, וזאת בכדי לייצר מציאות חדשה ומעודכנת שתאפשר התמודדות טובה יותר, ביניהם: עודכנו תקנות הדיג, כך שהוגבלה פעילותן של ספינות המכמורת (במרחב ובזמן), הוכנסו הגבלות לגודלי המינימום של דגים שונים, כך שתתאפשר תפיסתם של הדגים לאחר הגעתם לגודל של רבייה''.

''במהלך 2017 פעל המשרד לצמצום צי ספינות המכמורת, בכדי לאפשר דיג רציונאלי ומקיים בשטחים המותרים. בנוסף, הוכנסו בשלוש השנים האחרונות הגבלות של דיג בעונות הרבייה וגדילת הדגיגים הקטנים, בתקופות הרגישות ביותר לפגיעה בדגים ובהתחדשותם. המשרד גם פעל ביחד עם גורמים נוספים, להגדלה משמעותית של יחידת האכיפה, כך שהחל משנה זו, ימצאו בים ובמעגנות הדיג מפקחים שיוודאו שהפעילות נעשית באופן הראוי ובהתאם לחוק. המשרד אף הוביל גם מהלך נרחב של שינוי באופן קבלת רישיונות הדיג המקצועיים (רק למי שעוסק בפועל בדיג) והפרדה בין דיג מקצועי לדיג ספורטיבי''.

עוד נמסר ממשרד החקלאות כי ''במסגרת שינויים אלו, פורסמו השנה (בדומה לשנתיים הקודמות), הגבלות דיג לתקופות בהן מרבית הדגים המקומיים מתרבים והדגיגים המקומיים גדלים. הגבלות הדיג נעשו תוך איזון כלל האינטרסים הציבוריים, הן על סמך הידע המקצועי המעודכן, ובעקבות בחינה ציבורית נדרשת, לשמירה מיטבית על הדגים המתרבים, והן החלת השינויים הנרחבים במהלך הדרגתי, שיאפשר גם לציבור הדייגים את ההבנה בדבר שינוי המציאות שלה הורגלו עשרות בשנים. יצויין שבשנה שעברה בג"צ תמך בעמדת המשרד לעיל לאזן בין השמירה על הדגה לבין פרנסת הדייגים''.

''יצוין, הגבלה גורפת של הדיג החופי והספורטיבי בחודש יוני, אינו מבוטל כלל ועיקר, ויאפשר לחלק משמעותי מהדגים המקומיים המתרבים לחופינו, להעמיד דור נוסף של דגים. יש לראות את המהלך בכללותו, כמשנה מציאות לטובת כלל העוסקים בדיג וכמובן שגם לטובת הציבור הרחב'' אומרים במשרד החקלאות.